..: Dráhy nasazují vlaky bez průvodčích :..

Ilustrační obrázekOlomouc / Trutnov - Větu: „Jízdenky, prosím,“ lidé v budoucnu už neuslyší na některých vlakových tratích na střední Moravě. České dráhy se totiž rozhodly zkusit novinku. A nasadily vlaky bez průvodčích. Zatím lze takový spoj v Olomouckém kraji najít například na trati Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem. České dráhy však plánují ještě další podobné spoje. „Cestující si mohou v pokladnách, v automatu ve vlaku nebo u strojvedoucího koupit jízdenky různých tarifů podle toho, kam jedou. Ty pak označí ve strojku, který na ně vytiskne datum, čas a kód nebo název cílové stanice,“ popsal mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Namátkové kontroly pak jednou za čas obstará personál vlaku. Podle něj by se navíc nemělo stát, že by si cestující neměl u koho jízdenku koupit. „Automat je většinou přímo ve voze. Jízdenky však může prodat i strojvedoucí,“ doplnil Ondrůj.

„Cestující si mohou v pokladnách, v automatu ve vlaku nebo u strojvedoucího koupit jízdenky různých tarifů podle toho, kam jedou. Ty pak označí ve strojku, který na ně vytiskne datum, čas a kód nebo název cílové stanice,“ popsal mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Namátkové kontroly pak jednou za čas obstará personál vlaku. Podle něj by se navíc nemělo stát, že by si cestující neměl u koho jízdenku koupit. „Automat je většinou přímo ve voze. Jízdenky však může prodat i strojvedoucí,“ doplnil Ondrůj.

České dráhy tak podle manažera ČD Michala Štěpána mohou tímto krokem v kraji ušetřit desítky tisíc korun měsíčně, například za platy průvodčích. „Neznamená to ale, že bychom je propustili ze zaměstnání. Někteří se přeškolí na revizory a ostatní mohou pracovat na jiných tratích, kteří od Českých drah odešli,“ dodal Štěpán.

Podle mluvčího Aleše Ondrůje by takovou změnu měli v dobrém slova smyslu pocítit i cestující. „Vlaky bez průvodčího jsou trendem běžným v západní Evropě. Celkové odbavení je díky tomu rychlejší,“ dodal. Lidé z Olomouckého kraje se s podobnými spoji zatím mohou kromě Hanušovic setkat i na nedalekých tratích Bruntál - Malá Morávka či Valšov - Rýmařov. Podle Štěpána však není vyloučeno, že během několika let přibudou další. „Konkurence v dopravě je stále ostřejší, takže je možné, že budeme nuceni snížit náklady na provoz dalších, zejména regionálních tratí,“ doplnil. Na českých železnicích jezdí v současnosti vlaky bez průvodčích celkem na 43 tratích.

Ilustrační obrázekČeské dráhy šetří. Od 1.února se to projeví i tím, že většina přímých osobních vlaků mezi Trutnovem a Vrchlabím začne jezdit bez průvodčích. Vlaků bez dosud obvyklé kontroly jízdenek má v budoucnu přibývat. „Na Trutnovsku jde o 9 spojů v každém směru. Nejpůde o všechny vlaky na této trati, ale bude jich většina. V jízdním řádu jsou vlaky bez průvodčích označeny symbolem lidského oka,“ sdělil vedoucí krajského centra osobní dopravy ČD Roman Moravčík. Po nástupu do vlaku si cestující budou muset předem zakoupenou jízdenku označit v označovači, popřípadě si koupit jízdenku u strojvedoucího. V případě, že cestující nastoupí do vlaku na stanici s otevřenou výdejnou jízdenek, bude si strojvedoucí k ceně jízdenky účtovat přirážku dvacet korun.

zdroj: Mladá fronta DNES

Adys Poslat mail autorovi | 31.1.2007 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Vávra 
01.02.2007 (22:02)  
Je trochu škoda, že se z článku člověk nedozví jakých tratí se to má vlastně týkat...
01.02.2007 (20:57)  
Existuje kacířská otázka – kolik vůbec stojí zaměstnanci, kteří se věnují osobní dopravě, kolik činí náklady na výdej jízdenek (výpočetní technika), mzdy pokladních, průvodčích, vlakvedoucích a zda by nebylo v konečném důsledku levnější jezdit zadarmo … resp. existovala by nějaká "přepravní daň", podobně jako koncesionářský poplatek na rozhlas nebo TV.
01.02.2007 (16:22)  
Automat může bejt ve vlaku, nebo na zastávce. V tom problém nevidím. Ztráty sice budou ale úspora za průvodčí to přebije....Navíc u některejch vlaků kdyby se jezdilo zadarmo, tak je to pořád lepší, než když se sice jezdí za peníze, ale musí se platit průvodčí...
registrovaný uživatel M 
01.02.2007 (12:15)  
Mno, nevidim rozdil v tom, jestli mne pruvodci "obtezuje" ve vlaku nebo "nekdo" uz na perone. Vzdyt je to jedno a to same...
registrovaný uživatel Glagol  mail  
01.02.2007 (8:36)  
Dle mne systém bez průvodčího bude zaveden na všech lokálkách, postupně jak budou lidé odcházet do důchodu.
Na dálkových vlacích zůstanou, s tím že se stále více budou podobat stewardům v letectví.
Mimochodem, co je na tom tak hrozného. Každé větší město má podobný (i když většinou jednodušší) systém zaveden.
Ušetřené peníze lze využít na něco smysluplného-např na lepší vehikly.
Ježdění zadarmo-není problém. Revizoři, policie, agentury pro vymáhání pohledávek, exekutoři si s tímto problémem hravě poradí, no stejně jako v těch různých městských dopravách.
Jo peníze. Není to tak úplně zanedbatelná částka. 1000průvodčích x 20000Kč od zaměstnavatetele x 12 měsíců = 240M Kč.
31.01.2007 (20:19)  
M: OK, fajn. Dostávame sa niekam, kde som pôvodne vôbec nesmeroval. Ten prvý príspevok zďaleka nebol cielený ako návod pre ČD - išlo o mi o príklad fungujúceho systému samoobslužného odbavenia cestujúcich.
Pokiaľ ide o medziregionálne vlaky, tam samoobslužný systém nie je asi nikde a ani na to nie je dôvod - sprievodcovia ma neobťažujú (ak práve za hodinu nejdú traja rôzni, ako sa to občas stávalo pri IC Slovensko - Praha cez Ostravu) tak ako je jasné, že v Malé Morávce môže vytvárať tok cestujúcich akurát turisti smerujúci na Praděd, do chatkovej oblasti alebo hotela Merkur, a to nie je dosť. Ak perspektívne pôjde o turistické trate, otvára sa tu potom priestor pre značné počty žiernych pasažierov (inak majú cestujúci na lokálkach prevážne traťové lístky) - v tomto kontexte by ma dosť zaujímali výsledky zavedenia samoobslužného odbavenia na TEŽ, kde ťažisko cestujúcich tvoria práve turisti.
registrovaný uživatel M 
31.01.2007 (18:49)  
Boze... Tak sorry, ale priklad s AVE je mimo uz uplne...

Nevim uplne presne, jak to maji ve Spanelsku osetreny s AVE (protoze me vyslo rychlejsi a levnejsi letet), ale maji to tam jak u nas - tj. ze na nastupiste prijede EC, pet minut na to 810 a pak zase R? Nebo je to tam spis tak, ze prijede AVE nebo neco podobneho a na uplne jine nastupiste prijede "mestsky pantak"?

No a kdyz jsme u toho, tak ve vlaku prochazi jeden (dva, tri) pruvodci. Nevim, jestli to nekoho obtezuje, mne moc ne... Kdyz se listky kontroluji na perone, tak bud co stanice, to kontrolor nebo pokud to kontroluji pruvodci, tak je to totez, co ve vlaku a nevidim v tom rozdil...

V kazdem pripade si myslim, ze Spanelsko je co se tyce vlakove dopravy tak podobne Cesku jako podnebi okoli Sevilly a navetrne strany Krusnych hor a jakakoliv srovnani mezi temito systemy proto nepovazuji za nejvhodnejsi...
registrovaný uživatel M 
31.01.2007 (18:41)  
Georgo - oki, ale porad je to "IDS" kolem velkeho mesta. Na podobnych tratich to prece CD zavadet nechteji...

Investice do zarizeni jsou navic neznamo jake (asi nejde jen o ten turniket, ale take o system, jak lidem zabranit dostat se na nastupiste jinudy nez pred turniket), ale shodneme se, ze nikoliv male.

Jako ja bych asi vic nez na lidech co listky kontroluji setril na lidech co listky prodavaji (tj. prehodnotil bych to "rozumne" rozhodnuti o zruseni automatu), ale take tohle se tyka aglomeraci. Pro Malou Moravku nemaji asi automaty smysl, nejake turnikety apod. uz vubec ne
31.01.2007 (18:34)  
A napr. na linkách AVE (používam stále Španielsko, keďže s ním mám najviac skúseností - vôbec tým ale netvrdím, že majú najdokonalejší systém) sa doklady kontrolovali už pred vstupom na nástupište. Vo vlaku sa potom už neobťažoval nikto - maximálne sú tam stevardi s občerstvením.

No a automaty, tam som videl vrchol dokonalosti na stanici SNCF na letisku CDG - automaty na spoje TGV. Bohužiaľ to bralo len mince a čipové platobné karty, takže 20€ bankovka i klasická Visa boli na prd.

Tak si hovorím, že by časom mohli po vzore r. 809 upraviť aj pendolino na r. 679 - do dverí kabíny rušňovodiča by spravili okno na výdaj lístkov a namiesto stevardov v BlueBare by tam dali automat na mince.
registrovaný uživatel M 
31.01.2007 (18:31)  
mates111 - to jsi telepat nebo co?:-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko