Praha - V rámci konference Železnice 2006 v Praze v hotelu Olšanka přednesl Ing. Vojtěch Kocourek, Ph. D., náměstek ministra dopravy, svůj úvodní referát na téma financování rekonstrukcí železničních tratí. Přinášíme Vám shrnutí klíčových projektů v oblasti modernizace železniční infrastruktury na území České republiky v časovém horizontu do roku 2015.
Mezi třiceti prioritními projekty na železniční evropské síti jsou dva, které se přímo týkají našeho území. Česká republika má výraznou výhodu v tom, že transevropské sítě jsou nejen mezinárodními spojnicemi, ale zároveň na jejím území tvoří spojnice mezi téměř všemi významnými hospodářskými kulturními centry země. To je velmi důležité při financování jejich modernizace. Zdroje EU nabízí k čerpání Fond soudržnosti a ze Strukturálních fondů především ERDF (Evropský regionální rozvojový fond) a Fond Transevropských sítí.
Projekt evropské železniční sítě číslo 22 zahrnuje dokončení I. tranzitního železničního koridoru v oblasti interoperability a modernizace železničních uzlů, dále postupná modernizace III. a IV. tranzitního želeničního koridoru. V rámci prvního koridoru se připravuje vybudování ERTMS/ETCS úrovně 2 a určité úpravy převážně železničních uzlů a stanic (některé byly již s pomocí EU realizovány - Děčín nebo Choceň). Kromě západního úseku třetího koridoru Praha – Plzeň – Cheb se podařilo do projektu číslo 22 doplnit i jižní část čtvrtého koridoru Praha – Horní Dvořiště, která bude investičně velmi náročná. Právě zde se počítá s významnou finanční spoluúčastí EU.
V projektu evropské železniční sítě číslo 23 pak půjde o dokončení II. tranzitního železničního koridoru včetně interoperability a železničních uzlů a modernizace tratě Brno–Přerov. Na druhém domácím koridoru kromě splnění podmínek interoperability zbyly k rekonstrukci železniční uzly, především Přerov a Břeclav. Naopak, podařilo se již zrekonstruovat železniční uzel Bohumín. Součástí projektu číslo 23 je také trať Brno–Přerov, která projde výraznou modernizací, jež umožní podstatné zkrácení jízdních dob a zvýší kapacitu této významné dálkové spojnice.
Doplněno: Na téma železniční infrastruktury byl nedávno na ŽelPage vydán rozhovor se zástupcem organizace Správa železniční dopravní cesty, který si můžete přečíst »zde«.
zdroj: Železničář
1 2 | Zpráv na stránku: |
Mimochodem na "dokončených" koridorech je těch "zapomenutých" úseků více, nejen Bezpráví, ale třeba Kralupy - Nelahozeves zámek, uzel ČTřeb... a taky jsem zvědavý kdy se něco stane s úsekem Praha hl.n. - Praha-Hostivař, který do koridoru nepatří. Stejně tak mě velmi zajímá, jestli se nějak rekonstruuje trať 171, kterou z koridoru vyřadili.
http://www.k-report.net/koridory/images/mapa-bezpravi.jpg
Vesele tam stale drncaji vsechna Pindolina a vetsina EC...
Ostrava Kunčice - FM a FM - Č.Těšín, zda pujde jen o elektrifikaci, či i zdvojkolejnění v úseku Vratimov - FM, s jakou traťovou rychlostí se na obou úsecích v budoucnosti počítá.
Díky za odpověď
Pokud jde o ostatní tratě, tak již probíhá:
- České Budějovice - České Velenice
- Ostrava hl. n. - Ostrava Kunčice
- Nové spojení v Praze
V letošním roce by se mělo začít (byť možná jen předelektrizačními úpravami):
- Brno - Jihlava
- Znojmo - Šatov
- Ústí nad Orlicí - Lichkov státní hranice
Pak tu jsou výhledové projekty:
- "V. koridor" (Vlkovická spojka přes Milovice)
- zdvoukolejnění Stéblová - Opatovice (mezi Hradcem Králové a Pardubicemi)
Jsou tu i další projekty, u nichž těžko říct, zda-li se dočkáme zahájení ještě v tomto desetiletí:
- Praha - Letiště Ruzyně / Kladno (bude vůbec?)
- Kutnohorský oblouk (bezúvraťové a elektrifikované spojení Kolína s centrem Kutné hory)
- Baťova dráha (elektrifikace, zdvoukolejnění do Zlína a prodloužení z Vizovic do Valašské Polanky na 280)
- Východočeský diametr (bezúvraťové spojení Pardubice - Chrudim)
- Tunel Vysokov (bezúvraťové spojení Náchoda)
Dále doufám, že při rekonstrukci přerovského uzlu nám nechají ten modrý most co převádí levo / pravo stranný provoz u Vinar, kam by si chodili grafiťáci a mašinkáři hrát :D
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.