Tchaj-pej - Vysokorychlostní vlaky na Tchaj-wanu, které již od začátku ledna 2007 slouží veřejnosti, by se měly stát symbolem začátku dopravní revoluce na ostrově. Vlakové spojení by mohlo změnit způsob života v západní části Tchaj-wanu, která je domovem více než 90% z celkových 23 milionů obyvatel ostrova.
Projekt vysokorychlostního vlaku byl však téměř od počátku kontroverzní. Ukázalo se, že rozhodnutí změnit dodavatele z konsorcia European Eurotrain na japonské konsorcium nabízející šinkanseny nebude levné. Tchajwanská vysokorychlostní vlaková společnost (THSRC) nakonec souhlasila s vyplacením odškodného Evropanům ve výši 65 milionů dolarů (téměř 1,5 miliary Kč). Stavbu provázely technické i konstrukční problémy. Původní datum zahájení provozu, rok 2003, muselo být několikrát odloženo. Firma THSRC bude na základě smlouvy provozovat vlaky 35 let, pak vše přejde do rukou státu. Ou Čchin-te z této společnosti nepochybuje, že nová služba si najde své zákazníky. "Pořád ještě nepožíváme dostatečné důvěry. Je to všechno kvůli médiím. Jsem si ale jistý, že čím více lidí se sveze v těchto vlacích, tím snazší bude důvěru získat," dodává.
Na Tchaj-wanu rychlostí 300 km/h namísto 80 km/h
Jak ukazuje jízdní řád na kompletně přepracovaných internetových stránkách společnosti THSRC, v první fázi projektu je v každému směru trasováno 19 spojů (některé však pouze v části trasy). Jejich provozovatel doufá, že přiláká každý den 150 tisíc cestujících. Firma by také chtěla brzy rozšířit kapacitu na celkových 88 zpátečních jízd denně. Nedávno se mohli zkušební jízdy zúčastnit novináři. Cesta byla rychlá, klidná a bezproblémová. Během testů však došlo ke dvěma menším nehodám, a proto se posunulo zahájení provozu, původně plánované na 7.12.2006. Součástí novinářské ukázky byla i návštěva v kontrolním středisku celého systému. V budovách v okrese Tchao-jüan se také školí noví strojvůdci, kteří doposud měli zkušenosti jen s vlaky jezdícími nejvýše 80 kilometrů v hodině. Procházejí mimo jiné prověrkami na simulátorech a celkově jejich školení obsahuje více než 1000 hodin výcviku během osmi měsíců. Celé školení probíhá v angličtině.
Podle představitelů vlády by měl vysokorychlostní vlak silně ovlivnit další rozvoj země. Pro každou stanici vlaku existuje zvláštní koncept rozvoje. "Většina lidí nyní žije ve městech. Teď ale možná budou moci začít žít na předměstích a do práce dojíždět do nových center," řekl Lu Hsiang-hwa z ministerstva dopravy. "Doba cestování a cena se radikálně sníží, přesun mezi městy bude mnohem jednodušší a město Tchaj-wan bude moci soutěžit s předními asijskými městy, jako jsou Hongkong a Šanghaj," připojuje se Hank Chuang z tchajwanského Institutu pro ekonomický výzkum. Ne každý je však přesvědčen, že vysokorychlostní vlak bude pouze pozitivní dopady. Profesor Stone Shih, odborník na sociologii města, se obává, že z chudších regionů začnou mizet obyvatelé. "Pokud menší a chudší oblasti nedokážou vybudovat vlastní průmysl a nabídnout pracovní místa, pak, obávám se, zaniknou," řekl profesor Shih.
Připomeňme si, že délka vysokorychlostní tratě je 345 kilometrů a doba cestování mezi hlavním městem Tchaj-pej na severu a druhým největším městem Kao-siung na jihu ostrova se zkrátí z více než čtyř hodin na 90 minut. Článek s podrobnějšími informacemi o celé stavbě i provozovaných rychlovlacích 700T jsme pro Vás na ŽelPage připravili ZDE.
zdroj: BBC News, Hospodářské noviny, Taiwan High Speed Rail Corporation, ŽelPage
Venca Burgán: kapitolistickomunistický ceny? Taiwan sice možná oficiálně spadá pod pevninskou Čínu (hlavně sama pevninská Čína si to myslí a ostatní státy to trpně přijímají jen proto, aby si molocha nerozházeli), ale jinak se jedná o zcela samostatný stát se samostatným ekonomickým, politickým i vojenským systémem. S pevninskou Čínu kromě domněnek ho nepojí prakticky vůbec nic, tedy ani vláda jedné strany, natož komunistické. Proto jakkoliv spojovat Taiwan s komunismem je nesymsl.
Jinak středem Taiwanu se táhne dost vysoké pohoří, které ho rozděluje právě na západní a východní polovinu, přičemž na té východní prakticky není žádná nížína, proto se naprostá většina obyvatlestva soustřeďuje na tu západní, takže údaj 90 % je správný.
Ceny jizdenek jsou uz znamy, cesta po cele trase stoji ve 2. tride cca 1000 Kc.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/TaiwanHighSpeedRail_Route_en.gif
2/ Děkuji za doplnění - ve zdroji (BBC News) se doslova píše: "This involved a peek inside a classroom where new drivers - who had only previously driven trains capable of maximum speeds of 80km/h - were being tested in simulated training exercises."
2) dobry point, ale je to informace primo ze stranek zel. spolecnosti pro cestujici, takze tam je velka pravdepodobnost, ze bude uvedena rychlost skutecne dosahovana. co je dulezitejsi je, ze tim vlakem z odkazu jsem uz jel a slibuju, ze to tehdy jelo vice nez 80 v hodine po uplne novych kolejich:) domnivam se,ze problem vznikl spatnyma jednotkama, 80 mil/hod totiz je 128km v hodine, takze tam bych videl pravdepodobnou pricinu:)
nicmene je jasne, ze i skok ze 130 na 300 je celkem slusny:)
1/ Dobré téma k diskuzi, ovšem snad Vám lépe poslouží toto schéma znázorňující rozdělení země na Západ x Východ: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:TaiwanHighSpeedRail_Route_en.gif
2/ Díky za odkaz - těch 80 km/h mi přišlo taky dost málo, zřejmě je to dáno infrastrukturou a pár hezkých mašinek to nezachrání. Nebo snad v ČR běžně jezdíme 230 km/h:-)?
1) 90% populace v zapadni casti je pochybne. V Taipeji, ktery se do ni nepocita, zije cca 4 mil. lidi, takze i kdyby uz jinde na severu a vychode lidi nezili,tohle pri celkovych 22 mil. nevychazi.
2) 80km/hod jako max. rychlost je taky dost podivne, ostatne tento odkaz taky rika neco jineho: http://www.railway.gov.tw/o/o2_02_1.htm
Asi za mesic se tim novym sinkanzenem chystam projet, tak jestli mi tady pak nekdo zverejni reportaz, podelim se o zazitky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.