..: Nádraží se promění - ale za jak dlouho? :..

Ilustrační obrázekPraha - Nádražní budovy nepostrádají romantiku, bývají přímo v centrech měst. Každý den nádražími projdou tisíce osob. Výborná příležitost nabídnout a prodat jim více než jen lístek na vlak. Na revitalizaci nádražních prostor je určen zejména projekt ČD Živá nádraží - Living Stations.

Rekonstrukce hlavního pražského nádraží odstartovala v prosinci 2006

Architekt Patrik Kotas má proměnit pražské hlavní nádraží, už dnes to vidí v barvách: „Dojít si na večeři, na kafíčko, podívat se na obchody, dát si tu s někým sraz,“ líčí, jak to bude vypadat na pražském hlavním nádraží zhruba za tři roky. Těžko tomu věřit - ve špinavé a studené Fantově kavárně, v níž se člověku při představě něčeho k zakousnutí poněkud zvedá žaludek. Také další části nádraží prý budou krásné. Do tří let opravená nádražní budova s jednoduchým odbavováním a spoustou obchodů. Zhruba za pět let zrekonstruované kolejiště pod monumentální ocelovou halou. Jednou možná podchod pod kolejemi, kterým se jednoduše projde z Žižkova až na nástupiště. Stanice metra nové linky D. Takhle snad bude jednou vypadat žst. Praha hlavní nádraží. Rekonstrukci nádražní budovy navrhl architekt Patrik Kotas spolu s Metroprojektem Praha, financuje ji italská společnost Grandi Stazioni. Za rekonstrukci bude mít možnost třicet let inkasovat nájmy z komerčních prostor.

Chlouba ze Svinova

Ostrava SvinovJedním z moderních nádraží se může pochlubit i třetí největší město republiky, jedná se o žst. Ostrava Svinov. Neobarokní budovu doplnilo sklo a ocel, prostor je zabydlený, zároveň však za každým rohem překvapí vzdušností a čistotou. Dojem idylky dotváří trojice bezdomovců, kteří mimo jiné vůbec vypadají nějak čistší. Rekonstrukce ostravského nádraží byla dokončena loni v létě, nejnápadnější je přístavek ze skla, který nesou tenké ocelobetonové sloupy. Nádražní idyla není zadarmo. Rekonstrukce ve Svinově stála 550 milionů korun, náklady platily České dráhy, Správa železniční dopravní cesty a město Ostrava.

Co s nevyužívanými kolejišti v centru Prahy - prodat!

Praha hl.n.Mnohem větší zájem než o zchátralé budovy mají podnikatelé o železniční pozemky, kterých se dráhy dlouhodobě zbavují. Provoz vlaků v devatenáctém století potřeboval mnohem více místa než dnes. Důvodů je několik: „Každé nádraží mělo nákladovou část, ale objem nákladní dopravy se zmenšil. Technologie je jiná, odbavení vlaků je rychlejší, nemusejí dlouho stát ve stanici,“ vyjmenovává Tabery z Českých drah. V okolí nádraží, hlavně ve velkých městech, se dočkáme mohutného stavění. V Praze, v oblasti nádraží Bubny, koupila 27 hektarů společnost Orco Property Group; vyroste tam nová čtvrť. Dalších dvě stě hektarů mají developeři zastavět kolem smíchovského nádraží, několik domů se povedlo „přilepit“ také k hlavnímu nádraží. Nákladové nádraží Žižkov zcela zanikne, zbude po něm dvaatřicet hektarů kolejí, křoví a skladů. Na nich vyroste nová čtvrť zhruba pro osm tisíc lidí. Měla by to být příjemná zástavba podobná zbytku Žižkova. Uprostřed park a malé centrum s obchody. Jednou snad i stanice metra. Taková je alespoň studie, kterou vypracoval přední český urbanista Jan Sedlák. Realita je složitější než přímky na výkresu. Kolem dvaatřiceti hektarů se točí nejméně dvakrát tolik problémů. Jen ty nejvážnější: pouze část plochy je podle územního plánu určena k zastavění. Developeři chtějí stavět, co se jim líbí, a ne co předpisuje urbanistická studie. Každý metr kolejí je evidován u Drážního úřadu, který nejprve musí povolit likvidaci. A jednání s železnicí není zrovna jednoduché, jak potvrzují všichni, kdo se o to pokusili.

UFO na vsi kousek za Prahou

Nádraží ve vesnici Strančice nikdo nepřehlédne. Nad kolejemi se totiž vznáší futuristická lávka pro cestující. A zároveň viditelný důkaz toho, že nad rekonstrukcí nádraží se u nás zatím moc nepřemýšlí. Lávka je odvážná a překvapivá, nešetřilo se na ní. Rozpočet byl 26 milionů, skutečné náklady jsou vyšší. Navrhl ji Patrik Kotas, přední architekt dopravních staveb. Provedení se však zrovna nevyvedlo. Když do stanice přijede vlak, lidé k němu stejně běží přes koleje. Hlavně ti starší mají z lávky hrůzu: museli by po vysokém schodišti. Na lávku vedou také tři výtahy, často ale nefunguje ani jeden. Zábradlí neodpovídá 13 předpisům, přišlo se na to až po dokončení; úplně nové se bude opravovat. Pod aerodynamickou střechu prší, podlaha z tropického dřeva klouže. Architekt Kotas svou práci hájí; poukazuje na to, že stokrát opakovaná standardní řešení mají také své vady a nulovou originalitu. Jeho slova dosvědčuje nádražní budova, opravená ostřílenými projektanty dopravních staveb ze společnosti Sudop. Zmizely původní dveře, okna a další pěkné detaily. Pryč je stříška před budovou i malý parčík. Zato je tu nové WC: nikdo je nepřehlédne, kolemjdoucí vidí z ulice velkým oknem přímo do pisoáru.

zdroj: Týden (redakčně kráceno a upraveno)


Jiří Průša Poslat mail autorovi | 4.2.2007 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


05.02.2007 (11:00)  
Tak problémy s DU vyházet soudruhy před důchodem,dát tam ambiciosní lidi,kteří máknou,vždyt to není samo sebou.Ty Bubny to je vážně katastrofický,já se divim,když to prodali což jsem nevěděl,že se tam nic neděje.Jinak ČD se musí urychleně zbavit majetku,který nepotřebuje,páč nemá peníze na údržbu.
Ty přístřešky na peronech je problem,páč i na těch novejch stějně durch chčije.Já neznám pořádně udělanej přístřešek,všude zatejká.
registrovaný uživatel Luxian  mail  
05.02.2007 (3:55)  
Tak lávku ve Stránčicích projektoval Kotas? To jsem opravdu netušil, ačkoliv by se to podle architektury dalo vydedukovat, je to přesně v jeho stylu. Nicméně dílo to opravdu moc povedené není. Hlavně ta střecha je opravdu spíš pro parádu, než aby chránila před deštěm.
A co se týče těch prostor po bývalých kolejištích v Praze, zde mám velkou obavu z toho, co tu vyroste. Obávám se, že se bude jednat opět o nenápaditou rádoby pokrokovou neofunkcionalistickou architekturu, tedy zmařenou šanci tu vytvořit opravdu něco kvalitního, která se už sotva bude někdy opakovat. Takto rozsáhlé pozemky prakticky v centru Prahy se už neobjeví.
05.02.2007 (0:57)  
Ďakujem!
Hmm, tomu hovorím lávka.
registrovaný uživatel kaja47 
04.02.2007 (22:43)  
04.02.2007 (21:07)  
Mal by niekto fotku tej strančickej lávky?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko