..: Poláci chtějí do roku 2009 obnovit spojení z Jelení Hory do Čech :..

Ilustrační obrázekLiberec - Polská strana má zájem do roku 2009 obnovit provoz na léta nevyužívané železniční trati z polské Jelení Hory přes Sklářskou Porebu do Harrachova a dál do Liberce. Obnovení trati má tisícům polských fanoušků lyžování umožnit pohodlnou dopravu vlakem na mistrovství světa v klasickém lyžování, které se v Liberci uskuteční v únoru 2009. Na jednání s představiteli Libereckého kraje to včera v Liberci řekl maršálek Dolnoslezského vojvodství Andrzej Los.

"Pan maršálek tu byl poprvé a během našeho jednání jsme dospěli k řadě důležitých a konkrétních dohod," řekl liberecký hejtman Petr Skokan. S pětičlennou polskou delegací prý diskutovali především o nutné modernizaci železniční tratě z Liberce do Žitavy, která je na polském území v havarijním stavu, a také právě o obnovení provozu na trati přes Krkonoše. V obou případech je součinnost s polskou stranou nezbytná.

O obnovení provozu na horské železnici mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou usilují starostové z příhraničních oblastí obou zemí už od začátku 90. let, ale zatím marně. Dosud se na trati uskutečnilo jen několik příležitostných turistických jízd. Dlouho nepoužívaný úsek trati mezi českou hranicí a Sklářskou Porebou prověřovala před dvěma lety německá firma, která zpracovává studii proveditelnosti polské části projektu Regiotram Nisa. Zkušební jízda ukázala, že trať na polské straně není tak zničená, jak se původně předpokládalo. Další prověrka pak odhalila, že průjezdná je i trať ze Sklářské Poreby do Jelení Hory a dál do oblíbeného zimního střediska Karpacz.

"Maršálek nás ubezpečil, že fungující veřejná doprava je jednou z jeho velkých priorit," dodal hejtman. Obě strany se podle něho dohodly na ustavení pracovní skupiny, která by se tímto projektem měla začít co nejdříve zabývat. Na realizaci nákladného projektu chtějí oba regiony čerpat dotace z evropských fondů. Situaci by měl podle maršálka usnadnit záměr polského státu převést regionální tratě na jednotlivá vojvodství.

S obnovením železničního spojení mezi českou a polskou částí Krkonoš počítá projekt regionální železnice Regiotram Nisa, který připravuje Liberecký kraj. V budoucnu by měl zajistit rychlé a pohodlné spojení mezi Žitavou a Libercem a také na druhou stranu do Krkonoš a dál do Polska. Náklady projektu se odhadují řádově na miliardy korun. Se spojením do Polska počítal původní projekt až ve třetí fázi, což by nemělo být dřív než za deset let. Zájem Poláků tak může celý záměr urychlit. To by podle vedení Libereckého kraje prospělo rozvoji turistiky na obou stranách hranice.

Zájem polské strany by mohl znamenat pro projekt Regiotram návrat do hry. Ministerstvo dopravy na něm totiž před časem zastavilo pro přílišnou neefektivnost práci, namísto něj se mělo začít upravovat původní železniční spojení.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 5.7.2007 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel zaosai  mail  
07.07.2007 (13:53)  
Opětovná řeč politiků.Jem řeči a skutek,utek.Polsko místo ,aby šlo do Evropy,tak v oblasti příhraniční turistiky jde do p....Stačí se podívat na okolnosti kolem přechdů mezi Polskem a"Česko-Slovenskem" a je jedno,zda silniční,turistický a nebo železniční.Nevěřím,že se podaří uskutečnit tento záměr.
06.07.2007 (21:50)  
No s cim by se jezdilo... co treba nejaky hezky a na trati osvedceny stroj... treba ET 89? :)))

Jen si to racte predstavit, opet a zas:
http://www.zackenbahn.de/images/strecke/et89_gebertbaude_2.jpg
registrovaný uživatel Pavel Šturm  mail  
06.07.2007 (10:20)  
Takových slibů, již Polská strana udělala mnoho a mnohokrát o tom běžela reportáž v TV či se oběvily novinové články, pokaždé s jinými termíny zahájení provozu a oprav tratě, ale nikdy se tak nestalo. Poláky nějak moc projekt Regiotram Nisa nezajímá, a jestli chtějí obnovení trati pouze kvůli konání klasiky v lyžování v LBC, škoda... Ta trať se mohla provozovat úspěšně po celou dobu. Jestli se tedy nakonec opraví doufám, že se tak stane, tak né jenom kvůli únoru 2009 a že tam bude na dením pořádku provoz vlaků přes hranice... přímé vlaky Liberec - Jelení Gora, no kdoby to nechtěl, jen nevím s čím by se jezdilo...
06.07.2007 (8:44)  
"Další prověrka pak odhalila, že průjezdná je i trať ze Sklářské Poreby do Jelení Hory" - ale vzdyt po te trati se donedavna normalne jezdilo, ne? :)))
05.07.2007 (20:53)  
"Maršálek nás ubezpečil, že fungující veřejná doprava je jednou z jeho velkých priorit," dodal hejtman. A já dodávám,že železnice není velkou prioritou hejtmanovy ODS,která vládne jak Libereckému kraji,tak celé ČR. Její prioritou jsou silnice a individuální motorizmus.(Viz volební program)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko