Beroun - Projekt nejdelšího a nejdražšího železničního tunelu v Česku mezi Prahou a Berounem je hotov. Správa železniční dorpavní cesty počítá s tím, že se začne stavět v roce 2010 nebo 2011 po získání územního rozhodnutí. První vlaky s cestujícími by tunelem mohly začít jezdit v roce 2016 a cesta se zkrátí na 18 minut. Tunel bude dlouhý 24,7 km (původně se počítalo s 20 kilometrovou délkou) a vlak vyjede z tunelu těsně před berounským nádražím. Původně se plánovalo vybudovat most přes říčku Loděnici, proti kterému protestovala obec Svatý Jan pod Skalou.
Koleje budou vedeny ve dvou jednokolejných tubusech, které budou každých 400 metrů z bezpečnostních důvodů propojeny chodbami. Na území Prahy bude mít tunel 2 vyústění - pro nákladní vlaky u Malé Chuchle a osobní vlaky budou vyjíždět u Barrandova. Tunel budou projektován na rychlost 300 km/h. "Na modernizaci této trati půjde do roku 2016 celkem 75,6 miliardy korun," řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Anna Kodysová.
Část této sumy pokryje příspěvek z Evropské unie, zbytek získá stát půjčkami. Kvůli prodloužení tunelu vyjde jeho stavba na 30 miliard korun - vláda si vezme úvěr 17,2 mld. Kč a SFDI 9 miliard korun. Stavba železničního tunelu z Prahy do Berouna patří mezi priority ve stavbách na železnici.
zdroj: iHned.cz
Drtiva vetsina argumentu, ktera zde padla, ma sice "neco do sebe", ale na jejich zaklade opravdu nejde dospet k zaveru, ze 30 (nebo kolik) giga nacpanych do tunelu na Beroun je nejlepsim zuzitkovanim tech penez. Nejsem odbornik na socialistickou ekonomiku, ale i v ni by se mel konstruovat maximalne neprustrelny "benefit case" podporujici danou variantu vuci jinym moznym.
Takze po precteni argumentu vidim tyto dva zasadni:
I. 171 a jeji kapacita
======================
K tomuto mohu za sebe dodat, ze (a) nakladu jsem tam po konci totace moc nevidel a jejich narust nezda se mi pravdepodobny; (b) na trati je predpotopni baboblok (c) prostor pro dodatecnou kolej mezi Radotinem a Dobrichovicemi by se taky nekde nasel (minimalne Radotin-Cernosice(mimo), Mokropsy asi most-Dobrichovice).
II. Poptavka po VRT a jeji konkurenceschopnost
==============================================
Zminky o VRT do Parize a Londyna jsou zajimave, ale prijdou mi z ekonomickych duvodu jako jedno velke sci-fi.
Tusi nekdo, jake jsou prepravni proudy (letadlo+auta) do zminenych mist?
Kolik lidi by VRT (za jizdne v radech TGV) pouzilo pro cesty do techto relaci? (Kolik "normalnich" lidi si v soucasnosti muze dovolit jet normalnim vlakem na zapad?)
A kolik lidi na kratsi vzdalenost (Mnichov) preferuje auto diky komfortu cesty point to point?
Pokud vam I. vyjde jako opravdu neresitelne a II. jako vyrazne uzitecnejsi nez dat ty penize na Praha-Kladno, Praha-Liberec nebo revitalizace trati typu Kolin-Brno + dalsich regionalnich, tak at se ta dira do Berouna klidne udela...
To snad ani nemuzete myslet vazne. Nebe nad Evropou je precpane, letecka doprava zoufale neekologicka a hnusne protlacovana danovymi ulevami apod. Prave tomu by mela existovat alternativa v podobe VRT.
No ale když tunel na Beroun tak to pak i na Kralupy,Kladno,Nymburk a vůbec zakopat masnu a hlavák pod zem zintegrovat s metrem aby to bylo spravedlivý.Jak někdo vysvětlí lidem že tunel musí být jenom do Berouna,když je to samí na Kralupy a metro na letiště.Vid 171 a 091 jsou na tom úplně stejně.
Rail:na 171 je 120 km/h nemožná.Max 100.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.