..: Rozhovor s ředitelem CzechTourism :..

Ilustrační obrázekPraha - Opět je patnáctého v měsíci a ŽelPage přináší další ze série rozhovorů. Před začátkem letní sezóny jsme pro Vás připravili rozhovor s ředitelem České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, Ing. Rostislavem Vondruškou. Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism je příspěvkovou organizací a byla zřízena v roce 1993 za účelem propagace země jako atraktivní turistické destinace na zahraničním i domácím trhu. Vládní agentura CzechTourism usiluje o zvyšování počtu turistů v českých regionech a zároveň i příjmů z cestovního ruchu.

1) Do České republiky přijede vlakem ve srovnání se silniční i leteckou dopravou minimum turistů (2004: letecky 10,1 mil. osob, po silnici - 88,7 mil. osob, vlakem - 3,1 mil. osob). Čemu přičítáte tuto skutečnost?

V tomto numerickém srovnání je zapotřebí mírně poopravit čísla pro leteckou dopravu a navíc trochu specifikovat kategorie. V roce 2004 překročilo hranice České republiky s pomocí letecké dopravy 4,2 mil. nerezidentů, po železnici 3,1 mil. nerezidentů, po silnici 88,7 mil. nerezidentů. V žádném případě se nejedná o zahraniční turisty tak, jak je známe ze statistik hromadných ubytovacích zařízení, neboť celkem překročilo hranice České republiky v roce 2004 95,9 mil. nerezidentů. Více než tato absolutní čísla jsou pro nás významnější relativní ukazatele srovnání výkonnosti jednotlivých druhů dopravy na straně příjezdů zahraničních hostů do České republiky. Na celkovém počtu příjezdů se tak v roce 2005 podílela silniční doprava 92,2 %, železniční 3,1 % a letecká doprava 4,7 %.

Lokomotiva řady 371 v čele EC u Řeže, autor: ExcelsiorPři analyzování těchto čísel musíme vzít v úvahu, že jde o překročení státní hranice České republiky. Když k tomu připočteme hlavní zdrojové trhy příjezdového cestovního ruchu České republiky, vyjde nám poměrně jasná rovnice, kdy silniční doprava musí dominovat použitému dopravnímu prostředku. Z hlediska dopravy hrají velkou roli subjektivní spotřebitelské preference. Zahraniční turisté či zahraniční jednodenní návštěvníci tak velmi pragmaticky poměřují cenu dopravy s pohodlím cestování, s disponibilitou dopravního prostředku ve smyslu jeho okamžité připravenosti k užití, se vzdáleností od místa trvalého bydliště, kvalitou poskytovaných služeb.

V době, kdy rostou ceny pohonných hmot v závislosti na cenách ropy na mezinárodních trzích a v případě leteckých společností dochází ke zvyšování palivových příplatků, by mohla železniční doprava expandovat. Železnice by tak právě na relativně kratších vzdálenostech jednotlivých destinací cestovního ruchu mohla vytlačit leteckou dopravu či z hlediska bezpečnosti cestování by mohla nahradit silniční dopravu. Nicméně železnice rovněž zvyšují ceny jízdného, čímž si zmenšují svůj konkurenční manévrovací prostor.

2) Na jakých projektech aktuálně spolupracujete s Českými dráhami? Které ukončené projekty považujete v poslední době za nejúspěšnější?

V tiskových informacích a vlastních e-periodikách (regionální a mezinárodní info bulletiny) aktivně propagujeme železniční dopravu jako ekologickou a bezpečnou variantu cestování po ČR. Naší prioritou je propagace letecké a železniční dopravy - propojení systému vlaků Pendolino provozovaných ČD a ČSA v návaznosti na přímé lety do a ze zahraničí.

3) Asi nejaktivněji z pohledu železnice vystupuje zahraniční zastoupení v SRN (Berlín). V současné době jezdí Pendolino do Vídně, Bratislavy, Ostravy a uvažuje se o Varšavě. Počítáte i s propagací tohoto typu dopravy do Česka ze zahraničí?

CzechTourism BerlinVelmi aktivně v propagaci české železnice vystupuje také naše zahraniční zastoupení ve Vídni - tiskové konference, jour fixy s rakouskými novináři na téma „Železniční spojení mezi Českem a Rakouskem“, autogramiáda s Karlem Gottem….

4) Sám jste jistě využil spoj kategorie SuperCity Pendolino - co na něm oceňujete?

Pendolino jsme představili při setkání ředitelů zahraničních zastoupení CzechTourismu v České republice a využili tento způsob dopravy také k představení turistického potenciálu města Ostravy a v praxi předvedli, že do Ostravy se nemusí cestovat jen po ucpaných silnicích.

5) A co vytýkáte Českým dráhám?

Složitost různých tarifů a slev pro cestující, které často matou i vlastní zaměstnance. Komunikační schopnosti či neschopnost personálu /jak vlakových čet, tak informátorů/. Komplikovanost nákupu jízdních dokladů po internetu. Výkladní skříň ČD - web, který postrádá všechny informace nejen v angličtině a němčině, ale také v ruštině a nebo ve španělštině.

6) Z rozvojových tendencí cestovního ruchu ve vztahu k dopravě se předpokládá "růst využívání vysokorychlostních železnic, které převezmou vysoký podíl přepravy cestujících v současné letecké dopravě". Česká republika se vysokorychlostních tratí v brzké době nedočká, přesto se modernizují tratě, soupravy, kvalita poskytovaných služeb se zlepšuje. Co si myslíte, že musí česká železnice udělat, aby obstála i v zahraničí a stala se konkurenceschopnou k ostatním druhům dopravy?

Pendolino u Bezpráví, autor: ŽížaNa kvalitní páteřní vysokorychlostní tratě musí navazovat dokonalá regionální železniční (a nebo autobusová doprava v režii ČD). Například, vystoupíte-li v Olomouci z Pendolina a přestoupíte do regionálního motoráku směr Krnov, ucítíte velký rozdíl. Rychlovlaky s moderními soupravami na hlavních tratích rozhodně globální názor na železniční dopravu nezmění. Chybí mi razantnější vstup konkurence na koleje státu, která by pořádně rozhýbala nabídkou.

Trápí mě bezpečnost na pražských nádražích, hlavní nádraží není příliš pozitivní vizitkou Prahy. To se týká i dalších nádraží, např. v Mladé Boleslavi, Kladně, Liberci, Plzni, Neratovicích, Nymburku… Na příkladu Horního nádraží v Karlových Varech – kde italská společnost odstoupila od plánu revitalizace tohoto nádraží, se mi začíná vzdalovat ono pověstné světýlko na konci tunelu…. Západočeský lázeňský trojúhelník je totiž jedním ze středobodů propagace turistického a lázeňského potenciálu ČR.

Registrujeme nezájem a jisté průtahy s otevřením česko-polských železničních přechodů a zavedení a rozšíření mezinárodní osobní přepravy na nich /Meziměstí – Mieroszów, Královec – Lubawka, Harrachov – Szklarska Poręba, Lichkov – Międzylesie/. Naopak jsme v Polsku propagovali obnovení mezinárodního provozu na peáži mezi Głuchołazy a Mikulovicemi ve Slezsku… Uvítali bychom komfortnější a rychlejší spojení expresy Pendolino na lince do Varšavy a zpět. V sousedních zemích je o informace z železniční dopravy u nás zájem!

Děkujeme za rozhovor!

Další informace o činnosti agentury najdete na internetových stránkách CzechTourism.cz. Řada zajímavých údajů pro turisty je k dispozici v oficiální turistické prezentaci České republiky spravované CzechTourism – CzechTourism.com, která má nový design.


CSPSV | 15.6.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Rozhovory

Další z regionu Česká republika (celá)


registrovaný uživatel M 
15.06.2007 (19:02)  
Nevim, jestli je to i nekde jinde (CNN treba?), ale produkt z jeho pracovny (rekneme reklamu na Cesko) nyni muzete shlednout na Eurosportu

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko