..: Hrdějovice vybojovaly odklon 4. žel. koridoru z obce :..
obrazek IV. koridor - V souvislosti se stavbou IV. traťového koridoru mezi Prahou Hostivaří a Horním Dvořištěm padlo jedno z mediálně nejdiskutovanějších rozhodnutí. Jak jste se již mohli v médiích dočíst, jednou z největších překážek při plánování průchodu IV.TK byla obec Hrdějovice. Tato obec se, věrna svému názvu, hrdě postavila proti původnímu plánu, který počítal s průběhem nové vysokorychlostní tratě na okraji obce v místech stávajícící tratě. Největšími protiargumenty byly hlučnost, zásah do vzhledu obce a terénu a v neposlední řadě rovněž stavební práce po relativně dlouhou dobu. Nepomáhala ani intenzivní snaha ČD přesvědčit občany Hrdějovic o prospěšnosti a výhodách tohoto řešení. Mimo jiné byly přislíbeny protihlukové bariéry a pokud mne paměť neklame, bylo obecní zastupitelstvo přímo v místech již dostavěného koridoru a mohlo posoudit úroveň hluku. Ani to nepomohlo zviklat názor představitelů obce a České dráhy musely nakonec ustoupit. Během minulého roku si ČD nechaly zpracovat studii možností alternativního vedení tratě těmito místy. Jako nejvýhodnější se jevila varianta, podle které TK vede daleko přímější a tím i rychlejší trasou: obchvat Hrdějovic z východu a tunel pod Hošínek, odkud bude trasa pokračovat dále na Chotýčany. Dle ČD je nutné ještě provést geologický průzkum lokality Orty. Protože však oblast Orty je chráněným územím, je nutné překonat mnoho administrativních překážek. Podle posledních neověřených informací se však na celé záležitosti intenzívně pracuje. Vyvstává ještě problém s obcí Borek, která dle médií o tunelu pod Hosínem neměla ani tušení. Starosta Borku navíc poukazuje na to, že nikdo doposud nepředložil návrh, jak vyřešit situaci místních komunikací, kterých by se stavba Hosínského tunelu dotkla. Problémů kolem IV.TK je ovšem ještě daleko více, asi největší komplikace plynou z rozporných názorů některých obcí na umístění zastávek na trati. Jedni (Hrdějovice) odmítají vedení tratě v těsné blízkosti obce, druzí zase poukazují na příliš vzdálené zastávky od vlastních obcí (Roudná). Tyto problémy je však nutné ještě takříkajíc "doleštit." V každém případě je bezpodmínečně nutné tak učinit co nejdříve, dokud stále existuje vůle koridor dostavět a dokud Unie rozdává peníze. Mohlo by se také stát, že penízky dojdou a pak budeme stále jezdit po staré trati, kde jsou rychlosti do 100 km/h. A může se stát taky další věc. Postaví se dálnice z Prahy přes Dvořiště s napojením na Linz a ČD spláčou nad výdělkem. Poslední dobou se ukazuje, že je podstatně snazší a průchodnější vybudovat rychlostní komunikaci než trať. Proto nechápu zejména ekologické organizace a jejich odpor k železničním tratím. Protože ruku na srdce, co je horší, elektrifikovaná dráha, nebo dálnice přeplněná kamiony? A kde umírá víc lidí? Na železnici, nebo na silnici? Ale to jen tak mimochodem. Nezbývá než popřát ČD ať mají IV. koridor postaven co nejrychleji, bez velkých zpoždění a ať tímto krokem získají větší oblibu, než jakou mají doposud.

michawel | 19.2.2004 (17:38)
Související zprávyopen/close
Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko