Praha - Ve čtvrtek 24. května již letos podruhé přijede do Prahy legendární historický luxusní vlak - Orient-Express. Souprava 17 historických luxusních vozů Wagon Lits a Pullman z 20. - 30. let minulého století brázdí ČR zpravidla čtyřikrát do roka již od roku 1994. Orient-Express jezdí různými trasami po Evropě, kdy jedna z nich je právě z italských Benátek přes Vídeň, Prahu, Frankfurt, Paříž do Londýna. Z Prahy do Londýna pak vlak odjíždí v sobotu 26.5.2007.
Orient-Express má velmi zajímavou historii. Vlak s luxusními goblény, sametovými závěsy a křišťálovými číšemi - projekt Belgičana Georga Nagelmackerse - se stal skutečností 4. října 1883, kdy se novotou vonící vagóny vydaly z Paříže do Konstantinopole. Na palubě bylo čtyřicet cestujících a cílové stanice se jim podařilo dosáhnout za šedesát sedm hodin (tehdy ještě nebyla mezi oběma městy po celé délce železnice, takže se nejelo jen vlakem, ale i lodí). O šest let později propojil Orient-Express Londýn a Paříž. Z anglického hlavního města byli tehdy pasažéři dopraveni do Doveru vagóny Pullman (známe je i z britské literatury) a po přeplutí Kanálu pokračovali neméně věhlasnými vozy Wagon-Lits. Tak je tomu dodnes, jen kanál La Manche se zdolává Eurotunelem.
Časem přibyly Orient-Expresu další zastávky. Poté, co začal využívat na cestě do Istanbulu Simplonský tunel (1921) - tenkrát nejdelší na světě (20 km), začalo se mu na této trase říkat Simplon-Orient-Express. Na cestách do Benátek pak Venice-Simplon-Orient-Express. Do oněch dob, kdy patřilo k dobrému vychování navštívit alespoň jednou za čas někdejší hlavní město Východořímské říše Istanbul, zasadila také Agatha Christie děj svého detektivního románu. Vražda v Orient-Expressu nakonec proslavila nejen ji, ale i samotný vlak.
Druhá světová válka napáchala na evropských železnicích obrovské škody a vagóny Orient-Expressu byly rozsety na dlouho po celé Evropě. Až přišel rok 1977 a dva z nich se objevily na aukci Sotheby v Monte Carlu. Prezident sítě hotelů Orient-Express James B. Sherwood oba vozy okamžitě koupil. Od toho dne si nedal pokoj, dokud zbývající vagóny Pullman a Wagon-Lits nenašel. Jeho úsilí bylo korunováno úspěchem 25. května 1982, kdy nádherně restaurovaný nejslavnější vlak historie vykonal po letech cestu z Londýna do Benátek. Rekonstrukce historických vozů stála 11 miliónů liber!
Ačkoli se nabízí, aby byl Orient-Express tažen historickými lokomotivami, zejména parními, většinou tomu tak není. Až na výjimky je tažen výhradně současnými vozidly. U nás je tento vlak v současnosti tažen většinou dvousystémovými lokomotivami řady 363, obvykle s reklamními nátěry. Nicméně v historii jízd přes ČR se v čele tohoto legendárního vlaku vystřídaly různé řady lokomotiv. Před lety, kdy jezdil ještě v trase přes Kutnou Horu, se objevovala v čele historická Bobina - E499.004. Při mimořádných jízdách jej také táhla parní lokomotiva Albatros 498.022.
Na našem území vlak projíždí stanicemi Břeclav, Brno d.n., Česká Třebová, Kolín, Praha hl.n., Plzeň hl.n. a Cheb. Z důvodu výluk na trati č. 170 mezi Plzní a Chebem jsou letošní jízdy trasovány z Plzně odklonem přes Domažlice a Furth im Wald. Není bez zajímavosti, že ačkoli je letos o jednu jízdu v trase Benátky - Praha - Paříž - Londýn méně, pojede Orient-Express jednu mimořádnou trasu v červenci z Benátek přes Vídeň, Banskou Bystrici, Krakov, Varšavu, Malbork do Prahy, odkud následně pojede ve standardní trase do Londýna.
Další info a zdroj: Orient-Express v ČR, časopis Xantypa (12/2001)
1 2 | Zpráv na stránku: |
V Domažlicích měl pouze stavět z důvodu odvěšení postrku, který při dubnové jízdě neměl (jestli ho měl nyní, nevím).
Jinak budu rád za přispění fotografií na stránku o OE ;-)Díky
Pokud někdo fotil, předem děkuji za příspěvky na stránku o OE na webu JRtrain http://jrtrain.zelpage.cz/oe.html
Čtvrtek: Břeclav (12:30) - Brno d.n. (13:00) - Česká Třebová (14:15) - Pardubice (15:00) - Praha hl.n. (16:20)
Sobota: Praha hl.n. (14:00) - Plzeň (15:40) - Domažlice (16:40) - Furth im Wald (17:00)
časy jsou bez záruky, kdykoli se muže vše změnit !
Další informace na stránce o OE na webu JRtrain
http://jrtrain.zelpage.cz/oe.html
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.