Praha - Bývalý generální ředitel Českých drah z první poloviny devadesátých let, Emauel Šíp, pracuje od 1.2. letošního roku na ministerstvu dopravy jako náměstek pro ekonomiku a fondy Evropské unie. Ministr dopravy Aleš Řebíček komentoval jmenování: "Pana Šípa jsem si vybral, protože má zkušenosti ze státní správy a po odborné stránce i lidsky si rozumíme".
Na nově zřízeném postu by měl například hlídat přísun peněz z operačního programu Doprava, který by měl do Česka přinést miliardy korun, zejména na modernizace železničních tratí, dálnice ,vodní cesty a také rozšíření pražského metra.
Emanuel Šíp v době svého působení v čele Českých drah navrhoval rozdělení firmy na několik částí. Po silném odporu železničních odborů byl odvolán a po odvolání se živil jako konzultant a poradce v soukromé i státní sféře. Naposledy krátce jako poradce ministra dopravy.
zdroj:MF Dnes
1 2 | Zpráv na stránku: |
Ve funkci ředitele odboru na ministerstvu financí publikoval "někdy" v březnu nebo dubnu 1993 v týdeníku EKONOM zdrcující kritiku poměrů na české železnici (článek byl tvrdý, ale v řadě věcí zcela pravdivý), včetně vizí jak nedostatky odstranit. Mezi zaměstnanci ČD, nejen na GŘ, vyvolal článek doslova šok, protože takhle veřejně nebyly poměry na české železnici zkritizovány. Vize, jak by měly být ČD rozparcelovány na řadu drobných dopravců, kteří by si konkurovali, včetně oddělení dopravní cesty od provozu, byly pro většinu zaměstnanců nestravitelné a podle toho taky muselo dopadnout.
Ostatně i mnohé náhledy zahraničních "železničních neodborníků" vyjadřovaly podiv nad poměry na železnici (ještě za někdejších ČSD): Proč přijde k vlaku jeden pracovník, přivěsí lokomotivu, pak odejde a k vlaku přijde jiný pracovník s dlouhým kladívkem. Proč tu lokomotivu nepřivěsí ten člověk s dlouhým kladívkem .
Připomínám, že za někdejší NDR jsem v Zittau jako "Alenka v říši divů" šokovaně zíral na strojvedoucího osobního vlaku, který se sám odvěsil, podle návěstí na návěstidlech objel a zase se přivěsil.
Na základě toho článku v týdeníku EKONOM tehdejší ministr dopravy PhDr. Stráský [od 01.04.1993 současně zmocněnec vlády pro řízení Ceských drah], který připravoval "velký třesk" k 1.7.1993 = divizionální uspořádání, nabídl ing. Šípovi funkci generálního ředitele … tedy nabídl mu možnost realizovat nápravu toho, co tak otevřeně kritizuje.
Jenže ing. Šíp vstupoval (s ohledem na článek) do zcela nepřátelského prostředí, měl velet týmu, jehož členy byli zaměstnanci, kteří ho považovali za snílka a vize za utopii …
(ing. Šíp byl postaven jako velící maršál do čela armády jsoucí do války, přičemž generální štáb si vybrat nemohl a možnost výběru nejbližších spolupracovníků byla zúžena na jednu sekretářku a tiskovou mluvčí) …
Připomenu např. I. náměstka GŘ ing. Jana Zenkla, který s koncepcí ing. Šípa absolutně nesouhlasil …
Takže i vrcholové vedení ČD bylo rozděleno na dva tábory … přičemž většina zaměstnanců byla na straně představované ing. Zenklem.
K "oblibě a popularitě" ing. Šípa taky přispělo několik ne zcela šťastných vyjádření – např. "železničáři si libují ve špíně", čímž chtěl zkritizovat nepořádek na nádražích a špinavé vozy … (což byla objektivní skutečnost).
Představy ing. Šípa o liberalizaci dopravního trhu by se dnes mohly projevit ve vztahu k železniční dopravě spíše pozitivněji, z hlediska "harmonizace" podmínek pro provoz různých druhů dopravy pokud možno stejným způsobem zpoplatnění dopravní cesty …
V červnu 1995 (přesně datum nemám po ruce, mohlo to být 14.6.) "podal do rukou ministra dopravy demisi", následně se sešla Správní rada ČD, která žádosti vyhověla = odvolala jej z funkce (tuším to bylo 20. nebo 21.6.1995) a do funkce GŘ jmenovala ing. Bazalu.
[S odbory tohle nemělo nic společného, MF Dnes si prostě vymýšlí.]
Následně bylo vypsáno výběrové řízení, v němž nejlépe uspěl ing. Mládek. Ten nastupoval do funkce na konci srpna 1995.
Klíčovým pracovníkem je vedoucí oddělení, který rozhoduje o tom, jaký osud bude mít nápad referenta. Pokud referent a vedoucí oddělení pracují na jedné notě, dokáží společně odůvodnit jakoukoli sebenesmyslnější věc, kterou jim parafuje jako geniální věc i ředitel příslušného odboru a takto zpracovaný spis jde na podpis nejvyššímu panu železničáři nebo ministrovi.
V rámci snižování stavu "zbytečných" úředníků nemůže mít vrcholový funkcionář kolem sebe nějaký oponetní tým, který by se mohl zabývat podrobným posuzováním spisů, které jsou předkládány k podpisu a zhodnit dopady.
Takže i když ministr nebo generální ředitel mají dobrou myšlenku a zadají její rozpracování, tak úřednický aparát, který není změně příznivě nakloněn dokáže záměr upravit do takové podoby, že se cíl mine účinkem a ještě aparát vypracuje takové zdůvodnění, že "nejvyšší" je spokojen, jak krásně byl jeho nápad realizován …
Myslíte si snad, že generální ředitel Českých drah rozumí současně problematice kolejovýžch vozidel, osobní a nákladní dopravě (tarifním podmínkách), je současně právníkem, aby dokázal odhalit rizika smlouvy (např. nevýhodnost pro ČD při reklamacích).
Když si "systém" umane, že potřebuje nakoupit náhradní díly pro kolejová vozidla a dokáže to věrohodně zdůvodnit, tak prostě příslušnou smlouvu generální ředitel podepíše, aniž by měl možnost zjistit, že ten nákup není potřebný.
Pokud se vrcholovému funkcionáři podaří v rámci letmého čtení písemnosti nějaká levárna, tak je to náhoda … mnohdy se takový funkcionář sám diví, co vlastně podepsal …
__________________________________________________________
*) ČSBR = Čalfovská socialistická banánová republika
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.