Warszawa - V Polsku byla dokončena modernizace 81 osobních vozů určených pro rychlíkové spoje. Cena modernizačních prací dosáhla téměř 70 milonů zlotých (v přepočtu 503 milionů Kč) a byla financována z fondů Evropské unie a ze státního rozpočtu. Pro společnost PKP Przewozy Regionalne to znamená velký úspěch - finanční podporu na modernizaci vagonů z fondů EU se jí podařilo získat historicky poprvé.
Co konkrétně modernizace v polském podání přináší?
- kompletní výměna interiéru
- v celém vagoně tepelná a zvuková izolace
- dosazení nových oken (lepší světelnost a estetický dojem)
- zabudovány nové toalety
- vyměněny nástupní dveře (s blokováním během jízdy)
- nové odkládadací prostory pro zavazadla
- vagony také získaly nový lak s ochranou proti grafitti
- instalováno elektronické počitadlo ujetých kilometrů
- a další úpravy pro zvýšení bezpečnosti
Na stránkách PKP Przewozy Regionalne si můžete prohlédnout fotogalerii z průběhu modernizací.
První modernizované vozy se vydaly na trasu rychlíku Krakowianka během května 2006. V dalších měsících pak práce pokračovaly na ostatních vozech. Spolu s novým vzhledem nabídnou cestujícím především vyšší úroveň komfortu, bezpečnosti a vylepšené technické parametry. Z celkového počtu 81 modernizovaných vagonů je 24 nově přístupných i pro zdravotně postižené cestující.
Na kterých vlacích se s těmito vozy můžete setkat? Až na jednu výjimku (litevské Šestokai) se jedná výhradně o vnitrostátní spoje:
Pogoń ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Konopnicka ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Hańcza ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok – Sokółka – Augustów – Suwałki - Šestokai
Krakowianka ... Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Leszno – Poznań – Piła – Kołobrzeg
Roztocze ... Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Bieszczady ... Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Światowid ... Szczecin - Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Galicja ... Szczecin – Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Trasy vlaků, na které jsou modernizované vozy nasazovány, si také můžete prohlédnout na mapě.
zdroj: PKP Przewozy Regionalne
Na druhou stranu ty prasata budou chodit hulit na záchod, a pravděpoodobně si k tomu ani neotevřou okno (zažil jsem v Hradčanech přes Valachy, loni v prosinci) :o(
Ze se tam vleze vic lidi beru jako argument dobry (i kdyz od ostatnich ctu, ze by mely byt takrka soukrome vagony:-)), o okradeni ani nemluve... Nicmene soucasne jsi tak popsal i vyhody autobusu:-)) V nocnim buse te asi neokradou, je celej nekurackej a taky na tebe nikdo necuci. Vlastne to zas az tak spatny dopravni prostredek teda nebude:-)) Ja se nestavim ani na jednu stranu, jen se usmivam nad tim, jak jsi autobusy spatne, ale autobusy na kolejich jsou plne vyhod (a tim nemyslim, ze tohle ma reprezentovat zrovna tvuj nazor)
happy - prosim, kdyz na mne reagujes, tak si to nejprve poradne precti, dekuji... Zejmena tuto pasaz: jako rekneme, ze jeden vagon=jedno kupe. Vlakem jede 48 lidi. (mel jsem za to, ze ctenar pochopi, ze toto zjednoduseni jsem uzil z duvodu jednoduchosti vypoctu...). Pokud jde o to vyhaneni stehovaku (mam na mysli lidi, co si MHD pletou se stehovacim autem) do autobusu, tak bud klidny, tam by tezce narazili, protoze tam se za ty kufriky priplaci, takze tohle se ti moc nepovedlo:-))
MZ - priklad s pendolinem a zavazadly je uz dost ohranej a zacina byt trapnej. Pendolino proste neni stehovaci vuz a stejne jako jine vlaky tohoto typu ma ulozna mista na jinych mistech. Pokud si kazdy bude chtit prepravit maximalni pocet povolenych zavazadel, tak se preplni JAKYKOLIV vlak, troufam si rici, ze i jakykoliv svycarsky vlak...
K článku to co je vidět je jen zkulturněné naše B,touto cestou bych nešel.
Naši představitelé by u EU měli více bojovat za dopravu chtít též finance na obnovení vozového parku.
Já bych dopravce podporoval takto:nové -25%,nízkopodlažní dalších -25%,-10% za ekologičnost,z pořizovací ceny vozidla.Když jde něco podobného u busů,tak proč né u vláčků???
To co se mi líbí na našich Bmz je polohovatelné sedačky hlavně, že jsou měkké a opěrky z koženky-člověk si tak v klidu může položit hlavu aniž by měla přítomnost cizích vlasů-velmi praktické.Na madarech bych ocenil ty koberce dole a na stropě-to si připadám jak v arabským světě,oproti linu příjemná změna.
Nevím co je na tom pravdy,možná je to blbost,ale prý naše B byly dělaný na 160 a zdůvodu údržby se snížila rychlost.
Vzhledem k tomu,že někdo rád kupé a někdo velkoprostor tak uznávám vozy Bee na 140 km/h.Nevýhoda je pouze jen v 140 km/h.
Chtělo by to na ŽP anketu ať se lidé vyjádří.Ta výhoda těch Bee spočívá,že si teda každý může vybrat a má větší kapacitu.A ještě k té kapacitě.Určitě jste si všimli,že AB mají 9 kupé a B 10 ačkoliv oba jsou pro 8 lidí.
Nové vozy bych tak pořizoval smíšená typu dnes vylepšených Bee(200 km/h) oddíl pro 6 lidí,tím širší ulička a možnost dalších sedadel-toto se osvědčilo u Beer a Bmz.
Mám rád mzety polohovatelné sedačky a do budoucna bych je vyhradil jako nekuřácké +možnost uzamknout kupé.Nejpohodlnější sedačky jsou v rakušácích.Avšak ty na Kopernikusu Bomz se zase dá normálně otevřít okno což mám rád.Prostě nemusím nevětratelné prostory.U některých Beer a Bee určitě potěší velké stolečky,takže není problém se tam najíst třeba velké pizzy.Mě jde o tu konstrukční netěsnost,abych si tam mohl v klidu položit pití,pracovat na PC nebo něco vypisovat.
Ostatně myslíte si, že do klasického koženkového kupé pro osm cestujících lze umístit 8 zavazadel rozměrů 900 x 600 x 400 mm ? Obávám se, že se to nepovede ani v kupé pro 6 osob …
Jsi nikdy nejel velkoprostorem?
U mě je důvod jasný - více soukromí. Ve velkoprostoru na mě nečumí zbytek kupé, nikdo přeze mě pořád někam neleze atd. Pravda, zase se lidi courají uličkou, ale to mi tak nevadí.
Místa na nohy je většinou dost i pro dvoumetrového člověka. Oproti vozům s kupé po šesti místech se tam vejde i víc lidí (Bpee vs. Bee). řekl bych, že i riziko okrádání spících cestujích nějakými (ne)přizpůsobivými spoluobčany je taky nižší.
-vlak ma kupe po 8 - vlak veze 6 vagonu
-vlak ma kupe po 6 - vlak veze 8 vagonu
Pocet lidi je v obou pripadech stejny, takze ty dva vagony navic evidentne nezaplati... Takze ne, nechapu, co tim chces rict... Ale pokud mas spoctene elasticity poptavky po zeleznicni doprave, tak ti gratuluji (zkus to dat na web a poslat link). Podle tveho vystupovani se zda, ze svuj nazor, ze mene lidi v kupe = pozitivni zmena pro dopravce mas podlozene necim hutnejsim nez pocitem. Ja ten svuj mam jen tim selskym rozumem (pro mistni hnidopichy, ten vypocet nahore jako dogma neberu; nicmene ten efekt "luxusu" v rychlicich efekt ztraty mist v kupe neprebike - dle meho soudu).
Jo a pokud pod vlivem krosen sedi v kupe 6 lidi, tak by pruvodci mel vybirat od nekoho asi nejaky ten peniz navic, protoze pochybuju, ze tam ty krosny jedou solo na vylet. Kdo se stehuje, tak si musi priplatit a CD myslim vylozene stehovaci nejsou... Jak napsal mic - k listku clovek ziskava pravo na misto na sedadle, nad nim a pod nim. Listek na vlak neznamena, ze si muzu vzit, co uvezu. I kdyz by to bylo tak strasne skvele. Az lidi pochopi, ze vlak neni stehovaci auto, tak pak ma cenu bavit se o kulturnosti dopravy. Dost pochybuju, ze vam letadlo v economy vezme 2 kufry a sportovni kabelu, celkem 50 kilo
Mimochodem - kdyz se tady tak pekne povida proti autobusum a do nebe se vyzdvihuji vyhody vlaku, tak uprimne receno moc nechapu, ze vetsina chce sedet stylem autobus...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.