Liberec - Polská strana má zájem do roku 2009 obnovit provoz na léta nevyužívané železniční trati z polské Jelení Hory přes Sklářskou Porebu do Harrachova a dál do Liberce. Obnovení trati má tisícům polských fanoušků lyžování umožnit pohodlnou dopravu vlakem na mistrovství světa v klasickém lyžování, které se v Liberci uskuteční v únoru 2009. Na jednání s představiteli Libereckého kraje to včera v Liberci řekl maršálek Dolnoslezského vojvodství Andrzej Los.
"Pan maršálek tu byl poprvé a během našeho jednání jsme dospěli k řadě důležitých a konkrétních dohod," řekl liberecký hejtman Petr Skokan. S pětičlennou polskou delegací prý diskutovali především o nutné modernizaci železniční tratě z Liberce do Žitavy, která je na polském území v havarijním stavu, a také právě o obnovení provozu na trati přes Krkonoše. V obou případech je součinnost s polskou stranou nezbytná.
O obnovení provozu na horské železnici mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou usilují starostové z příhraničních oblastí obou zemí už od začátku 90. let, ale zatím marně. Dosud se na trati uskutečnilo jen několik příležitostných turistických jízd. Dlouho nepoužívaný úsek trati mezi českou hranicí a Sklářskou Porebou prověřovala před dvěma lety německá firma, která zpracovává studii proveditelnosti polské části projektu Regiotram Nisa. Zkušební jízda ukázala, že trať na polské straně není tak zničená, jak se původně předpokládalo. Další prověrka pak odhalila, že průjezdná je i trať ze Sklářské Poreby do Jelení Hory a dál do oblíbeného zimního střediska Karpacz.
"Maršálek nás ubezpečil, že fungující veřejná doprava je jednou z jeho velkých priorit," dodal hejtman. Obě strany se podle něho dohodly na ustavení pracovní skupiny, která by se tímto projektem měla začít co nejdříve zabývat. Na realizaci nákladného projektu chtějí oba regiony čerpat dotace z evropských fondů. Situaci by měl podle maršálka usnadnit záměr polského státu převést regionální tratě na jednotlivá vojvodství.
S obnovením železničního spojení mezi českou a polskou částí Krkonoš počítá projekt regionální železnice Regiotram Nisa, který připravuje Liberecký kraj. V budoucnu by měl zajistit rychlé a pohodlné spojení mezi Žitavou a Libercem a také na druhou stranu do Krkonoš a dál do Polska. Náklady projektu se odhadují řádově na miliardy korun. Se spojením do Polska počítal původní projekt až ve třetí fázi, což by nemělo být dřív než za deset let. Zájem Poláků tak může celý záměr urychlit. To by podle vedení Libereckého kraje prospělo rozvoji turistiky na obou stranách hranice.
Zájem polské strany by mohl znamenat pro projekt Regiotram návrat do hry. Ministerstvo dopravy na něm totiž před časem zastavilo pro přílišnou neefektivnost práci, namísto něj se mělo začít upravovat původní železniční spojení.
zdroj: ČTK
1 2 | Zpráv na stránku: |
Nicméně ministerstvo ho vyškrtlo ze seznamu svých priorit.Viz:
http://www.regiotram-nisa.cz/cz/prectete-si/clanek-100/ministerstvo-dopravy-ho-vyskrtlo-ze-seznamu-svych-priorit.-prednost-dalo-dalnicim./
P.S. Nedávno jsem mluvil se dvěma Švýcary, byli v zimě lyžovat v Harrachově (a chtějí přijet zas) - tak snad jim to tam ČD nezavřou jako za mojí oblíbené Ing. Hnulíkové, která tehdy vypočítávala, kolik nafty se ušetří, když tam pojede šrotobus. Pak odešla rozdávat rozumy na Florenc a teď už zase bezostyšně hnojí na GŘ...
tgw: Prober se ze sna s tou novostavbou! A když se přepíšeš, tak to snad jde opravit a není potřeba dávat nový příspěvek jako na chatě.
V té době už tu bude více než 100 moderních Regionov. :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.