Beroun - Strávit hodiny a hodiny přelepováním údajů na každé druhé stránce jízdního řádu je ve výsledku nanejvýš neuspokojivé, jestliže zjistíme, že něco nesouhlasí. Mezi mnoha tratěmi, kterých se 1. změna jízdního řádu (platí od 4.3.2007) dotkla, figuruje i trať číslo 171 z Prahy do Berouna, resp. v opačném směru, kde byly zavedeny 3 nové vlaky (viz. poslední odstavec).
Přelepí-li šotouš (neočekávám, že "normální" člověk si kupuje celostátní JŘ a přelepuje si v něm změny) tabulky tratě 171 podle návodu, získá tím sice správné údaje o nově zavedených vlacích, ovšem chybička se přeci jen vloudila, a to u stávajících spojů. Ve výsledku je totiž posilový vlak Os 9973 (odj. Řevnice 7:25) uveden v tabulce duplicitně, a co je horší, vytratí se vlak Os 9913 (odj. Beroun 6:48). Tento vlak, který patří do hlavního (myšleno celotýdenního) hodinového taktu, pochopitelně zrušen nebyl.
Bystřejší uživatel jízdního řádu na to zřejmě přijde a akorát si zanadává, protože opravit příslušnou tabulku bez čmárání do ní nelze. Ovšem šotoušovi, který je vnímavý méně a pravidelně zde nejezdí, může nepravdivá informace o chybějícím spoji způsobit zbytečné komplikace. Závěry z této skutečnosti nechť si udělá každý sám, především ten, kdo poslední přelepování jízdního řádu už absolvoval. Podnět pro diskuzi: Našli jste v jízdním řádu, resp. 1. změně, ještě nějaké další nesrovnalosti?
Poznámka k nově zavedeným vlakům na trati 171: Dva z vlaků jsou posilové spoje (jezdí v pracovní dny) jedoucí v trase Praha-Radotín - Praha-Smíchov. Vlak Os 9963 (odj. Praha-Radotín 6:39) je souprava s lokomotivou řady 150, která ze Smíchova ihned pokračuje na rychlíku R 953 do Hradce Králové. Vlak Os 9967 (odj. Praha-Radotín 7:16) je sólo vůz řady 810, který přijede soupravově z Prahy hl.n., poté co přiveze Os 25903 přes "Pražský semmering". Třetím novým vlakem je víkendový Os 9965 (odj. Beroun 6:18, příj. Praha-Smíchov 7:08), vedený soupravou 810+012, což je první nasazení motorových vozů na osobních vlacích na této trati. Je chvályhodné, že soupravu dosud jedoucí jako Sv mohou nyní využít cestující, ovšem je škoda, že vlak končí na Smíchově a kvůli tomuto řazení má delší jízdní doby. Kdyby totiž jel v poloze vlaku, co jede v pracovní dny, stíhaly by se v Praze hl.n. rychlíky směr České Budějovice, Tanvald, Cheb (přes Ústí) a Jirkov, což by bylo ideální pro víkendový výlet. Takto ujedou nejen všechny tyto vlaky, ale zřejmě i EC Jaroslav Hašek.
zdroj: Jízdní řád tratě 171
503 je "skrytý" IC, který je jen ve služebních pomůckách jako PP.
Data pro kursbuchy se vytvářejí převodem dat z programu SENA, který "kreslí" grafikon. Takže program vyhodil podle zadaného algoritmu nepřípoj a při kontrole dat
zpracovatelem jízdního řádu prostě tohle uniklo.
Pouze mezistátní tabulky se dělají ručně ve WORDU, tam žádná možnost přetahování dat není.
"Šéfredaktor" knižního jízdního řádu nemá možnost tohle skutečně zkontrolovat, ten musí mimo jiné vtěsnat opravy na stanovený počet stran, který musí být dělitený násobkem 4 – záleží na tiskárenské mašině, na níž se to tiskne. Takže někde se musí nalepovat skutečně stupidně titěrné nálepky.
Tohle je klasický příklad toho – práce kvapná, málo platná … šetří se na zaměstnancích.
Kursbuchové tabulky pro služební potřebu byly uzavřeny k datu 06.02., tedy zřejmě doba, kdy se "musely" podklady předat tiskárně předcházely tomuhle datu, takže co se objevilo po předání tiskárně (viz ta nešťasná trať 171) se sice na www neobjeví, ale po předání dat tiskárně se už nic opravit nedá.
Na adresu kursbuchových změn u DB – tam se vesměs nevydávají, ale aktuální kursbuchové tabulky jsou na www. DB si spíše potrpí na vydávání výlukových kursbuchů, kam zapracují NAD (=SEV), často i v případech, kdy se jedná o jednodenní výluku, leckdy je pro každý den výluky sestaven samostatný "kursbuch"; celý sešit pak leží po tisících na stanicích v širém okolí. Pak se nemůže stát, že by BUS SEV nestíhal jízdní doby nebo se čekalo na BUS. Výlukové jízdní řády jsou pochopitelně v elektronickém jízdním řádu HAFAS a při pokud zasahují do jízdy EC / ICE, tak jsou ve vlakovém průvodci.
Podobně to dělají ÖBB, tam se ale v červnu vydá opravný sešit, který má však tu nevýhodu, že v něm nejsou tratě, kde se nic neměnilo, chybí tam všeobecné pokyny a mapka, takže zákazník musí místo jednoho kursbuchu tahat oba … taky celkem vymakané …
FS letos vydávají kursbuch ve dvojím provedení, jeden pratí pro zimu a jaro, pro léto a podzim bude nové vydání, cestující místo 1 x 5 EURO zaplatí 2 x 5 EURO …
Z vnitopodnikového ekonomického hlediska je neúčelné vydávat tiskovou změnu, pokud je její rozsah takový, že mzdové náklady na zaplacení provedení oprav pro zaměstnance mající povinnost nosit ve službě opravený kursbuch přesáhnou cenu nového vydání … které by se rozdávalo zdarma proti odevzdání kuponu.
Přijatelným řešením by byl "model ÖBB začátek 90. let", kdy se vydal bloček celostránkových oprav na "samolepicím papíře", který stačilo jen navlhčit (jako poštovní známku).
Při některých konverzích zase dochází k tomu, že rozměry tiskové opravy jsou buď větší nebo menší než kursbuchová tabulka.
Stávat by se to nemělo, ale vliv na cenu piva to taky nemělo!
Jinak mi tu nějak chybí kopanec do Ondrůje. (že bych špatně četl?)
ad Petr Krček: tomu říkám hospodárnost - tři výtisky jízdního řádu na rok...šetří papír i peněženky uživatele...
ad plýtvání papírem: A co kdyby šotouš přinesl prosincový kursbuch, pokladní by si ho nechal/a a předal by se na recyklaci, zatímco šotouš by dostal za nějaký peníz nový březnový kursbuch? Ta změna samotná je také nezanedbatelné plýtvání papírem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.