..: Výpravčí na trati možná nepochybil :..

Ilustrační obrázekKralupy nad Vltavou - Redakce zpravodajského serveru Nova má záznam telefonních hovorů z ohlášování železniční nehody, která se stala v pondělí 19.3.2007 na trati mezi Vraňany a Cítovem na Mělnicku. Z komunikace mezi operačním důstojníkem mělnické policie a výpravčím železniční stanice Vraňany je patrné, že policejní operační důstojník nebyl při nahlašování místa havárie zcela přesný. Policie přitom v souvislosti s vyšetřováním železniční nehody obvinila 4 osoby, mezi nimi také výpravčího. Podle hlášení policie výpravčí stanice Vraňany zastavil provoz na jiné trati, než kde ke srážce došlo.

Můžete se přesvědčit z nahrávek, výpravčího na místo nehody policejní operační důstojník doslova upozornil takto: "Pane výpravčí prosím vás máme teďka zprávu, že na železničním přejezdu mezi Lužcem a Horníma Beřkovicema na tý hlavní trati nějakej blbec sjel ze silnice a zůstal viset na kolejích mimo přejezd, nepouštějte tam teďka nic já tam hned posílám policejní hlídku".

Výpravčí pak zastavil provoz na železničním přejezdu na trati ve směru na Horní Beřkovice v místě Straškov. K nehodě došlo na železničním přejezdu na trati ve směru na Ústí nad Labem v Dolních Beřkovicích. Policejní operační důstojník ihned po nehodě volal zpět výpravčímu a říká: "Ne - já jsem vám říkal na silnici na Horní Beřkovice na ústecký trati, pane já to tady mam nahraný." V tu chvíli si tedy asi ani sám neuvědomuje, že to není pravda.

Drážní inspekce nyní zjišťuje příčinu nehody a okolností vzniku nehody. Trestně-právní odpovědností se zabývá policie, konkrétně policie Mělník, odkud byl také operační důstojník, který nahlásil nehodu výpravčímu železniční stanice Vraňany. Nyní policie stíhá 4 osoby, mezi nimi také výpravčího, pro podezření z obecného ohrožení a kvůli vyšetřování byl postaven mimo službu. Pochybení by ale podle nahrávky nemuselo jednoznačně být jen na straně výpravčího. To už dříve uvedl mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Vyšetřování podle Ondrůje ukazuje, že výpravčí jednal tak, jak měl a zatím nebylo shledáno žádné pochybení.

Policie ale trvá na svém. „Policista nijak nepochybil, výpravčímu bylo sděleno obvinění z trestného činu obecného ohrožení," řekl serveru Nova mluvčí mělnické policie Karla Sulek. Dodal, že policie čeká v současné době na různá odborná a znalecká vyjádření. Podle mluvčího drážní isnpekce Zdeňka Neusara dráhy železniční přejezdy značí. „Za předpokladu, že by byla nahlášena správná trať a správné označení železničního přejezdu (tzn. jeho kilometrická poloha na trati), nemohlo by dojít k žádnému nedorozumění," řekl serveru Nova Neusar. Podle mluvčího mělnické policie Karla Suleka, ale policie údaje o kilometrickém číslování přejezdů nemá. Neusar dále připustil, že jednou z okolností zjištěnou dosavadním šetřením nehody je v každém případě špatná komunikace mezi policií a výpravčím. Také je pro ně důležité zjistit, jestli nedošlo k selhání lidského činitele, jestli bylo učiněno všechno pro to, aby se nehodě předešlo.

zdroj: NOVA (součástí jsou také videa)

Článek k tématu též na iDnes : 5.4.2007 - Záznam telefonátů rozkrývá, proč musel vlak vykolejit

Ilustrační obrázek

Související zprávy


Adys Poslat mail autorovi | 5.4.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
06.04.2007 (22:08)  
stoupa: dobrej příspěvek, myslím, že přesně vystihuje současný stav dráha versus ostatní...
06.04.2007 (22:05)  
Milý anonyme pod nickem M:
Jazyk je kódem, sloužícím ke komunikaci. A nějakým podivným, leč logickým během událostí, se začaly různé oblasti lidského života dorozumívat čím dál odlišnějším kódem, tak jak se stávaly sofistikovanějšími. V oblasti dopravy je to obzvlášť patrné. A jsou dvě extrémní skupiny.
Jedna, mnohem početnější, jezdí pouze po silnici, orientuje se podle dálnic a silnic a o kolejích ví jen to, že přes ně občas musí přejet a že je používá jakási prehistorická železnice.
Druhá skupina potom řidičák maximálně vlastní. Sice není příliš početná, ale velká část lidí od dráhy sem patří. Jezdí takřka výhradně vlaky, na nadhození třímístného čísla tratě reaguje naprosto neomylně. Zato v kódu zbylých skupin občas pořádně tápe a co víc, její kód je pro ty druhé teprve nesrozumitelný. Není to však její chyba. Slovo "hlavní trať" pro ni nemá takřka žádnou vypovídací hodnotu. "Přejezd mezi XY a XZ" znamená přejezd na trati vedoucí mezi dotyčnými body, ne přejezd na silnici. A "nepouštějte nic" je taky definice, která má pro výpravčího výrazně menší pádnost, než slova "zastavit provoz, a to neprodleně".

Jak vidno, kódy se liší. Nejsou to ale jejich uživatelé, kdo by měli rozumět kódům všech ostatních profesních skupin. V první řadě by je měl ovládat ten, který je za koordinaci jednotlivých složek zodpovědný a placený. Že to neumí a ještě namísto asertivní a srozumitelné komunikace hovoří spíš jako strýc z hospody, to je opravdu neuvěřitelné. Už jsem tenhle příměr jednou použil. V podstatě přišel do obchodu s tím, že chce něco z Jižní Ameriky. Měl na mysli čokoládu, dostal banán. A teď se ho někteří ve své zášti vůči nenáviděné Duškově armádě zastávají.

Podotýkám-nejsem ani zaměstnán na dráze, v podstatě s ní nemám co do činění. Vlastním ŘP sk. B a celkem často jezdím, pokud nejsem v car-unfriendly Praze. (a vím, že blikající bílá na přejezdu znamená povolení rychlosti 50 km/h)

Pan výpravčí mohl nehodě zabránit. To každopádně. Ale aby bylo stíháno jeho pochybení, které spočívá ve špatné interpretaci špatně formulovaného a zavádějícího pokynu, to se mi pranic nelíbí. Stejně tak se mi ale vůbec nelíbí, že "koordinátor" krizových situací komunikuje, jakoby ho před týdnem nabrali doslova z ulice.
registrovaný uživatel Stoupa  mail  
06.04.2007 (21:09)  
to M a všechny, kdo se chtějí zamyslet nad rozporuplností celého pozadí - poznaných i nepoznaných NEvazeb systému, které vybublají, až když vznikne hromada:

Odpoledne jsem rozprávěl s "druhou stranou", ne tou "modromozkouvou". Na sluníčku u kávy. Je to eště míň uchopitelné pro ty z nás, kteří nějak přičuchli k mašinkám. Bohužel, do rizika se dostává Cestující a občan. Obecná veřejnost (včetne PČR) neví vlastně nic o drahách a dráha jede svým přes 150 let osvědčeným postupem, včetně výchovy personálu. (Nezlehčuji). Interface vlastně NENÍ.

Že informaci pochopily všechny "sbory"? Ano, protože většina z nich ví i to, kde měli vloni Baurovic oves. A dráha nezná Baurovic, protože jako cestující jsou anonymní a přepravu u drah nesjednávají. Oves je věc zajímavá, sjedná-li někdo jeho úplatnou přepravu po dráze. Není podstatné ani to, že v nějakém období oves roste, natož pak kde roste.

Průšvih je, že se asi nikdo v minulosti nezamyslel nad tím, že drážní zaměstnanci jsou vychováni v určitých návycích a pokud jsou ve službě, pak Horní Beřkovice jsou v první řadě (tuším) zastávkou na trati z Vraňan do Straškova a druhá řada v době výkonu služby už není. Systém (drážní) své zaměstnance takto vychovává už 30 pětiletek, výkon služby pokud možno nemá být rušen okolím.

Jen to jaksi někdo opoměl říct těm, co připravují pro profesní výkon (i mnou téměř posmívaného) operačního. Sorry, asi vážně není a nebyl vstup, který by mu mohl dopředu sdělit: Bacha nadpráporo, voláš do "uzavřeného systému" se specifickou, vnitřně ověřenou logikou! Bacha na formulace! Ten na druhém konci drátu je vycvičen a zvyklý přijímat a provádět příkazy, ovšem v řeči jeho firemním předpisem předepsané!

Na druhou stranu nedivím, že léty zkušený výpravčí poměrně volnou mluvu nevyhodnotil s odpovídající naléhavostí situace. Chlapi, kdo jste na dráze v dopravě: Jak by asi zněl příkaz k zastavení dopravy vydaný nařízeným dispečerem, nebo jak se nyní vyšší funkce ve směně nazývá?

Mám důvod se domnívat, (či být si jist), že na rozdíl od např. energetiky, chemického průmyslu atd., není vybudován na stupni okresní/mistní operační středisko (PČR, Integrovaný záchranný systém a pod.) a danému území (okres a méně) odpovídající provozní směnovou strukturou drah havarijní komunikační systém. Dráha totiž není a asi nebude v tomto směru územně organizována, protože to k výkonu své funkce nepotřebuje. Má liniovou, ne územní logiku. Čili - zatím je to kruhová kanalizace bez vyústění.

Howgh. Jdu si pustit modýlek 354.1 a na přejezdu Štégu - trati Praha - Drážďany, tak kde trať kříží silnice z Roudnice přes Cítov do Mělníka vždy, jako v minulosti přibrzdím a rozhlédnu se, i když bliká bílá, protože jako technik vím, že je to jen stroj a 100% spolehlivost neexistuje a jako mašinkář vím, že je tam traťová 160.

(PS: 7 z 10 spoluobčanů, držitelů řidičáku, s nimiž jsem tento týden mluvil si myslí, že blikající bílá zamená, že přejezd funguje - to není žert)
registrovaný uživatel zaosai  mail  
06.04.2007 (20:51)  
Pořád se tady diskutuje o vině a nevině.Stalo se to na trati v úseku Vraňany a Dolní Beřkovice. A proč volala Policie jen do Vraňan,to z Dolních Beřkovic vlaky přes ten nešťastný přejezd asi nejezdí.Trať je obousměrně pojížděná.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
06.04.2007 (20:17)  
2 all: podle mě není na vině ani policie ani výpravčí...policista to hlásil ze "silničního" pohledu (logicky,když po kolejích nejezdí)a nespletl se a výpravčí naopak od kolejí...
mmc...nemají náhodou policisti znát i letecké koridory?
Stoupa: to že neumí číst v mapě je problém jednotlivce a ne celé složky...
06.04.2007 (20:00)  
JTB, Kosac, Richie a ostatní, kteří nechtějí přiznat vinu drážního zaměstnance:
Když to tak pročítám, tak se začínám bát jezdit vlakem. Nejdřív projede u Káranic strojvedoucí na červenou, ale jeho vina to není. Teď nepochopí výpravčí naprosto jasnou zprávu a zavře jinou trať a opět to není jeho vina. Co to bude příště? To toho má výpravčí tolik na práci? Sice moc jeho pracovní náplň neznám, ale řekl bych že jinde se pracuje více. Ale klidně dál braňte drážní zaměstnance, ale pak se nedivte, že média budou informovat opět jen o nehodách a tím srážet pozici ČD. A lidí bude jezdit míň a míň až nakonec bude polovina tratí zrušených. Vina ale nebude na straně samospráv, ale na ČD samotných....
registrovaný uživatel Richie 
06.04.2007 (20:00)  
To M:
A řekla Vám někdy, když jste byl malý, maminka před nákupem: "Kup chleba a jestli budou mít rohlíky tak jich vem deset."?
:-)
registrovaný uživatel M 
06.04.2007 (17:54)  
Kosac - pokud umres na rakovinu a doktor nepoznal, ze mas rakovinu, tak te zabije rakovina, ale doktor na to vinu nese (ackoliv te nenakazil...). Takze pokud tem hasicum dojde benzin nebo v opilosti havaruji, tak ano, jsou za likvidaci fabriky odpovedni...

Ritchie - pokud na HLAVNI trati muze znamenat cokoliv, tak se asi neni o cem bavit... A doufam, ze se s tebou nepotkam na krizovatce nebo si nekde nebudeme davat sraz...

mates111 - spoluucast je hovadina... Je to nejake obecne ohrozeni, zanedbani neceho nebo tak neco

Stoupa - kdyz jsem byl maly a sel jsem nakoupit a maminka mi rikala, co mam koupit, tak bud jsem si to zapamatoval nebo si to napsal. Pokud jsem neco zapomel, tak to byla jen a pouze moje chyba. Argumentovat "maminko, ale ty jsi mi to rekla jen jednou" by asi neproslo:-)
Jo a pokud jde o ty sbory, tak odtahovka to taky pochopila celkem v pohode, takze jen tema sborama to asi nebude...

JTB - sorry, ale jsi komik. Vsichni ostatni toho Ivanka pochopili, vsichni ostatni (tj. ne-modromozci) to take pochopi na prvni pokus. Ale pro tebe je valnavetsina viny na strane Policie. No, pobavil jsi mne:-)

EDIT - no, malej... Ja vlastne vzdycky na neco zapomenu. Ale nikdy me nenapadlo, ze je to chyba toho, kdo mi to diktuje:-)
06.04.2007 (16:54)  
Též si myslím, že se jedná o systémovou chybu,chybně jednal operační, že podal zavádějící a nepřesnou informaci a výpravčí, že se zpětně nezeptal a nechtěl upřesňující informaci. Nicméně se chci zeptat, jaká je tísňová linka na železnici, kam volat, když uváznu na přejezdu a nemohu autem sám hnout, proč není u přejezdů nějaká nouzová hláska jako jsou na dálnicích, kde by se člověk spojil s nejbližší dopravnou??? Když jsou PZZ elektricky spojeny s dopravnou, proč by byl problém nějaké dráty využít na nějakou hlásku?
registrovaný uživatel Stoupa  mail  
06.04.2007 (14:04)  
k JTB:

Plně souhlasím. Vo to go.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko