Ostrava - Do jednotného integrovaného dopravního systému společnosti Kodis budou od 4.3.2007 nově začleněny další 4 desítky obcí a měst z Opavska a Bruntálska. V praxi to bude znamenat, že například lidé z Bruntálu mohou na jednu jízdenku cestovat až do Ostravy. Kodis tak pokryje přibližně 70% celého Moravskoslezského kraje. Celé území by mělo být pokryto do konce příštího roku, řekl jednatel firmy Radek Filipczyk.
"Veškeré informace o nově začleněných obcích, linkách a výhodách sítě ODIS cestující najdou na internetových stránkách Kodis a nebo na čísle našeho informačního centra 596 941 108," řekl. Dodal, že proškolení zaměstnanci centra lidem poskytnou maximum informací. "Připouštíme, že řidiči jednotlivých dopravců či pokladní v jejich prodejnách je vždy nemají úplné," řekl. Pro obyvatele Bruntálska a částečně i Opavska je hlavní novinkou skutečnost, že si mohou koupit dlouhodobé jízdenky od 30 dnů až po roční. "Dosud jim jednotliví dopravci nabízeli jen týdenní. Výjimečně pak měsíční. Byl v tom ale chaos," uvedl Filipczyk.
Pokud se například někdo z Bruntálu vydá do Ostravy autobusovými spoji ODIS a v Opavě přestoupí na vlak, zaplatí 68 korun. "Nyní se suma pohybuje okolo 100 korun. Navíc mu ale stačí koupit si jen jednu jízdenku a pak cestovat," vysvětlil. Levněji, za 59 korun, mohou lidé na této trase cestovat jen dálkovými spoji. "Ty ale jezdí pouze 2x za den," řekl. Dodal, že před společností Kodis je nyní několik posledních etap zapojení celého území kraje do jednotného dopravního systému. "Naše vize je konec roku 2008. Čeká nás ale složité zapojení systémů MHD v Karviné, Orlové, Havířově. Jejich linky navazují na příměstskou dopravu. To jsou složité vazby," zakončil.
zdroj: Moravskoslezský deník
1 2 | Zpráv na stránku: |
Ať už vezmeme jen stále "nedořešenou" otázku odbavovacího systému, který umožňuje jakousi integraci pouze v režimu dlouhodobých jízdenek. Je až neskutečné, jak velký problém se vidí v řešení této skutečnosti. Kdy se místo prostého umístění označovačů jízdenek do vozidel a odbavovacích prostor železničních stanic; vymýšlí nesmysly v podobě krajských čipových karet, které jsou drahé (už jen ve zkušebním provozu) uživatelsky náročné, a už jen samotným neustálým přihlašováním a odhlašováním se ze systému při každém nástupu a výstupu ještě více popírají význam slova integrace. O tom, že to opět řeší jen dlouhodobé jízdenky ani nemluvě. K zamyšlení je pak už jen prostý fakt, kdy se tento problém řeší již téměř 10 let a stále se nevyřešil. Pro srovnání IDS JMK funguje jen krátce a s jednotným odbavovacím systémem od samotného vziku!!! Kde tedy asi bude problém???
Samotný systém také vůbec nepočítá s návštěvníky kraje, jako s potencionálním přísunem finančních prostředků, a to právě v době, kdy se turistický ruch staví do popředí zájmu. Návštěvník neználý místních poměrů se totiž naprosto s přehledem "zorientuje" ve změti tarifních zón a druhů jízdenek i způsobu odbavování, který je jiný téměř na každé lince a u každého dopravce - opět jsme u názvu "integrovaný systém" - nehledě na skutečnost, že pokud tento návštěvník nemá jízdenku z předprodeje a k tomu označenou ve vozidle vybaveném označovačem, netýká se ho mnohde ani elementární sleva na jízdném, která vyplývá ze zařazení do ODIS - a platí dle původního tarifu dopravce...
Samostanou kapitolou je pak rozsah provozu, který je sice bohužel závislý na přísunu finančních prostředků z obcí a kraje, avšak svou hustotou a přepravními možnostmi nemuže nikoho oslovit. Každý, kdo si alespoň zběžně prostuduje jízdní řád uvidí, že jedinou změnou po zařazení téměř každé linky do ODIS je pouhá změna grafické podoby jízdního řádu platného v nezměné podobě již dlouhá desetiletí. Tudíž o nějaké návaznosti, intervalech, snadno zapamatovatelných časových polohách spojů, či většímu počtu spojů než jsou tři v přepravních špičkách pracovních dnů nelze vůbec hovořit. Taková doprava neosloví ani samotné obyvatele kraje, natož jeho návštěvníky, natož aby je přiměla nechat v garážích osobní automobily... Příklady (relace nadsazeny aby byl vidět nedostatečný rozsah provozu): kolik existuje možností spojení aby bylo možné 100% využít všech "výhod" ODIS například v relaci Krnov - Mošnov, Lučina - Hradec nad Moravicí, Nový Jičín - Hať, Dobroslavice - Fryčovice, Ostrava - Bohumín, Záblatí...
Vážení koordinátoři systému by se v první řadě měli začít zabývat řešením těchto parciálních problémů a až pak dalším rozšiřováním systému v jeho pochybné kvalitě nejen do okresu Karviná. Zde pak bude zajímavé sledovat, za jakých podmínek připustí zejména ČSAD Havířov ztrátu zisků na svých linkách v relaci Ostrava - Havířov, které patří k nejziskovějím v republice a je možné je provozovat i bez jekýchkoli dotací.
Jinak mají IDS plný smysl až tehdy, když platí jízdenky na všechno, jako třeba v Brně a okolí.
To Roman 83 - důsledek bezbřehé liberalizace.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.