Brno - Cestující jsou bez možnosti obrany nuceni často platit přirážky, které by si České dráhy v některých případech neměly vůbec účtovat. Často si totiž cestující nemohou v obsazené stanici zakoupit jízdní doklad před odjezdem vlaku z důvodu extrémně dlouhých front před pokladnami, které se často vyskytují především ve velkých stanicích. Situaci ČD zpravidla řeší možností nákupu jízdenek ve vlaku bez manipulační přirážky (ve výši 20 Kč), což vyhlásí pomocí staničního rozhlasu. Přesto se stává, že v některé dny této možnosti zaměstnanci stanice nevyužijí a donutí tím cestující platit tuto přirážku.
Takový případ nastal pátek dne 30. 3. 2007 v Brně hl. n. před 15. hodinou. I když se většina cestujících dostaví na nádraží včas, v době přepravní špičky tento den nebyl otevřen dostačný počet pokladen k odbavení. Během stání ve frontě se však neúprosně blíží doba odjezdu... Netrpěliví cestující začínají nervózně přešlapovat a chvíli před odjezdem zahájí sprint k vlaku připravenému k odjezdu bez patřičného jízdního dokladu. Ve vlaku jsou standartně kontrolováni průvodčími, kteří však výše vybírají zmiňovaný poplatek.
Zaměstnancům ČD v Brně hl. n. byl dne 30.3. v cca 14:40 při této situaci položen dotaz, proč v tuto dobu nevyhlásí "odbavení cestujících ve vlaku bez manipulační přírážky"? Odpověď byla pro někoho překvapující, pro jiné obvyklá - "Dnes není tak velký počet cestující, situaci zvládáme. Cestující mohou využít předprodeje jízdenek (předprodej jízdenek až 2 měsíce před plánovanou jízdou) nebo mohou využít jako jízdní doklad Kilometrickou banku". V době dotazu stálo u každé otevřené pokladny přibližně 30 cestujících, v ČD Centru bylo o poznání méně cestujících, ovšem doba odbavení je tady podstatně delší, neboť cestující zde zpravidla využívají k platbě platební karty.
V čase 14:42 bylo možné zaznamenat zrychlený pohyb cestujících, zejména k R 876 mířícímu do Prahy. Poslední cestující se snaží dostat do již plného vlaku v době jeho pravidelného odjezdu. Podle pozorování práce průvodčího vlaku bylo nuceno zaplatit přirážku kolem 20 cestujících v každém voze 2. třídy. Při pěti vozech druhé třídy se jen v tomto vlaku podle odhadu na přirážkách vybralo 2 000 Kč. Niméně, cestující nemá žádnou možnost se přirážce bránit: v případě, že odmítne zaplatit jízdné s manipulační přirážkou, je mu účtována ještě vyšší přirážka 800 Kč jako cestujícímu bez platné jízdenky. Vzhledem k převažující ceně jízdenek (cca 100 Kč) si musí cestující připlatit přibližně 20 % navíc jen proto, že si kvůli situaci před pokladnami nemohl jízdenku zakoupit.
O tom, že je možné získat jízdenku dopředu, většina cestujících ví, ale z různých důvodů této možnosti nevyužívají. Často uváděné důvody jsou, že nevědí, jestli jim někdo z příbuzných nebo známých nepřijede naproti; případně, že mají více variant cesty s různou kilometrickou vzdáleností a tím i různou cenou za cestu. Tito cestující často nemohou dopředu říci, jakou cestu vykonají. Možnost cestování s Kilometrickou bankou mnoho z těchto lidí odmítá, protože je pro ně výhodnější jiný z nabízených tarifů.
Je zcela jasné, že by se ČD měly tímto problémem zabývat, neboť toto neseriózní jednání poškozuje především je samotné a odhání cestující ke konkurenci. Je také otázkou času, kdy se tímto jednáním začnou zabývat různé organizace na ochranu spotřebitelů či jiné instituce, které můžou proti tomuto jednání zakročit. ČD by se také měly zamyslet, jestli jsou prodejní kapacity pokladen dostatečné a rozvíjet nové možnosti placení jízdného (elektronické jízdenky bez nutnosti chození na nádraží, jízdenky v mobilu, ...), což by napomohlo k vyřešení uvedeného problému.
zdroj: cestování R 876 dne 30. 3. 2007
Já rozhodně nechci postoj ČD obhajovat.
Nicméně zatím nikdo z těch, kteří kritizují ČD za neschopnost zaměstnat brigádníky nenapsal – zajímal jsem se o možnost pracovat jako "jako brigádník" v osobní pokladně pro vnitrostátní přepravu (například v pátek, v době odpolední přepravní špičky), ale přednosta železniční stanice mne odmítl … (viz dopis ze dne xxxxx, č.j. yyyyyyy, zpracoval zzzzzzz, podpis přednosta stanice).
Napsal jste například konkrétně vy sám žádost přednostovi stanice "protože je mi líto cestujících, kteří nejsou odbaveni u pokladny a musí platit ve vlaku platit přirážku k jízdnému ve výši 20 Kč, což já považuji za neoprávněné obohacování ČD, chtěl bych pracovat jako brigádník" – jsem velmi schopný člověk, stačí mi hodinové školení k tomu, abych odváděl práci, za níž ČD nebudou kritovány na nejrůznějších diskusních fórech týkajích se železnice.
Není mi tedy jasné, odkud pramení názor, že ČD nejsou schopny … ČD třebas schopny jsou, ale není zájem … jít si sednout do pokladny každý pátek, řekněme od 14.00 do 18.00 hodin.
To, že zaměstnanec potřebuje hodinové školení je váš názor.
Nakonec, když se připraví ke zkoušce sám, tak do žádného kurzu nemusí chodit, je to indivduální příprava.
Obávám se, že s hodinovým školením byste si opravdu nevystačil, nicméně můžete být velice nadaný.
Průvodčí si to klidně nechá vysvětlit, nicméně vás o 20 Kč zkasíruje. Pokud by to neudělal, tak bude muset tu dvacku zaplatit sám, on na rozdíl od vás – cestujícího – si nemůže na "špatné služby" poskytované ČD cestující veřejnosti stěžovat, on tím, že nezikasoval dvacku porušil předpisy, porušil pracovní kázeň, takže mu hrozí prémiový postih, případně "žlutá" karta … nebo v případě opakování červená karta. Případný pracovní soud se bude zabývat meritem věci, čili tím, že zaměstnanec porušil pracovní kázeň, nikoli tím, že se někde nestíhaly prodávat jízdenky a on byl benevolentní a nechtěl, aby cestující platili přirážku k jízdnému. Lidumilství není omluvou …
On může nanejvýše na tu upozornit prostřednictvím svého představeného.
Průvodčí z Brna není dnes pracovníkem ŽST, takže to nemůže řešit krátkou cestou, tím, že navštíví přednostu stanice ŽST Brno, aby se zjednala náprava … Vy jako cestující můžete těch 20 Kč žádat zpět formou reklamace … je možné, že by vám to přednosta stanice uznal.
Rozhodně by soud byl zajímavý …
Tahle situace ovšem dokresluje, jak výpočetní technika "napomáhá". Při prodeji lepenkových jízdenek dokázala šikovná pokladní odbavit čtyři zákazníky za minutu, pokud měli zákazníci připravené odpočítané peníze
bylo to i víc, zejména u krátkých opakovaných relací.
to je sice hezké, ale je problém ČD, že mají nastaveny předpisy takhle a že nejsou schopny aspoň v dobách špičky zaměstnávat brigádníky, kterým by hodili na okénko cedulku typu prodej pouze jednorázobvých jízdenek, k něčemu takovému opravdu nikdo víc jak hodinové školení nepotřebuje.
Na článku mě zaráží jedna věc - 100 lidí ve vlaku opravdu zaplatilo bez reptání přirážku, i když většinou přišli na nádraží včas (řekněme 15 min předem)? Stát se něco takového mně a narazit na průvodčího, který si nenechá vysvětlit, že za takových podmínek bych příplatek platit neměl, tak mu asi něco řeknu a zkoušet na mě fígly s pokutama 800 Kc, tak by to nejspíš nakonec skončilo u soudu a kdoví, možná by měl soudce na bezdůvodné obohacování ČD jiný názor než pan průvodčí.
Jinak jsem opravdu štěstím bez sebe, že ze svých daní mohu dotovat lidi jako kenzo :)
MZ - a to jako ma byt vysvetleni proc to nejde nebo je to proste vycet toho, jak neuveritelne zastarala spolecnost CD jsou?
***********************************************************
Jde o pouhou citaci pravidel "hry", která je třeba dodržet, aby se osoba mající zájem vykonávat práci "osobního pokladníka pro vnitrostátní přepravu" mohla stát, slovy zákona o dráhách, OSOBOU ODBORNĚ ZPŮSOBILOU.
Pro práci průvodčího je rovněž třeba absolvovat vzdělávací kurz, jehož přepravní část se od toho pro osobního pokladníka liší jen nepatrně. Průvodčí musí navíc absolvovat dopravní kurz, takže skládá zkoušky dvě.
Za mých mladých časů se tohle dělalo během jednoho dopoledne obojí … a večer nebo možná ještě jste mohl jít na vlak …
Bohužel přepravní předpisy psané někdy kolem roku 1964, byly mnohem jednodušší a cestujícím i zaměstnancům srozumitelnější - především z hlediska jazykového, takže i ta příprava k odborné zkoušce nebyla tak dlouhá …
A lístek s platností měsíc dopředu, vypsat datum a jet. Jak znám vynalézavost studentů ]:-) - StudentAgency open listky ma a myslim, ze ani vynalezavi studenti s tim moc vymyslet nedokazou (a pokud ano, tak ti dokazou neco vymyslet vzdy...)
Ale teď vážne, automat který umí vydat lístek jenom tam, kde stačí lupen na šalinu je nanic, beztak ti co jezdí denně mají šalinkarty. A lístek s platností měsíc dopředu, vypsat datum a jet. Jak znám vynalézavost studentů ]:-)
Druhý extrém odbavenia samozrejme bola Puerta de Atocha v Madride, kde sa v automatoch (mince, bankovky, kreditky) dali kúpiť len regionálne lístky - všetko ostatné v totálne poddzimenzovanej pokladni, kde si každý vytiahol číslo a potom už len čakal, kedy ho zavolajú k pultu. Čakal som takto od 20.30 do 21.50, pričom o desiatej borci zatvorili a na koho sa neušlo, ten mal smolu. S každým sa neskutočne vybavovali a keď okolo deviatej klesol počet ľudí, tak z 5 pokladní zavreli 3 (celkovo ich je tam tuším 8). Na druhej strane sa dá všetko kúpiť cez internet.
Letiská by som sem neplietol: tam je to trochu o inom, keď sa ide aj cez bezpečnostnú, prípadne pasovú kontrolu. Nedá sa to porovnávať so železnicou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.