..: V Japonsku se bude jezdit hybridním vlakem :..

Ilustrační obrázekTokio - Japonská železniční společnost East Japan Railway bude jako první na světě využívat v provozu s cestujícími hybridní vlak. Dvouvozová jednotka přátelská k životnímu prostředí, která má přispět ke snížení emisí skleníkových plynů, má začít vozit cestující 31. července. Informoval o tom mluvčí železnic Šiniči Harada.

Vývoj jednotky probíhal přímo v režii dopravce. Bude ji pohánět dieselový motor spolu s elektrickými bateriemi, které se budou dobíjet díky rekuperačnímu brzdění. Takový princip není nic nového, u vozidla osobní dopravy ale zatím nikdy v provozu použit nebyl.

Harada dodal, že nová technologie pomůže omezit emise oxidu dusíku ve srovnání s běžnými vozidly až o 60 procent. Spotřebu pohonných hmot sníží o 20 procent a vlak je také mnohem tišší. Souprava bude nyní jezdit na trase v délce 78,9 kilometru v horské oblasti středního Japonska. Poté společnost zhodnotí její možnosti a rozhodne se, zda bude vlaky vyrábět sériově, napsala agentura AP.

O hybridní vozidlo se úspěšně pokoušela v osmdesátých letech i ČKD. Čtyřnápravová posunovací lokomotiva řady 718 se v roce 1986 v provozu osvědčila a se spalovacím motorem o výkonu pouhých 189 kW dokázala plnohodnotně nahradit konstrukčně příbuzné lokomotivy řady 730, avšak socialistické hospodářství ji sériově vyrábět nedokázalo. Nikdy nebyla typově schválena a z tohoto důvodu v devadesátých letech i odstavena. V roce 2002 byla nakonec odprodána na náhradní díly. Určité podobnosti lze najít i u dvouzdrojových lokomotiv řady 799, které obstarávají posun v depech ČD.

Technické údaje a další podrobnosti o vozidle na stránkách JR East

zdroj: ČTK, JR East, Atlas vozidel ŽM, díl 2.


Honza Beránek / JTB Poslat mail autorovi | 15.7.2007 (12:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Svět


Registered user Sova 
17.07.2007 (19:56)  
JJ,vím,jen jsem si dělal srandu:-)
Je škoda,že pořizovací cena je důvod proč se nekupují Hybridní vozidla:_(
17.07.2007 (15:47)  
Omlouvám se za překlep,myslel jsem samozřejmě 718,ex TA 436.0. Jsem však pesimistou o možnosti náhrady lok. 742 něčím podobným 718,jak jsem psal níže. ČD (ČR) leží v Evropě,v tomto případě bohužel. Trakční akumulítory jsou hodně drahé,cena je rozhodující-viz automobil Honda Prius vs. třeba VW Passat.
Registered user Sova 
16.07.2007 (11:22)  
to Vousáč:
Použití by se určitě našlo dost náhradou 742
PS:Je to Hybridní lokomotiva řady 718 ne sergej řady 781:-)
16.07.2007 (0:55)  
Japonsko je kapitalistická země, kde narůstá železniční osobní doprava a její využití. V automobilovém USA zase většina nákladů jezdí po železnici. To jen u nás a v Evropě jsou problémy.
15.07.2007 (23:50)  
ad.Sova:není to tak jednoduché-dnes je situace úplně jiná než v 80 letech. Lokomotivy takové typové řady jako byla zmíněná hybridní 781 z ČKD dnes nikdo nepotřebuje,i kdyby proti stávajícím ušetřily 50% paliva. Na místních tratích nákladní doprava zaniká,na hlavní trati jsou pro jiné než vlečkové a lehké maniúpulační slabé. A s přechodem dopravy na silnice je a bude poměrně moderních lokomotiv výrazný nadbytek.Posun je dnes popelkou,mimo ucelených vlaků jsou to jen poslední jiškřičky v dohořívajícím ohníčku.Když to nejde vozit z haly do haly tak v kapitalizmu musí jezdit automobil.
15.07.2007 (19:50)  
Tady jen kdyby někdo neznal skvělé stránky http://www.prototypy.cz, tak zde může najít i zmíněnou řadu 718 z ČKD a to zde http://www.prototypy.cz/718/718.htm
Registered user Sova 
15.07.2007 (18:32)  
to JTB
ještě se v tom atlase píše,že část baterií se musela dovážet ze západu a zvýšit dovoz nepřipadalo už vůbec v úvahu:-)
Kdyby je jen napadlo postavit továrnu,která by zvýšila produkci baterií o dvojnásob možná by ČD měli hóóódně moc hybridních lokomotiv:-)
Jinak nechápu když šlo o úspěšný stroj proč k němu nějaká společnost nekoupí výrobní práva(jestli se musí kupovat od již neexistující firmy),nezmodernizuje ji novými technologiemi a nepostaví ji?Myslím,že kdyby v nabídce nových lokomotiv byla lokomotiva s úsporou paliva takových 50%,že by dráhy hned začly kupovat:-)
Nebo by stačila nějaká hybrydní modernizace 742:-)
15.07.2007 (15:58)  
Tady to asi nebylo v byrokratické nepružností, ale v tom, že v 80 letech složitější a tím i dražší lokomotiva nebyla i přes úspory nafty lukrativní (třeba i propagandisticky), navíc potřebovala tehdy nedostatkové akumulátory.
15.07.2007 (16:35)  


Zdůvodnění viz. odkazovaný Atlas vozdidel ŽM, sekce věnovaná řadě 718. Uvádí se zde, že v ČSSR se vyrábělo jen limitované množství lokomotivních baterií, které kompletně spotřebovala produkce 770/ČME 3 pro SSSR. A jedna 718 potřebovala 13x tolik baterií, co čmelák. A bylo jasno. Vsadím se, že autorem této kapitoly je jeden z šéfkonstruktérů ČKD, buď Bohumil Skála, nebo Jiří Pohl, tudíž asi nebude příliš relevantnějších zdrojů. Proto si stojím za výrazem "socialistické hosporářství ji sériově vyrábět nedokázalo".
Registered user Luxian  mail  
15.07.2007 (14:39)  
Bylo na čase.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2014 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko