..: Trať do Orlických hor obce chtějí, ale ekologové ne :..

Ilustrační fotoRychnov nad Kněžnou - Ochránci přírody v Orlických horách tvrdí, že nová železniční trať by uškodila tamnímu životnímu prostředí. Ke studii proveditelnosti se vyjádřili záporně. Dráha by prý ublížila rostlinám, živočichům, lesům, prameništím a nejvíc celému krajinnému rázu. „Negativní vliv na přírodu by souvisel s liniovým charakterem stavby, její délkou i členitostí horského a podhorského terénu. Pro překonání značných výškových rozdílů by bylo nutné provést zemní práce velkého objemu a rozsáhlé terénní úpravy, vybudovat velké náspy, hluboké zářezy, řadu vysokých a někdy i dlouhých mostů, případně tunelů, což by mělo velké nároky na zábor pozemků,“ říká Radka Jakoubková ze Správy Chráněné krajinné oblasti Orlické hory v Rychnově nad Kněžnou.

Ochranářům jde o přírodu, některým obcím o parcely

Trať by podle ochranářů zničila třeba významnou botanickou lokalitu hradního kopce ve Skuhrově nad Bělou. Podél ní by se mohly do hor šířit nepůvodní rostlinné druhy, které se už teď nákladně likvidují. Pro živočichy by železnice byla překážkou v pohybu, rozdělila by jejich biotopy. Problém vidí ochranáři i v odlesňování, protože v lesích by se musel kvůli trati vykácet asi třicetimetrový pás stromů. Dráha by prý také ohrozila prameniště a podmáčené oblasti hor, jichž ubývá. Kvůli záboru pozemků s železnicí nesouhlasí ani obec Sedloňov. Lidé by tam neměli kde stavět domy a trať by narušila současný i navržený lyžařský areál. Proti je i Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad, který má v Sedloňově seismické pracoviště.

„Plánovaná železniční trať nejen že vůbec neřeší zlepšení dopravní obslužnosti v regionu, ale postrádá jakýkoliv logický smysl,“ tvrdí místostarostka Sedloňova Hana Ježková. Podle tvůrce projektu Petra Tejkla, který oprášil staré plány na dostavbu železnice v horách, všechny námitky se dají vyřešit. Zásahů do krajiny by mělo být co nejméně, za vykácené stromy by se vysadily náhradní. Na místech významných pohledů do krajiny projektanti navrhnou více variant, zastávky ani jiné železniční stavby nebudou tvořit dominanty. Hory podle něj získají ucelenou a ekologickou dopravní síť. Projekt železnice podpořila Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice. Město Rokytnice zadalo na dráhu studii proveditelnosti, kterou sponzorsky zaplatí firmy Stavby silnic a železnic i Dopravní projektování. Poté by se trasa železnice mohla zapracovat do územních plánů a kdyby šlo vše dobře, stavba by mohla začít už za 3 roky. „Je to příležitost získat peníze na rozvoj infrastruktury z evropských fondů, jaká se nebude opakovat. Jakkoliv je to odvážný projekt, bude-li veřejnost mít o dráhu zájem, může se stavět. Teď záleží na výsledcích odborné studie,“ míní Tejkl.

Mikroregiony i automobilka stavbu dráhy podporují

Ilustrační obrázekV řadě horských obcí se na projekt dívají s nadějí. Podpořily ho svazek obcí Region Orlické hory, mikroregion Rychnovsko i kvasinská automobilka Škoda Auto. Také starostka Olešnice Eva Skalická která říká, že stavbě železnice se nebrání, do jisté míry by byla užitečná, hlavně pro cestovní ruch. Ohradili jsme se však proti navržené trase, kterou někdo tvořil od stolu, takže procházela v polovině svahu zdejšího lyžařského areálu. Stanislav Havel ze Ski klubu Ústí nad Orlicí, který pod vrchem Zakletý v Říčkách provozuje lyžařský areál uvádí, že dráha by sice byla přínosem pro turistiku, ale je otázka, kolik lidí by ji využívalo a pochybuji, že by se uživila. Krajští politici se stavbě dráhy nebrání, ale mluví o ní zdrženlivě. Dopravní výbor se už s projektem seznámil a dráha získala od krajského úřadu morální podporu. Nyní se uchází o dotaci na dokončení studie.

Krajská firma Oredo, která organizuje dopravu v regionu, zatím o dráhu do Orlických hor žádný zájem nejeví. Uvítala by spíš železniční spojení mezi Dobruškou a Rychnovem, kde cestuje hodně lidí. „Do Deštného a Olešnice cestují jednotlivci, nejvýš jde o desítky lidí. To nejlépe zabezpečí autobusy,“ uvedl na loňské konferenci o lokálních tratích v kraji Tomáš Jurček z Oreda. Třebaže by dráha stála až několik miliard korun, podle oborníků takový plán není neuskutečnitelný. Drážní projektant Miroslav Krsek z Černilova to srovnává se svou současnou zakázkou, s projektem třetí trati mezi Prahou a Berounem. „Před 3 lety se to ještě zdálo nemožné, a teď už chystáme dokumenty pro územní řízení. Dráha do hor určitě má šanci, i jinde v Evropě se do některých horských středisek dá dojet jen vlakem,“ míní Krsek.

zdroj: Mladá fronta DNES a Deník


Adys Poslat mail autorovi | 21.5.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Mark21 
12.02.2010 (9:54)  
Jsem velmi zásadně proti tomuto projektu a to nejen kvůli zásahu do přírody ale také kvůli krásnému vzhledu těchto tří stávajících tratí.
26.05.2007 (22:05)  
Vážení pisatelé, ráda bych napsala názor z pohledu člověka, který má bydlet těsně u budoucí "Orlické dráhy" (blízko Deštného v O.h.) a zároveň je tzv. poučený laik v oboru ochrana přírody. Se Studií proveditelnosti jsem se seznámila detailně a velmi mě rozčílilo, jaké tam byly uvedeny některé nesmysly a polopravdy. Např. na všech propagačních materiálech je namalovaný moderní elektrifikovaný vláček, ale ve skutečnosti je v projektu počítáno s motoráčkem (argumentem projekční firmy je narušení krajinného rázu elektrickým vedením nad vlakem). Dále firma uvádí, že projekt podporuje Správa CHKO Orlické hory, což je nesmysl "na entou". Dále je matoucí fakt, že na propagačních materiálech je zastávka Deštné namalovaná pod sjezdovkou, což ale není pravda, ta zastávka bude nejméně dva kilometry od sjezdovky, takže poté, co se rodina z Hradce potáhne přes několikeré přesedání s lyžemi do hor, tak pak stejně nebude přímo na místě. Předpoklad je ten, že kdo dnes jezdí lyžovat autem, tak u toho zůstane. A nemusí se rozkopávat kus hor a investovat zbytečné peníze. Jinde se opravdu vlaky spíše ruší a zde je fungující autobusové spojení, které je možno vylepšovat (zlepšit návaznosti a podporovat ekologičtější provoz). A na závěr musím napsat, že opravdu obě varianty jsou namalovány od stolu, protože jdou přes současné lyžařské areály a ne jen přes plánované. Jediným zdrojem rozumné diskuse zůstává trať z Rokytnice do Říček.
registrovaný uživatel lwq  mail  
24.05.2007 (0:30)  
mates111: btw. opusti Orl.h. turisti ? proti Krkonosim sou mrte levne,takze pri dobrem a komfortnim spojeni vlakem by nemeli logicky duvod ...
registrovaný uživatel lwq  mail  
24.05.2007 (0:29)  
mates111: ja nemam potrebne znalosti a tak - jen "selsky" rozum :-D ... ale souhlas ... a SDZC by mela brat v potaz a jiste i bere nove projekty na trate. a zrovna tato ma dle me dobrou sanci ... uvidime ...
23.05.2007 (9:35)  
lwg: Jenomže když zpoplatníme cestu do hor, nemusí dojít jen k tomu, že lidé opustí automobily a přesednou do vlaků, ale zároveň může dojít k tomu, že Orlické hory jednoduše opustí a budou jezdit jinam. Osobně jsem dost skeptický s takovýmito projekty.
V ČR určitě existuje mnoho tratí, kde je poptávka po spojení, ale jejich současný technický stav nedovoluje zvýšit např. množství spojů nebo zlepšit kvalitu vozového parku. Na druhou stranu existují projekty na nové tratě. Přijde mi to poněkud paradoxní. V současné době nezvládají ČD potažmo SDŽC ufinancovat ani údržbu současné sítě a nejsou schopny je pokrýt odpovídajícím vozovým parkem.
Ano problém jsou peníze, ale je třeba vycházet z toho co je....
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
23.05.2007 (8:43)  
Kocourek Jiří: Alespoň já jsem z textu pochopil, že mosty a tunely vadí ochranářům spíše z důvodu velkého přesunu zeminy, než kvůli migraci živočichů.

Twix: Kde tam, prosím, píší, že ekologům sjezdovka nevadí? Já tam o ní čtu jen jako o argumentu obce.

Osobně tento projekt považuji v daném rozsahu za nesmysl. Souhlasím s nápadem Oreda na spojení Solnice a Dobrušky, pokud se tam odehrává pravidelný velký přesun lidí autobusy. Dokáži si ještě představit prodloužení trati z Rokytnice do Říček, ale to je asi tak vše.
22.05.2007 (22:16)  
Jenže, když se nebudou stavět projekty, tak ochranářům mnohdy na ty jejich stupidní projekty už nevystačí peníze a můžou jenom lamentovat.
Víte kdo je největším škůdcem v lese?
Ochranář...
22.05.2007 (21:02)  
No zajímavé, že zeleznice vadí živočichům a rostlinám,když na boudách jsou psi a kočky(málokdy se stane že je přejede vlak),ve oknech muškáty apod.
Já osobně si myslím že by se mělo udělat drážní spojení do Krkonoš např.Pec,Špindl apod.to by bylo hodně využitý.
22.05.2007 (20:21)  
Jenom by mě zajímalo jak most nebo tunel brání migraci živočichů, podle mě ji umožňuje. Je s podivem, že pro ekologisty je i takový argumet, pardon nesmysl, dobrý a přidají jej mezi výčet těch opodstatněných.
22.05.2007 (19:05)  
Pche - vše vyřeší ropná špička - a budeme rádi za každý kilometr zadrátovaných kolejí.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko