..: Podmořský tunel spojí Evropu a Afriku do 20 let :..

Ilustrační obrázekPunta Paloma - Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 kilometrů, vlaky v něm pojedou v hloubce 300 až 800 metrů pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do vlaku ve stanici Siviglii a 90 minut nato vystoupit v Tangieru na africkém pobřeží.

V osmdesátých letech se zrodila myšlenka spojit Španělsko s Marokem mostem. Projekt však ztroskotal na neřešitelných překážkách, jako jsou vítr, silné proudy a intenzivní lodní provoz. Patnáctikilometrový most by vyžadoval obří podpěry hluboké 900 metrů, které by i přesto nezajistily dostatečnou stabilitu při silných bouřích na Gibraltaru. Stavba byla tedy posléze odložena. Naproti tomu výstavba tunelu vypadá proveditelněji. Z Punta Paloma ve Španělsku se sestoupí pod hladinu moře a dojede se do zálivu Capo Malabata, poblíž Tangieru.

Vlády v Madridu a Rabatu daly po desetiletí výzkumů a geologických průzkumů na konci roku 2006 projektu zelenou. Na stavbě se budou podílet španělské, francouzské, švýcarské a marocké firmy. Předběžné práce začnou již v polovině roku 2007, ihned po zhodnocení náročnosti a překážek projektu. Tunel pod Gibraltarem bude dvoukomorový, mezi dvěma kolejemi bude ještě servisní tunel. Měl by být dokončen do roku 2027 a náklady na jeho stavbu se předpokládají ve výši 13 mld. Eur. Tato stavba, která spojí Afriku a Evropu a otevře důležitou spojnici mezi Gibraltarem a Marokem, povede tři sta až osm set metrů pod hladinou moře. Jde o dílo, před kterým by inženýři tunelu pod kanálem La Manche bledli závistí.

Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie. I když je to vzdušnou čarou ze španělské na marockou stranu pouhých 14 kilometrů, hloubka průlivu, síla proudů a především členitost dna dělají z projektu stavbu neporovnatelnou s "Eurotunelem", který od roku 1994 spojuje Francii s Anglií. Otázkou však zůstává, zdali bude mít tolik lidí zájem z Evropy do Afriky, respektive z Afriky do Evropy cestovat.

Cílem projektu je spojit vlakem s Evropou nejen Maroko, ale také další africké země. Jenže hranice s, na ropu bohatým, Alžírskem je momentálně uzavřena a separatistická Západní Sahara moc potenciálu pro využití vlaku nenabízí. Spojení to však bude velmi rychlé. Počítá se s dobudováním železnice až ze Sevilly s tím, že by rychlovlak zvládl trať mezi Madridem a marockým Tangerem za čtyři hodiny.

zdroj: idnes.cz


Martin Hanzal | 20.2.2007 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel lada 
20.02.2007 (10:20)  
Marne hledam jedinou vyhodu oproti krachujicimu Eurotunelu. Prehledl jsem neco? Chapu spravne, ze vzhledem k prevyseni se o nakladni doprave ani neuvazuje?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko