..: Poláci chtějí do roku 2009 obnovit spojení z Jelení Hory do Čech :..

Ilustrační obrázekLiberec - Polská strana má zájem do roku 2009 obnovit provoz na léta nevyužívané železniční trati z polské Jelení Hory přes Sklářskou Porebu do Harrachova a dál do Liberce. Obnovení trati má tisícům polských fanoušků lyžování umožnit pohodlnou dopravu vlakem na mistrovství světa v klasickém lyžování, které se v Liberci uskuteční v únoru 2009. Na jednání s představiteli Libereckého kraje to včera v Liberci řekl maršálek Dolnoslezského vojvodství Andrzej Los.

"Pan maršálek tu byl poprvé a během našeho jednání jsme dospěli k řadě důležitých a konkrétních dohod," řekl liberecký hejtman Petr Skokan. S pětičlennou polskou delegací prý diskutovali především o nutné modernizaci železniční tratě z Liberce do Žitavy, která je na polském území v havarijním stavu, a také právě o obnovení provozu na trati přes Krkonoše. V obou případech je součinnost s polskou stranou nezbytná.

O obnovení provozu na horské železnici mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou usilují starostové z příhraničních oblastí obou zemí už od začátku 90. let, ale zatím marně. Dosud se na trati uskutečnilo jen několik příležitostných turistických jízd. Dlouho nepoužívaný úsek trati mezi českou hranicí a Sklářskou Porebou prověřovala před dvěma lety německá firma, která zpracovává studii proveditelnosti polské části projektu Regiotram Nisa. Zkušební jízda ukázala, že trať na polské straně není tak zničená, jak se původně předpokládalo. Další prověrka pak odhalila, že průjezdná je i trať ze Sklářské Poreby do Jelení Hory a dál do oblíbeného zimního střediska Karpacz.

"Maršálek nás ubezpečil, že fungující veřejná doprava je jednou z jeho velkých priorit," dodal hejtman. Obě strany se podle něho dohodly na ustavení pracovní skupiny, která by se tímto projektem měla začít co nejdříve zabývat. Na realizaci nákladného projektu chtějí oba regiony čerpat dotace z evropských fondů. Situaci by měl podle maršálka usnadnit záměr polského státu převést regionální tratě na jednotlivá vojvodství.

S obnovením železničního spojení mezi českou a polskou částí Krkonoš počítá projekt regionální železnice Regiotram Nisa, který připravuje Liberecký kraj. V budoucnu by měl zajistit rychlé a pohodlné spojení mezi Žitavou a Libercem a také na druhou stranu do Krkonoš a dál do Polska. Náklady projektu se odhadují řádově na miliardy korun. Se spojením do Polska počítal původní projekt až ve třetí fázi, což by nemělo být dřív než za deset let. Zájem Poláků tak může celý záměr urychlit. To by podle vedení Libereckého kraje prospělo rozvoji turistiky na obou stranách hranice.

Zájem polské strany by mohl znamenat pro projekt Regiotram návrat do hry. Ministerstvo dopravy na něm totiž před časem zastavilo pro přílišnou neefektivnost práci, namísto něj se mělo začít upravovat původní železniční spojení.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 5.7.2007 (19:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user RadoB 
04.11.2007 (8:40)  
Poliaci v honbe za ušetrením pár drobných systematicky ničia regionálnu dopravu, u nás to vidieť v utlmovaniu osobnej dopravy v príhraničných úsekoch (o čom sa každý môže presvedčiť porovnaním cestovných poriadkov z čias generála Jaruzeského, kedy sme s nimi boli takmer v "konflikte". Od nového GVD v doprave medzi PKP a ŽSR vypadne v diaľkovej doprave rýchlik Báthory, rýchlik Cracovia bude vedený len v letnej sezóne. Osobné vlaky na trati Lupkow-Medzilaborce budú jazdiť v kratšom časovom úseku cez letnú sezónu... atď.). Veľmi oceňujem hyperaktivitu českých organizátorov a prajem im, aby im ich zámer vyšiel.
20.09.2007 (16:49)  
ja osobne regiotramu moc nefandim,prece jen bych rad,aby na zubacce zustaly ozubnice,prece jenom stacily ty ozubnicovy vyhybky v dolnim polubnym....jak vime,tak pokud by na tuhle trat mely prijit tramvaje,tak by se drely o ozubnici....ale ja nebudu plasit,protoze pokud vim tak dne 7.9.2000 bylo podepsano jiste memorandum s tehdejsim gen.reditelem Daliborem Zelenym a zastupci mest a okresu Liberec a Jablonec n. N. o spolupraci pri reseni dopravni obsluznosti v liberecko-jablonecke aglomeraci,kde se dale hovorilo i o vzniku Regiotram,podle ktereho by se mely tramvaje objévit na zel.trati objevit nejpozdeji do roku 2007....zatim se tam ojevily jen motory 843 a jestli je 843 tramvaj,tak to vam fakt nepovim...
Registered user Wool 
08.08.2007 (18:46)  
Chlapi, nevite, o cem mluvite. Jde o to rozlisovat subjekty - kdo chtel 200000 zl za prujezd vlaku do Poreby? Samosprava? Kdepak, PLK. Az bude trat ve vlastnictvi samospravy, tak pak lze cekat snad nejake zmeny...
Registered user tgw 
11.07.2007 (19:53)  
Mohl by to být sen a je to sen .Tentokrát ne můj.Tak to vidí v projektu regiotramu jako studii proveditelnosti.Podívej te se na http://www.regiotram-nisa.cz/cz/regiotram-nisa/
Nicméně ministerstvo ho vyškrtlo ze seznamu svých priorit.Viz:
http://www.regiotram-nisa.cz/cz/prectete-si/clanek-100/ministerstvo-dopravy-ho-vyskrtlo-ze-seznamu-svych-priorit.-prednost-dalo-dalnicim./
Registered user M@ra 
11.07.2007 (13:29)  
Pšonky ty maj zájem tak leda krást u nás auta i traktory. Tyhle sudetské dráhy se docela podobají Švýcarsku, klidně by tam mohl jezdit i nějaký turistický "expres". A do Harrachova by nová trať z Mýtin klidně mohla vést po silnici jako tramvaj, ve Švýcarsku to tak funguje odjakživa - je to levné.

P.S. Nedávno jsem mluvil se dvěma Švýcary, byli v zimě lyžovat v Harrachově (a chtějí přijet zas) - tak snad jim to tam ČD nezavřou jako za mojí oblíbené Ing. Hnulíkové, která tehdy vypočítávala, kolik nafty se ušetří, když tam pojede šrotobus. Pak odešla rozdávat rozumy na Florenc a teď už zase bezostyšně hnojí na GŘ...

tgw: Prober se ze sna s tou novostavbou! A když se přepíšeš, tak to snad jde opravit a není potřeba dávat nový příspěvek jako na chatě.
09.07.2007 (0:19)  
Prvním náznakem toho, jak to celé asi dopadne, byla jízda "do Polska" 30.6.2007 - nejprve Poláci nedovolili jídzu po svém výsostném území a mělo se jet na státní hranici, ovšem v den akce o sobě dal vědět i Liberec, a vlak skončil u zamčené výkolejky 200 metrů za zastávkou Harrachov. Mimochodem až na státní hranici byla trať pracně vysekána.
Registered user tgw 
08.07.2007 (15:54)  
Když ovšem spadnu do reality a ne do zasnění, tak tratˇ zůstane skoro tak jak je.Pokud se něco realizovat bude, nebude to hned.A bude to zřejmě oprava stávající tratě +možná nový úsek do Harachova centra.Možná.A je to asi i pochopitelné.Není tu v okolí tolik lidí.Nicméně když se naženou rekreanti převážně v zimě do Harachova a pokud je plný tak poté do Kořenova ,je to víc než zajímavé.Lidé jezdí i v létě ale ne tolik.Nicméně to se dá zjistit z obsazených míst v penzionech hotelích atd.Nicméně tento úsek Tanvald Harachov má velký sklon. A úplně z ruky je zastávka Harachov. To jsou mínusy této tratě.Proto pomalá rychlost na velkém sklonu max30 km h a větší spotřeba a následně délší doba než úsek projedete.Viz jízdní řád.Zajímavé ovšem je,že největší rychlost je právě mezi Kořenovem a Harachovem kde za mostem přes řeku Jizeru je 50 km h,která není nikde na trati Tanvald Kořenov.
Registered user tgw 
08.07.2007 (12:22)  
rekreantů.
Registered user tgw 
08.07.2007 (12:21)  
Tak to jsem na na pány z Polské strany zvědavý jestli si budou stát za svým názorem i argumentem za pár měsícůči zadva roky.Pokud mě pamětˇ neklame poslední dobou to tak nebylo.Myšlenka projektu Regiotramu jako obecně není špatná.Nicméně v projektu je podle mě pár myšlenek ,které dopilovány nejsou..Ovšem poslední době hodnotím kladně na trati 036 zabezpečovací zařízení před Liberec Rochlice a dále mezi Vratislevicemi a Prosečí.Zde se odstranili pomalé jízdy a rychlost se stabilizovala 50 a někde 40km h.Možná že by nebylo špatné instalovat zabezpečovací zařízení i na jiných místech trati,kde by se také odstranila pomalá jízda.Většinou jsou tyto místa před nebo za zastávkou.Lučany,Smržovka hl n ,Smržovka střed,Smržovka dolní nádraží. Mimo jednoho. A to je Nová Ves- Jablonec zastávka zde je v půlce trati ze strany Nová Ves Jablonec zastávka 10 kmh u nechráněného železničního přejezdu.Zde je ovšem problém v tom že tu není s této strany dobře vidět jelikož po obou stranách je skála.Skála končí před přejezdem.Nicméně vratˇ me se na tratˇ Tanvald- Harachov.Zde nemůžu opomenout zdůraznit že zastávka Harachov je jak si trochu mimo na vysokém kopci.Já se domnívám že tratˇ do Harachova by šlo situovat lépe a jinudy a do centra.Kam jezdí turisti.Připadá mi jezdit na kopec a následně z kopce poněkud zbytečné jak časově tak finančně.Nicméně jelikož poláci asi chtějí jejich úsek stabilizovat neboli zprovoznit to už bude z jejich stránky velký výkon.Proto se asi bude zřejmě jezdit na kopec a poté z kopce z Harachova zastávka do Harachova centra.Pokud bych pomýšlel na drastičtější ale přitom na efektivnější verzi vedl bych tratˇ z Desné trochu jinudy ovšem zastávkami poblíž obyvatelných míst pod menším sklonem do Harachova centra.Rozhodně celková jízdní doba by nebyla 30 minut.A kousek ozubnice bych nechal jako historický exponát na veřejno prístupném místě možná Harachov kde je více rekreamntů.
Registered user Best  mail  
07.07.2007 (15:34)  
paolo3: ...jen nevím s čím by se jezdilo...
V té době už tu bude více než 100 moderních Regionov. :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko