..: Ministr: Regiotram nepodpoříme :..

Ilustrační obrázekLiberec - Ambiciózní plány na železniční a tramvajové propojení kraje s Polskem a Německem mohou skončit nakonec jen na papíře. Projekt za miliardy korun, o kterém se mluví několik let a jehož přípravy stály desítky milionů korun, narazil na ministerstvu dopravy. Ministr dopravy Aleš Řebíček ho odmítl zařadit na seznam projektů, které se za Česko budou ucházet o dotace z evropského Operačního fondu doprava. Přitom na peníze z Bruselu kraj spoléhal.

„Je omezené množství peněz, které budeme čerpat a jsou jiné, důležitější projekty, než je Regiotram,“ vysvětlil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. Podle Hodače je nejdůležitější v Česku nejprve dokončit páteřní dálniční a železniční síť. Tedy například i rychlostní silnici R35, o jejíž trase na území kraje není stále rozhodnuto. „Až bude páteřní síť dokončená, peníze se na to třeba najdou. Teď je to jako rozhodovat se mezi tím, zda je nutnější koupě chleba, nebo auto,“ dodal. O Regiotramu krajští politici dlouho hlavně mluví, zatím jediným výsledkem je kromě mnoha slibů to, že na trati mezi Smržovkou a Josefovým Dolem vyrostla údajně díky Regiotramu nová zastávka Tanvaldský Špičák.

Liberecký kraj věří, že je ještě naděje

Ilustrační fotoPlánů na Regiotram se ale kraj stále nevzdává. „Věříme, že je stále naděje. V červnu máme dohodnutou schůzku s ministrem, kde o tom budeme jednat,“ řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Richter. Řebíčkův náměstek ale krajské delegaci nedává mnoho šancí. „To rozhodnutí se prostě nezmění,“ podotkl Hodač. Náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný celou záležitost také ještě nepovažuje za uzavřenou. „Seznam projektů, které budou zařazeny do Operačního fondu doprava, není definitivně uzavřen. Přípravná dokumentace byla zadána v loňském roce a až ji obdržíme, předložíme ji ministerstvu ke schválení,“ uvedl Konečný.

Přípravu projektu na Regiotram Nisa dostala ještě za minulé krajské vlády na starost společnost Investorsko inženýrská. Dnes pro tuto firmu pracuje i bývalý hejtman Pavel Pavlík. Podle předsedy představenstva IIAS Petra Kupfa nejde o příznivou zprávu, ale práce na projektu zatím pokračují dál.

„Spolupracujeme s různými firmami, které se zabývají sháněním peněz. Budeme shánět peníze, kde se dá,“ uvedl Kupf. Regiotram už loni rozdělili do čtrnácti různých etap, aby bylo možné stavět po částech a zvýšit tak pravděpodobnost získání dotací. Nejzásadnější má být oprava železnice z Hrádku nad Nisou přes Liberec do Jabloneckých Pasek. Podle původních prohlášení měli už lidé Regiotramem jezdit letos.

zdroj: MF Dnes


mates111 | 18.5.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Vašut 
26.01.2012 (22:07)  
Heleťte v Karlsruhe mají něco jako regiotram maj to od S1 až po S37 a tramky do Freudnestadtu mají svojí trať a do toho dát peníze chtěli a jezdí to přeplněný(moje zkušenost)
29.05.2007 (23:14)  
Snad nechcete po pražácích aby brali ohled i na ostatní města? Co by z toho měli. To je přece lepší si postavit dálnici do Krkonoš, aby to měli rychlejší na chatu ne? Nebo přistavit za pár miliard kus metra.
registrovaný uživatel DJ 
23.05.2007 (13:48)  
Tak jo, ono se to nevyplatí, aby byla pořádná trať třeba z Liberce přes Jablonec do Tanvaldu. Nevyplatí se, aby tudy vlaky jezdily rychleji, aby to byly vlaky elektrické, pohodlné. Ne, nevyplatí se nic. Určitě nemá Jablonec potíže s tím, že přes něj jezdí příliš mnoho aut. Určitě jsou všichni spokojeni.
20.05.2007 (7:48)  
Lhostejnost ministra dopravy k regionální dopravě mi nijak nepřekvapuje. Zajímaj ho pouze silnice a dráha je pro něj jen přívažek. Ostatně u firmy Viamont problematiku severočeských tratí dobře znal, tak proto jí smetl ze stolu.
19.05.2007 (8:20)  
Venca Burgán:
1. Kdyby se DB vyplatilo investovat do české železnice a pak tu i jezdit, už by se tak stalo, nebo by se o tom minimálně mluvilo. A to se neděje.
2. Objem nákladní přepravy po železnici nevzrostl, ba naopak klesl. Co roste, to jsou tržby.
3. Jestli jsou koridory samozřejmost, tak pak jsou samozřejmostí i dálnice. A co si budeme namlouvat, zatím ani jedno z toho nemáme....
18.05.2007 (22:55)  
Kdyby mohla a měla Regiotram NISA provozovat společnost VIAMONT (rodná firma pana ministra dopravy) tak by na to peníze s vysokou pravděpodobností byly. Ale ono to vypadá,že by se o provoz-a hlavně o tučné dotace-dělili jiné společnosti,panebože možná i ČD.Tak proč to nezabít,když z toho jako ministr(a podíleník VIAMONTu) nemohu nic mít
18.05.2007 (20:37)  
Tak to vypadá že do těch sudet nechtěj investovat a Liberec se jím líbí odříznutej.Nedávno tu byl článek jak chtěj zrušit SFDI a jak Ministr nádaval že začínáj stavět ikdyž to má málo financí.Nějakej borec napsal že už se nic nepostaví a já s ním souhlasím.
Nejlepší by bylo kdyby na českej trh vlítly DB postavili to na vlastní náklady a po celým kraji jezdili tim regiosprinterem.Ty náklady by se jim vrátili.
Krkovice:přepřah není problém,problém je jinej u ČD sice narostla přeprava nákladů ovšem je to nitka co narostla s porovnání se silnicí.Nárust u ČD z nákladky byl jenom proto,že se nestíhá přepravovat všechno kamionama.Jinak ČD maj mizernou nákladku vše trvá dlouho a stojí to moc.Pak maj ještě nedostatek vozů a je málo logistickejch center.To je jako s těma Rolama vid by šlo kdyby na to najel řidič přepravilo u nás vlakem a v cizině by tomu přišel jinej řidič a jel by.Říká se tomu nedoprovázená přeprava.
Tak by mě teda zajímalo co místo toho chce Řebíček postavit,páč koryta já neberu to je nutná samozřejmost,tak by mě zajímalo co jinýho asi nic.
18.05.2007 (18:12)  
Škoda, mohli jsme i u nás mít příklad, jak lze řešit regionální dopravu. Obávám se, že za vnímáním železnice a veřejné dopravy vůbec jako sociální služby nestojí jen vyšší životní úroveň, ale též nízká úroveň veřejné dopravy jako celku - lidé už se často z obcí nedostanou jinak než vlastním automobilem. Chybí místní a časové návaznosti mezi spoji a leckdy i spoje samotné, o kvalitě těch existujících někdy nemluvě. Jinak těžko říct, zda více lidí jezdí v rámci regionu nebo mezi regiony, ono by totiž bylo potřeba sečíst i lidi v autech a pak vyhodnocovat. V každém případě podle mě nelze preferovat jedno před druhým, a zejména pro rozvoj regionů je často důležitější místní spojení než napojení na dálkovou trasu, které může sice sloužit k přílivu, ale i odlivu obyvatel a pracovních příležitostí. Je sice pěkné, když se pan ministr zaštiťuje jakousi nepodloženou potřebou budovat dálkové trasy, nicméně i tak pravděpodobně zůstanou ty železniční o kategorii níže než ty silniční, takže půjde zčásti o vyhozené peníze, a celkově o další přesun k automobilu. Dovedu si představit, že by se investovalo do kapacitních dálkových železnic a doplňkových silnic a zbyly by peníze na projekty typu RegioTram, ale o to zde bohužel vůbec nejde.
18.05.2007 (15:59)  
Borovička: Možná nemáte úplně tak pravdu. V loňském roce se nepatrně začal zvyšovat počet lidí přepravených po železnici, velký podíl na tom má dálková železniční doprava, regionální doprava bohužel v dlouhodobém horizontu maximálně stagnuje. Zvyšuje se životní úroveň a hodně lidí v souvisloti s tím přechází na individuální automobilovou dopravu a železniční dopravu začínají chápat jako sociální službu. Bohužel nejsou občané ČR ochotni si připustit, že si narůstajícími dopravními potřebami ničí životní prostředí(tyto potřeby řeší IAD a bohužel ne ze svých daní placenou veřejnou dopravou).

S nákladní dopravou je velký problém. A to jednoznačně s ZABZAŘ, které bohužel nedovoluje provoz tažným vozidlům zahraničních dopravců a všichni tady jistě vědí, jak to dopadá. Pak je levnější pro cestu Hamburg - Budapešť využít trasu přes SRN a Rakousko, místo toho, aby byly využity KORIDORY (proč jsme je tedy stavěli a proč do nich EU lila peníze?), když nejsou interoperabilní?

Osobně bych raději než na Regitram peníze dal na instalaci ETCS na koridorech, přičemž SŽDC by pak prostřednictvím poplatků za využití dopravní cesty bylo schopno pokrýt další "neklíčové" projekty.
18.05.2007 (14:39)  
Jenže výstavba dálnic se podporuje (neříkám správně) vlastně kvůli nákladní dopravě. Ta se nám díky neviditelné ruce trhu převedla z jiných druhů doprav (= železnice) na silnici a přes investice do železničních koridorů se to nedaří zvrátit. Tak se alespoň převádí na obchvaty a ještě lépe dálnice.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko