Brodek u Přerova - Mezi zastávkami Dluhonice a Prosenice došlo dnes v 16:05 hod. na železničním přejezdu ke srážce soupravy pendolino s nákladním automobilem. Na místě zasahovali hasiči a podle dostupných informací se nehoda obešla bez zranění, a to i díky včasné reakci strojvedoucího.
Dotčeným vlakem je IC 509 SC Pendolino z Prahy Holešovic do Ostravy hl. n., na kterém byla nasazena jednotka 680.005. Zdá se, že na svém odjezdu bude z Ostravy opožděn i spoj IC 512 SC Pendolino s pravidelným odjezdem v 17:11 hod. Právě na těchto 2 spojích mohou být z provozních důvodů místo jednotky pendolino nasazeny vozy odpovídající standardu vlaku EC. Dnes je však na nich nasazeno pendolino.
Ke srážce vlaku s nákladním autem došlo v rychlosti 10 km/h. Běžně zde ale vlaky jezdí rychlostí 120 km/h a od 1.2.2007 zde bude rychlost zvýšena až na 160 km/h. "Strojvůdce nejen stihl použít rychlobrzdu, ale ještě varovat cestující, aby se pevně drželi," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj. Na soupravě jsou poškozeny laminátové kryty spřáhla a proto by měla být souprava schopna další jízdy po ukončení šetření.
Provoz na trati je částečně obnoven
Podle zpravodajství Novinky.cz je na trati v obou směrech přerušen provoz, neboť kamión stojí napříč trati přes obě koleje. České dráhy plánují zavedení NAD a řeší náhradní dopravu i pro cestující pendolina. Pokud se prokáže neoprávněné jednání řidiče kamiónu, budou na něm dráhy požadovat náhradu škody. Zatím není jasné, proč se automobil vyskytoval na přejezdu s výstražnými světly a spuštěnými závorami. Podle prvního šetření byla světelná signalizace v provozu. Zpravodajství Idnes.cz zveřejnilo informaci, že na jednotce a kamiónu vznikla celková škoda ve výši 450 tisíc korun.
"Provoz na jedné koleji v úseku Olomouc - Přerov byl obnoven v 18:10 hod. Cestující ze spoje SC 509 si přestoupili do spoje SC 511 a ostatních vlaků. Současně na spoj SC 512 byla vypravena z Ostravy do Prahy náhradní souprava složená z klasických vozů tak, aby bylo možné zajistit přepravu cestujících a minimalizaci zpoždění, protože souprava pendolino nemohla být vinou střetnutí a následného šetření přistavena. Souprava (680.005) spoje SC 509 je pojízdná a vrátí se bez cestujících jako soupravový vlak zpět do Prahy, kde bude preventivně podrobena technické prohlídce a poté nasazena zpět do provozu," sdělil ŽelPage tiskový mluvčí ČD Aleš Ondrůj.
Řidič kamiónu na TV Nova řekl, že signalizační zařízení nefungovalo - nejprve svítilo červené světlo, které pak zhaslo a proto na přejezd vjel.
zdroj: Aktualne.cz, Novinky.cz
Stáhl jsem si ještě v pátek dostupné časové údaje z CDS a ve vazbě na kilometrické polohy jsem sumarizoval údaje následovně.
vlak IC 510
výh. Dluhonice km 186,775 – průjezd 16.00
odjezdové návěstidlo L6 km 187,307
vlak 511 se rozjíždí z rychlosti 80 km, která je dovolena při jízdě ze šesté koleje na druhou traťovou …
Rokytnice u Přerova přejezd v km 189,194 (předpokládaný průjezd 16.01.15 > nejpozději 16.01.30)
Brodek u Přerova km 192,713 – průjezd 16.03
vlak IC 509
vjezdové návěstidlo 1S km 193,391
Brodek u Přerova km 192,713 – průjezd 16.01
odjezdové návěstidlo S1 km 191,808
Rokytnice u Přerova přejezd v km 189,194 – předpokladané střetnutí se sllničním vozidlem ohledem na brzdění v 16.03
(vzdálenost mezi vjezdovým návěstidlem do Brodku a přejezdem v Rokytnici 4 197 metrů, doba jízdy 2 minuty 6 vteřin, vzdálenost mezi "dopravou" v Brodku a přejezdem v Rokytnici 3 529 metrů, při V = 120 doba jízdy 1 minuta 45 vteřin, vzdálenost mezi odjezdovým návěstdlem S1 2 614 metrů, doba jízdy 1 minuta 20 vteřin; pro rychlost 160 km/h [má se jezdit od 1.2.2007] jsou časy : 1.34 minuty / 1.18 minuty / 0.58 minuty). Kde si ovšem vlak jedoucí směr Dluhonice "šlápne", aby se do činnosti uvedlo PZZ na přejedu v Rokynici bohužel nevím. S ohledem na rychlost 160 km/h bych dával přednost vjezdovému návěstidlu do Brodku.
Od 1. 2. 2007 by měla být zvýšena traťová rychlost na V = 160 km/h, takže kolejové obvody jsou nepochybně konstruovány na tuto rychlost.
Vyklízecí doba přejezdu je podle informací, které byly zde uvedeny, počítána pro rychlost 5 km/h a délku silniční soupravy 22 metrů. Pokud jsem správně počítal, tak pro překonání vzdálenosti mezi závorami na obou stranách přejezdu (uvažováno 12 metrů), trvá vyklizení přejezdu při rychlosti 5 km/h 25 vteřin.
Pokud jde o to "proražení" závor. "Břevno" není pevnostně počítáno na ohyb při čelním střetu se silničním vozidlem, čili při střednutí s kamionem nebo autobusem se prostě ohne nebo zlomí. Pokud pojedete s osobním vozidlem a "břevno" bude nad kapotou, tak ho prostě bude klouzat po kapotě a po čelním okně a zvedne se. Břevna se dají zvednout "lidskou" silou, ostatně také existují dobrodruzi, jejichž spolujezdec zvedne břevno a řidič vjede na přejezd a stejným způsobem přejezd opustí …
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.