..: Podmořský tunel spojí Evropu a Afriku do 20 let :..

Ilustrační obrázekPunta Paloma - Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 kilometrů, vlaky v něm pojedou v hloubce 300 až 800 metrů pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do vlaku ve stanici Siviglii a 90 minut nato vystoupit v Tangieru na africkém pobřeží.

V osmdesátých letech se zrodila myšlenka spojit Španělsko s Marokem mostem. Projekt však ztroskotal na neřešitelných překážkách, jako jsou vítr, silné proudy a intenzivní lodní provoz. Patnáctikilometrový most by vyžadoval obří podpěry hluboké 900 metrů, které by i přesto nezajistily dostatečnou stabilitu při silných bouřích na Gibraltaru. Stavba byla tedy posléze odložena. Naproti tomu výstavba tunelu vypadá proveditelněji. Z Punta Paloma ve Španělsku se sestoupí pod hladinu moře a dojede se do zálivu Capo Malabata, poblíž Tangieru.

Vlády v Madridu a Rabatu daly po desetiletí výzkumů a geologických průzkumů na konci roku 2006 projektu zelenou. Na stavbě se budou podílet španělské, francouzské, švýcarské a marocké firmy. Předběžné práce začnou již v polovině roku 2007, ihned po zhodnocení náročnosti a překážek projektu. Tunel pod Gibraltarem bude dvoukomorový, mezi dvěma kolejemi bude ještě servisní tunel. Měl by být dokončen do roku 2027 a náklady na jeho stavbu se předpokládají ve výši 13 mld. Eur. Tato stavba, která spojí Afriku a Evropu a otevře důležitou spojnici mezi Gibraltarem a Marokem, povede tři sta až osm set metrů pod hladinou moře. Jde o dílo, před kterým by inženýři tunelu pod kanálem La Manche bledli závistí.

Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie. I když je to vzdušnou čarou ze španělské na marockou stranu pouhých 14 kilometrů, hloubka průlivu, síla proudů a především členitost dna dělají z projektu stavbu neporovnatelnou s "Eurotunelem", který od roku 1994 spojuje Francii s Anglií. Otázkou však zůstává, zdali bude mít tolik lidí zájem z Evropy do Afriky, respektive z Afriky do Evropy cestovat.

Cílem projektu je spojit vlakem s Evropou nejen Maroko, ale také další africké země. Jenže hranice s, na ropu bohatým, Alžírskem je momentálně uzavřena a separatistická Západní Sahara moc potenciálu pro využití vlaku nenabízí. Spojení to však bude velmi rychlé. Počítá se s dobudováním železnice až ze Sevilly s tím, že by rychlovlak zvládl trať mezi Madridem a marockým Tangerem za čtyři hodiny.

zdroj: idnes.cz


Martin Hanzal | 20.2.2007 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
20.02.2007 (18:31)  
Zasilam zajimavy link:

http://img.aktualne.centrum.cz/24/96/249699-mapa-migrace-afrika-evropa.jpg

Jak moc se asi budou prodavat zpatecni jizdenky?
registrovaný uživatel M 
20.02.2007 (15:27)  
Deadeye - OK:-))
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
20.02.2007 (15:11)  
tunel spojující zřejmě ekonomicky nejsilnější země Evropy (UK,FRA) je v krachu,tak moc nevěřím,že tunel mezi Španělskem a Marokem nebo vlastně jen Španělskem(Ceuta) bez "podílnictví" jiné země,bude úspěšnější...nehledě na to,že emigrace afričanů suchou nohou bude mnohem hromadnější
registrovaný uživatel sunfreedom  mail  
20.02.2007 (13:30)  
Jupí. Konečně budou moci tajně migrovat nevzdělaní a sociálně nejslabší Afričané i bez toho, aby uměli plavat :-)
registrovaný uživatel rejow 
20.02.2007 (13:26)  
"Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie."

Tahle stavba hlavně znamené bezprecedentní výzvu pro rozpočet EU :((((, nebo z čeho si myslíte že se to bude financovat? Ještě připomenu že Španělsko je největším příjemcem dotací z EU.
20.02.2007 (12:57)  
To zrovna ne. Ale dejme tomu, ze letadlo si nebudou moci dovolit. Po Africe se presunou vlacky nizke kvality ci stopem a pres kanal si nasetri na super vlak:) Neni prece potreba, aby tak jezdila cela Afrika, staci pulka:))))))) Jen jsem rekl, co by mohlo napomoci vyuziti tohoto spojeni. Sam jsem rekl, ze moc nevidim pro tento projekt realne vyuziti. Snad jen, ze za 20 let bude ropa tak draha, ze letadla buodu jen pro bohace.
registrovaný uživatel M 
20.02.2007 (11:51)  
No a cela Afrika poleti napred do Maroka, aby odtud mohla jet vlakem do Andalusie a odtud dal navstivit ty pribuzne:)
20.02.2007 (10:57)  
Tedy dilo to bude zajimave. Ovsem take mam obavy z navratnosti investice. Na druhou stranu za 20 let muze byt Afrika velmi zajimavou destinaci. Vymirajici Evropu budou tak jako tak zaplavovat miliony pristehovalcu s prelidnene Afriky, ti stastnejsi a bohatsi budou chtit navstevovat sve pribuzne v domovine, mozna se Afrika v te dobe stane tovarnou sveta, dnes je to Asie, ktera se ovsem zacina technologicky zmahat (byt kopirovanim, nicmene i Japonsko zacalo kopirovanim a kde ted je, ze) a pomalu jeji vyrobky budou stoupat na cene, tudiz pak uz bude na vyber jen Afrika a jihoamericke zeme. Zas kdo vi co bude za 20 let.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
20.02.2007 (10:52)  
V tom je politika. Někdo si chce vydělat. Myslím, že mezi Marokem a Španělskem nebude zdaleka cestovat tolik lidí jako mezi Francií a Anglií.
20.02.2007 (10:31)  
Proč by se o nákladní dopravě neuvažovalo? Se použije více lokomotiv. Když můžou jezdit vlaky do Kiruny, určitě by mohly jezdit i zde.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko