ŽelPage - Vážení čtenáři,
vzhledem k neustále rostoucí návštěvnosti chceme nadále zlepšovat naše služby široké veřejnosti. Dalším plánovaným krokem je proto doplnění fotografií interiérů jednotlivých vozů do řazení vlaků na ŽelPage. Chtěli bychom požádat zájemce, kteří jsou ochotni vyfotografovat interiéry vozů pohybujících se na území České republiky, aby nám zasílali své fotografie. Nejvhodnější snímky budou vybrány a přidány k příslušným vozům do sekce řazení vlaků.
Technická specifikace fotografií:
- Fotografie musejí mít jeden rozměr 1024 bodů a stejně jako v galerii mít rozsah formátu od 1:1 do 1:2. Přípustné jsou proto rozměry od 1024 x 1024 až po rozměr 1024 x 512. Preferovány jsou ale standardní formáty 3:2 a 4:3. Pokud si autor není jist, zda bude schopen snímek řádně zpracovat, může jej poslat v plné velikosti a technický správce projektu provede patřičné úpravy.
- Jelikož se jedná o databázi interiéru, případní lidé jsou na fotce velmi nežádoucí. Odstavené vozy se dají fotit prázdné a fotka, na níž by ve čtyřce nebo kupé byli tři lidé, nebude příliš vhodná. Jde o to, jak vypadá interiér, jestli a jak jsou sedačky polstrovány a další náležitosti. Pokud se prázdné kupé nebo prázdnější velkoprostorový oddíl nepodaří najít, nefotím za každou cenu. Dřív nebo později se prázdný vůz najde. Hlava vykukující na konci velkoprostoru ale není vyloženě problém.
- Každá řada vozu by měla být adekvátně zdokumentována. Jednotlivé oddíly či části vozu, které se od sebe odlišují, si zaslouží zvláštní snímek. Dále by měly být zobrazeny všechny zajímavé prvky, například háky na kola. Záchody se dokumentovat nebudou, už kvůli převážně nereprezentativnímu stavu, stejně tak i z důvodu častého nepořádku způsobeného neukázněnými cestujícími.
- Na snímku by mělo být patrno, zda a jaké jsou v oddíle stolečky, odpadkové koše, opěrky rukou, v oddílech pro přepravu zavazadel pak háky na kola apod.
- Jelikož se ve své podstatě jedná o dokumentární prezentaci, tašky, bundy, noviny a další věci jsou na snímku nežádoucí. Stejně tak grafitti a ostatní mazanice novodobých umělců. Pokud není zbytí, tak se případné malůvky i vyretušují, avšak je vždy lepší fotit oddíl, který není takto vylepšen vůbec.
- Z dokumentární povahy snímku si vůbec nemusíte lámat hlavu nad věcmi, které jsou vidět za okny. Čisté studiové pozadí s sebou prostě vláčet nelze.
- Kvalita snímku musí být odpovídající jeho určení. Pokud z boku svítí ostré slunce a dělá výpaly a zároveň stíny, taková fotka ve své podstatě nemá cenu. Pro tento účel se naopak velmi hodí podmračené dny, kdy nehrozí ostré stíny.
- Je jasné, že jen malé procento fotografů disponuje ultraširokými objektivy, přesto budeme velmi rádi, pokud nám své snímky zašlete. Mějte však na paměti, že běžné aparáty mají nejširší ohnisko stále dost dlouhé pro focení tak těsných interiérů, jakými jsou dopravní prostředky. Snažte se tedy tuto nevýhodu co nejvíc potlačit vhodným záběrem. Vždy si dopřejte co největší odstup a snažte se mít na snímku ty hlavní věci celé. Tedy např. sedačky a stoleček. Z extremních deformací perspektivou také nemusíte mít obavy, jednak se nejedná o profesionální katalog, ale masový projekt s účastí nejširší veřejnosti, a druhak se toho v extrémních případech nelze vyvarovat. Avšak mít fotku rovně dokážete i vy.
- Přestože je tento projekt masový a účast široké veřejnosti je nutná pro jeho zdárnou realizaci, žádný autor si nemůže nárokovat užití svého snímku. Kvalitní a pěkné snímky, které řádně dokumentují interiér toho či onoho vozu rádi přijmeme, avšak vyhrazujeme si právo odmítnout neodpovídající snímek, byť by byl od dané řady první. Jde nám sice o to mít zdokumentován celý vozový park, avšak dostatečná kvalita je neopomenutelnou součástí každé fotky a vůbec celého projektu.
- Se všemi případnými dotazy se neváhejte obrátit do diskusního fóra Projekt interiéry vozů
Projekt jako takový není zatím spuštěn, ale stane se tak v blízké době.
Proto bychom chtěli požádat ty autory, kteří se rozhodnou přispět svou troškou do mlýna, aby snímky interiérů pořizovali, případně konzultovali a diskutovali ve fóru, a měli je připraveny, až nadejde čas je vkládat do systému. Toto předčasné ohlášení je vlastně takovou pobídkou co dělat o prázdninách, když zrovna sluníčko nebude přát.
Redakce ŽelPage předem děkuje všem fotografům, kteří se budou aktivně podílet na novém projektu. Ten by měl ještě více zatraktivnit grafické zpracování řazení vlaků jezdících na území České republiky.
Zde je pro inspiraci ukázka interiéru jednotky ř. 471.Chtěl bych diskutující ujistit, že nenosíme dříví do lesa.
Se zástupci Vagonwebu jsme si dopisovali, nicméně prozatím jsme nenašli společnou řeč. Vagonweb je široký projekt, pro řazení potřebujeme teď jen malou část. Třeba se časem dohodneme, až budeme chtít jít dál. Atlaslokomotiv je věcí Davida Švestky a spolupráci se rozhodně nebrání, jen není zrovna na řadě. Troufnu si tvrdit, že to byla právě ŽelPage, kdo namísto bezhlavého soupeření nasazuje kooperaci a výměnu dat a zkušeností a je jednou z nejotevřenějších architektur - vždyť se stačí podívat, kde všude je náš kalendář akcí.
Těším se na podněty ke spolupráci, ale prosím držme se tématu, tady řešíme fotky interiérů. Díky předem každému, kdo nám s tím pomůžete.
Ale jinak dobrej nápad.
P.S. Trochu mimo tento článek, v řazení vlaků mi chybí u vlaku Jadran dva chorvatské vozy, budou doplněny?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.