Praha - Dnes uspořádaly České dráhy a ČKD Vagonka společnou tiskovou konferenci v prostorách vládního salónku na pražském hlavním nádraží, která byla věnována modernizovanému designu jednotek řady 471 CityElefant. V současné době provozují České dráhy 27 jednotek a v letošním roce by mělo být do provozu nasazeno dalších 9 souprav, které budou jezdit na tratích v okolí Prahy a na severní Moravě. Cená jedné jednotky je přibližně 210 mil. Kč. Každá jednotka 471 denně najede jen v rámci příměstské dopravy v okolí Prahy cca 550 km na celkem 231 vlakových spojích, kde denně přepraví až 64 tisíc cestujících.
Devět souprav 471 v roce 2007
Všechny nově dodávané jednotky již budou mít nový design. "Z inovačních kroků nových jednotek lze jmenovat zejména větší plochu čelního skla, aerodynamičtější tvar čela bez horního zkosení, instalovaný telerail či uzavřené toalety," uvedl na tiskové konferenci Jiří Paruza, manažer realizace EJ 471 ze společnosti ČKD Vagonka. "Nový barevný design mají jednotky v pořadí od dvaadvacáté," dodal Jaromír Jelínek, obchodní ředitel společnosti. ČKD Vagonka a České dráhy podepsaly v loňském roce smlouvu na dodávku dalších 30 třívozových dvoupodlažních souprav řady 471 v celkové hodnotě přibližně 6 miliard korun, které by měly být dodány do 5 let. Financování je zajištěno prostřednictvím Eurofimy, z vlastních zdrojů a počítá se i s dalšími zdroji financování. Pro srovnání - v roce 2005 byly vyrobeny 4 a v roce 2006 šest jednotek.
Elektrické jednotky 471 nahrazují elektrické jednotky vyráběné v 60. a 70. letech minulého století. Na začátku letošního roku se podařilo firmě ČKD Vagonka proniknout do Litvy a byl uzavřen kontrakt na dvě dvoupodlažní elektrické jednotky s označením EJ 575 za téměř 490 mil. Kč s termínem dodání v roce 2008. Firma očekává, že do Litvy dodá až 10 těchto jednotek. Díky řadě kontraktů neustále roste počet zaměstnanců ČKD Vagonky, která je součástí skupiny Škoda Holding - z 320 lidí v lednu 2005 na 421 zaměstnanců v současné době. Nadále bude nutné navyšovat počet pracovníků do konce roku 2008 na cílových 550 zaměstnanců.
Jednotky 471 i na dálkových vlacích
V současné době České dráhy analyzují potenciál nasazení těchto souprav také na kratší dálkové spoje s cestovní dobou 1,5 - 2 hodiny, kde by rovněž přispěly ke zvýšení komfortu cestování. Náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Vladimír Filip k tomu dodal, že jednotky řady 471 by byly nasazovány na vlaky do vzdálenosti 150 km. Zatím zajišťují jednotky 471 vozbu regionálních (příměstských) vlaků na trati Praha - Český Brod - Kolín a jsou řazeny na vybrané spoje na tratích Praha - Beroun, Praha - Lysá nad Labem - Kolín - Kutná Hora, Praha - Kralupy nad Vltavou - Roudnice nad Labem a Český Těšín - Ostrava Svinov - Opava východ.
zdroj: Tisková zpráva ČD
K řadě 675 jsem v horizontu 10 let silně skeptický, nicméně střídavá verze 471 by se určitě hodila.
Ke spojům na delší vozební ramena, jednotka je sice konstruována jako příměstská, ale pro specifické relace by jistě dokázala plnit i tuto roli.
K použití na trati 031 - přes 7 let denně jezdím po této trati za prací a jen výjimečně jsem zažil, že by byly soupravy 163 + 3 x Bdmtee obsazeny více než z 90 %, ve špičkách zde jsou plně obsazeny rychlíky (Pardubice - Liberec) - 843 + 2 x 043... Takže nevidím důvod, proč zde používat jednotky řady 471, jejichž kapacita by nebyla dostatečně využita. K vlastnostem železničního svršku se raději ani nebudu vyjadřovat.
Použití pro Litvu, již zde padlo, že úpravy nebudou příliš náročné, takže v zásadě podporuji jakoukoli expanzi českého průmyslu na zahraniční trhy. Koneckonců nejde jen o to, že to budou "jen" 2, případně potenciálně 10 jednotek, ale také o to, že to dá lidem v ČR práci a vytvoří to určitou referenci českého železničního průmyslu na "východě".
Ad Litva. Pise se o kontraktu na dve, s moznosti dodani dalsich osmi. 10 jednotek uz je dobrej kseft. A vzhledme k tomu, ze znacna cast dilu bude shodna s existujici seriovou produkci, tak by snad ani vyvoj nemel byt nejak axtra drahy. Navic diky tomu budou moci nabidnout CD i stridave jednotky pro Brno.
Ale jinak to jsou pekny vlaky, napr R Pha-HrKr s timto by bodl :)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.