Karlovy Vary - Snahy o zapojení železnice do městské hromadné dopravy se datují od konce 19. století. Městské dráhy, známé v německy mluvících zemích pod zkratkou S-Bahn, jsou významnou součástí dopravní obslužnosti v řadě velkých sídel. K zapojení železnice do MHD došlo v nedávné době v Praze a zajímavá myšlenka na využití železnice v dopravní obslužnosti města se objevila i v Karlových Varech.
"Bylo to v roce 1993, když jsme spolu s tehdejším samostatným inženýrem železniční dopravy železniční stanice Karlovy Vary Ing. Petrem Barochem zpracovali návrh na využití zdejších železničních tratí v městské dopravě", říká Jiří Chmiel z karlovarské Správy dopravní cesty. Na schůzkách mezi zástupci železnice a tehdejšího úřadu města byla projednávána možnost využití železniční infrastruktury k posílení a částečnému nahrazení linek provozovaných nynějím Dopravním podnikem Karlovy Vary. Město měly křižovat motorové vozy řady 810 v pravidelných hodinových nebo půlhodinových intervalech v době od 5 do 23 hodin. Základní trasa by propojovala trať z Karlových Varů do Potůčků s další regionální tratí z Karlových Varů do Mariánských Lázní.
Výstavba nových zastávek i samoobslužné motorové vozy
Pro městskou dráhu se uvažovalo využít stávající železniční stanice Stará Role, Karlovy Vary (horní nádraží) a Karlovy Vary dolní nádraží. Na vhodných místech bylo navrženo zřízení celkem pěti nových zastávek s nástupišti dlouhými třicet metrů tak, aby bylo možné městskou dráhou pokrýt co největší území. Na společných jednáních drážních a městských úředníků byla řešena i otázka tarifního odbavení. Bylo konstatováno, že více než 80% cestujících využívá některý druh předplatného - zejména měsíční jízdenky. Z tohoto důvodu se ukázala nutnost harmonizace tarifního odbavení železnice i městského dopravce.
Vlaky městské dráhy by nebyly uvedeny v běžném železničním jízdním řádu, ale staly by se plnohodnotnou součástí MHD, včetně vlastního číselného linkového označení. V samoobslužných motorových vozech měly být instalovány mechanické znehodnocovací strojky, které se tehdy používaly v městských autobusech, aby se zde mohly používat stejné jízdní doklady jako v MHD. Veškeré tržby by pak byly inkasovány městským dopravním podnikem a na konto železnice by byl poukazován pravidelný dohodnutý měsíční paušál, sestávající se z úhrady za trakční naftu, platu strojvedoucího a přiměřeného zisku.
Současné příležitosti pro městskou železnici
Zprovozněním dvou pruhů silničního průtahu městem sice došlo k odlehčení a podstatnému zklidnění dopravy ve městě, přesto i dnes by existence městské dráhy znamenala velké zrychlení městské dopravy. Celou vzdálenost ze Staré Role do Tuhnic by projel vlak za 18 minut, čehož při jízdě autobusem MHD nelze dosáhnout. Pokud bychom o využití železnice v karlovarské městské dopravě uvažovali i v současnosti, bylo by vhodné vlakovou linku na větvi do Potůčků prodloužit až do stanice Nová Role, odkud do Karlových Varů dojíždí vlakem i autobusy velké množství cestujících jak za prací, tak i do škol.
Největší investicí by bylo zřízení nových zastávek, neboť podle platné normy je výška nástupiště 55 centimetrů nad temenem kolejnice a jeho součástí má být i přístřešek a další potřebná zařízení pro cestující veřejnost. Z vozidlového parku, který je nyní na Českých drahách k dispozici, přichází v úvahu řada 814. Motorová jednotka je pro dané účely kapacitně postačující a navíc s výhodou nízkopodlažního vstupu. V denním provozu by mohlo být nasazeno jedno vozidlo, druhé by bylo jako záložní, popřípadě by bylo nasazováno ve špičkách pracovních dnů.
zdroj: Železničář
1 2 | Zpráv na stránku: |
Tam Zpět
NR 5:03 5:59
SR 5:06 5:55
z.Poříčná* 5:10 5:52
KV h 5:14 5:48
KV d 5:16 5:46
z. Sady* 5:18 5:44
konečná 5:21 5:41
Tam Zpět
5:03 Nová Role 6:10
5:06 "zastávka Poříčná"Stará role 6:06
5:10 KV h 6:00
5:14 KV d 5:54
5:17 5:51
5:20 "zast. Sady" 5:48
5:24 konečná 5:44
dejme tomu že na každé zastávce potřebuje souprava 1 minutu
a na stanice vzdálené 1 km tak 2-3 minuty. počítemeli pokud bede někde stát na nádraží tak to dá těch 22 minut.
PŮVODNÍ NÁVRH ... Stará Role přejezd, Bohatice přejezd, Bohatice podchod, Tržnice a Tuhnice
V NOVÉM NÁVRHU NAVÍC ... Varyáda - na místě bývalé občasné zastávky „Závodiště“, u sportovního areálu v Tuhnicích + prodloužení linky z dolního nádraží do Březové nebo Doubí
ad 2)
Jak kdo. Já mám schizofrenní situaci: vlaky mám rád... ČD upřímně nesnáším. :(
Space:dokud nebude hotovo nové spojení a nebude nasazena 471 tak Ml nebude mít větší smysl.
2) Zájem asi není. Lidi železnici nenáviděj.
3) Stačila by.
4) Potůčky jsou 43 km od Karlových Varů. To by zajíždělo MHD docela daleko (Nová Role - 9 km, Stará Role - 3 km).
5) Provozovatelem by bylo město a MHD KV.
To je můj názor :)).
1) Kdo to zaplati?
2) Je o to dnes opravdu zajem? Kdyz vidim (ne)pripoje na tratich 142 a 149 vzhledem k 140, tak mam spise pocit, ze je tendence vse krome 140 v dohledne dobe zrusit.
3) Opravdu si nekdo mysli, ze 810 ci ocalounena 814 je vhodna na pritahnuti zakazniku?
4) Ve starem navrhu byla zminka o Potuckach a v tom novejsim uz je jen Stara Role. Docela rozdil. Pri zminene jedne jednotce a hodinovem taktu to opravdu skonci v Stare Roli :-(
5) Kdo by byl provozovatelem teto dopravy?
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.