..: Priority financování rekonstrukcí železničních tratí v České republice :..

Železniční mapa ČRPraha - V rámci konference Železnice 2006 v Praze v hotelu Olšanka přednesl Ing. Vojtěch Kocourek, Ph. D., náměstek ministra dopravy, svůj úvodní referát na téma financování rekonstrukcí železničních tratí. Přinášíme Vám shrnutí klíčových projektů v oblasti modernizace železniční infrastruktury na území České republiky v časovém horizontu do roku 2015.

Mezi třiceti prioritními projekty na železniční evropské síti jsou dva, které se přímo týkají našeho území. Česká republika má výraznou výhodu v tom, že transevropské sítě jsou nejen mezinárodními spojnicemi, ale zároveň na jejím území tvoří spojnice mezi téměř všemi významnými hospodářskými kulturními centry země. To je velmi důležité při financování jejich modernizace. Zdroje EU nabízí k čerpání Fond soudržnosti a ze Strukturálních fondů především ERDF (Evropský regionální rozvojový fond) a Fond Transevropských sítí.

Projekt evropské železniční sítě číslo 22 zahrnuje dokončení I. tranzitního železničního koridoru v oblasti interoperability a modernizace železničních uzlů, dále postupná modernizace III. a IV. tranzitního želeničního koridoru. V rámci prvního koridoru se připravuje vybudování ERTMS/ETCS úrovně 2 a určité úpravy převážně železničních uzlů a stanic (některé byly již s pomocí EU realizovány - Děčín nebo Choceň). Kromě západního úseku třetího koridoru Praha – Plzeň – Cheb se podařilo do projektu číslo 22 doplnit i jižní část čtvrtého koridoru Praha – Horní Dvořiště, která bude investičně velmi náročná. Právě zde se počítá s významnou finanční spoluúčastí EU.

V projektu evropské železniční sítě číslo 23 pak půjde o dokončení II. tranzitního železničního koridoru včetně interoperability a železničních uzlů a modernizace tratě Brno–Přerov. Na druhém domácím koridoru kromě splnění podmínek interoperability zbyly k rekonstrukci železniční uzly, především Přerov a Břeclav. Naopak, podařilo se již zrekonstruovat železniční uzel Bohumín. Součástí projektu číslo 23 je také trať Brno–Přerov, která projde výraznou modernizací, jež umožní podstatné zkrácení jízdních dob a zvýší kapacitu této významné dálkové spojnice.

Doplněno: Na téma železniční infrastruktury byl nedávno na ŽelPage vydán rozhovor se zástupcem organizace Správa železniční dopravní cesty, který si můžete přečíst »zde«.

zdroj: Železničář


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 18.1.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
18.01.2007 (15:05)  
Toto je velice smutný článek!Akorát se ukazuje,že ČR drážní dopravu podporovat nebude.Do roku 2015 jen úseky koridorů,na které nám přispívá EU jinak ani to by nebylo.Projekty je jedna věc realizace druhá.Tímto tempem než doděláme poslední úseky tak první budem moc dělat znova.Bezpráví nechte bejt,svršek je dobrej,nijak to nedrncá a rychlost kvůli obloukům by jsme stejně nemohli zvýšit.Zas mám špatnou náladu.Za chvíli nás předežene všechen východ.
18.01.2007 (14:57)  
Je fajn že tam je Brno - Přerov, to je dneska trať pro frekventovanou dálkovou dopravu dosti zoufalá (stejně jako třeba Veselí - Jihlava, ostatně chtěla by vylepšit i ČB - Plzeň).
Mimochodem na "dokončených" koridorech je těch "zapomenutých" úseků více, nejen Bezpráví, ale třeba Kralupy - Nelahozeves zámek, uzel ČTřeb... a taky jsem zvědavý kdy se něco stane s úsekem Praha hl.n. - Praha-Hostivař, který do koridoru nepatří. Stejně tak mě velmi zajímá, jestli se nějak rekonstruuje trať 171, kterou z koridoru vyřadili.
registrovaný uživatel JnR 
18.01.2007 (14:12)  
zdenda: Telegrafní sloupy jsou povětšinou uřezané a leží u trati. Jestli je to v celém úseku si z hlavy nevybavuji.
18.01.2007 (13:53)  
Netušíte, jak to vypadá s Bezprávím? Viz link na mapku:

http://www.k-report.net/koridory/images/mapa-bezpravi.jpg

Vesele tam stale drncaji vsechna Pindolina a vetsina EC...
registrovaný uživatel Brut 
18.01.2007 (12:24)  
Ad Atolix: K výše uvedenému příspěvku by mě zajímaly detaily k optimalizaci tratě Ostrava Kunčice - FM - Č.Těšín v souvislosti se stavbou továrny Hyundai Nošovice. Zda byl již stanoven přesný časový harmonogram na větve
Ostrava Kunčice - FM a FM - Č.Těšín, zda pujde jen o elektrifikaci, či i zdvojkolejnění v úseku Vratimov - FM, s jakou traťovou rychlostí se na obou úsecích v budoucnosti počítá.

Díky za odpověď
18.01.2007 (10:55)  
Zdenda: Spíše ne, prošel jsem si rozpočet SFDI a pro letošní rok se tratě 240 týká pouze stavba "Rekonstrukce koleje č. 2, km 30,650-38,616 trati Brno - Havlíčkův Brod" s rozpočtem 20 milionů Kč. Na projekt elektrizace Brno-Horní Heršpice - Rapotice SUDOP zpracovává přípravnou dokumentaci (mělo by být hotovo k 31. květnu). Upozorňuji, že pořadí realizace všech uvedených projektů (ještě jsem zapomněl na Zábřeh na Moravě - Šumperk - Kouty nad Desnou) do značné míry ovlivňují politická rozhodnutí...
registrovaný uživatel zdenda 
18.01.2007 (10:32)  
Atolix: díky aspoň za takové info, že už by došlo na mou oblíbenou trať JI-Brno, pravidelně projížděnou? Je pravda že od Třebíče myslím až někam do Náměště nebo Kralic jsou odřezaný telegrafní sloupy...že by to byl začátek:-)
18.01.2007 (10:07)  
Možná by se těch projektů našlo víc, napsal jsem jen to, co mě v tu chvíli napadlo - nejsem odborník na železniční infrastrukturu:-), ale snad to pro přehled stačí...

Pokud jde o ostatní tratě, tak již probíhá:
- České Budějovice - České Velenice
- Ostrava hl. n. - Ostrava Kunčice
- Nové spojení v Praze

V letošním roce by se mělo začít (byť možná jen předelektrizačními úpravami):
- Brno - Jihlava
- Znojmo - Šatov
- Ústí nad Orlicí - Lichkov státní hranice

Pak tu jsou výhledové projekty:
- "V. koridor" (Vlkovická spojka přes Milovice)
- zdvoukolejnění Stéblová - Opatovice (mezi Hradcem Králové a Pardubicemi)

Jsou tu i další projekty, u nichž těžko říct, zda-li se dočkáme zahájení ještě v tomto desetiletí:
- Praha - Letiště Ruzyně / Kladno (bude vůbec?)
- Kutnohorský oblouk (bezúvraťové a elektrifikované spojení Kolína s centrem Kutné hory)
- Baťova dráha (elektrifikace, zdvoukolejnění do Zlína a prodloužení z Vizovic do Valašské Polanky na 280)
- Východočeský diametr (bezúvraťové spojení Pardubice - Chrudim)
- Tunel Vysokov (bezúvraťové spojení Náchoda)
18.01.2007 (9:58)  
Otázka na trať Brno-Přerov: Dojde k jejímu zdvoukolejnění?
Dále doufám, že při rekonstrukci přerovského uzlu nám nechají ten modrý most co převádí levo / pravo stranný provoz u Vinar, kam by si chodili grafiťáci a mašinkáři hrát :D
18.01.2007 (10:30)  


Ano, se zdvoukolejněním tratě z Brna do Přerova se počítá.
registrovaný uživatel zdenda 
18.01.2007 (9:36)  
to je hezký, to jsou koridory, ale nějaký výhled na ostatní tratě ČR do roku 2015 by někde nebyl???
18.01.2007 (10:09)  


V článku jde především o klíčové projekty zařazené do evropské železniční sítě - kromě koridorových úseků je zde zařazena také trať z Brna do Přerova. Výše jsem napsal přehled plánovaných investičních projektů týkajících se nekoridorových tratí.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko