Pardubice - Zajímá Vás, jaké modernizace elektrických lokomotiv a jednotek České dráhy v nejbližší době chystají? Přinášíme vám následující přehled připravovaných modernizací.
Elektrické lokomotivy
Řada 150: Aby bylo možné provozovat lokomotivy jejich původně projektovanou rychlostí 140 km/h (nyní jezdí Vmax=120km/h), je zapotřebí provést úpravy sekundárního i primárního vypružení a tlumení kmitů. Dosazen musí být LS-90 a elektronický digitální rychloměr. Předpokládá se upravení všech 13 lokomotiv - pro usnadnění orientace se k inventárnímu číslu upravených lokmotiv přidává +200
Řada 162/3, 363: Výměna nespolehlivých měničů UNIPULS. Počítá se s rekonstrukcemi lokomotiv 163 na řadu 361. Ta by obnášela změnu převodu - zvýšení Vmax na 160 km/h (ze 120 km/h) a zvýšení výkonu trakčních motorů. Dále je nutné provést kompletní modernizaci trakční výzbroje.
Řady 122 a 130: Beze změn, prověřuje se možnost dosazení elektronického řídicího systému.
Řada 371: Beze změn, prověřuje se možnost dosazení elektronického řídicího systému.
Řady 230/240/242: Velmi spolehlivé, i přes svůj úctyhodný věk (až 40 let), s modernizacemi se nepočítá. Uvažuje se o dosazení elektronického řídicího systému.
Řady 110/1, 210: Počítá se se zásadní modernizací, zejména s dosazením spalovacího motoru.
Elektrické jednotky
Řady 451/2: Jedná se stále o nenahraditelná vozidla, kvůli jejich nižší Vmax budou postupně odsouvány na vedlejší tratě. Se zásadní modernizací se vzhledem k jejich stáří neuvažuje.
Řada 460: ČD přistupují k zásadní modernizaci. Nově bude řešen interiér a zejména vložené vozy, které budou upraveny na nízkopodlažní. Nepotřebné osobní vozy budou rekonstruovány na vozy řídicí. Tak vznikne 51 třívozových jednotek se dvěma nízkopodlažními vozy. Budou splňovat všechny současné požadavky (nízkopodlažnost, klimatizace, přeprava imobilních cestujících, informační systém, 1. třída apod.)
Řada 471: Počítá se s nákupem dalších jednotek s určitými změnami oproti již dodaným vozům. Nejzásadnější změny budou aplikovány i na již dodané jednotky.
Řada 560: Procházejí v současné době modernizacemi trakční výzbroje a interiéru. Nadále budou v provozu v okolí Brna.
U ostatních řad elektrických jednotek a vozů se s modernizacemi nepočítá.
Budoucnost
U ČD byla přijata zásada zajišťovat osobní dopravu především ucelenými dopravními jednotkami, které bude možno podle požadavků spojovat do větších celků, a to i bez ohledu na druh trakce. To vede k nutnosti vývoje univerzální jednotky (skříně), kterou bude možno vybavit spalovacím motorem nebo příslušnou elektrickou výzbrojí.
Je třeba zvážit, zda využít výhod, které dává stavebnicová konstrukce jednotek řady 471 a jednotku pro dálkový provoz z ní odvodit, či zda koupit jiné vozido, ať již nově vyvinuté nebo existující na světových trzích.
zdroj: Od Křižíkovy Elinky ke škodováckému ESU... (a ještě kousek dál) - příloha GRAND EXPRESU, Ing. Martin Roubal, odbor kolejových vozidel GŘ ČD
U účetně odepsaných KV se může počítat pouze s náklady na dílenské opravy. Protože ovšem nikdo při soutěži neví, jaká konkrétní vozidla budou na daných vlacích jezdit, tak se musí počítat s údaji, které jsou výstupem informační soustavy a pracuje se s průměrnými čísly.
Vypisování soutěží nemá nic společného s nákupem kolejových vozidel. Tím spíše, že kraje nemají peníze. Má–li kraj na železniční dopravu řekněmě 300 milionů a jedna 471 stojí přes 200 milionů, tak moc nepřispějete, pokud by ten příspěvek na nákup měl činit alespoň 1/3 ceny.
Soutěžě jsou hezká věc, zejména z hlediska ceny. Jenže co uděláte, když uzavřete s dopravcem smlouvu na cenu řekněmě 80 Kč / km, cena nafty vzroste o polovinu, takže za 80 Kč / km to dopravce "neutáhne" a vy odmítnete přistoupit na změnu, s tím že nemáte peníze … ať si poradí. Dopravce, bez ohledu na zákonné lhůty týkající se "dopravní obslužnosti" vám z hodiny na hodinu oznámí, že končí, protože příslušný soud prohlásil na jeho společnost konkurz, neb na účtu je 0,00 Kč a on nemůže hradit závazky a podání návrhu na konkurz bylo povinností dle obchodního práva …
AD funTomas.Plánovalo se to tak,ale nestabilita v chodu omezila Vmax na 120km/h. LS-90 je už jen další věc, která tam bude dělat neplechu:-)
AD Venca Burgan: V tom článku je k reko 163 na 361 psáno taky o zvýšení výkonu lok na 3500-4000kW. Asi vzhledem ke zkušenostem s 371.
ad "pokud by stát zpoplatnil" - stát se evidentně rozhodl jít opačným směrem a místo odpuštění poplatku železniční ZDO zpoplatňuje DC i pro autobusovou ZDO. Smysl to nedává, ale mírné srovnání podmínek to je ...
PS: to všechny 150 jsou degradované na 120 km/h, já myslel že původně byly 160 -> 140 a pár vyhrkaných kusů na 120
ČD by jistě rády nová kolejová vozidla. Otázka je, z čeho je zaplatit. Stát nedá na nákup vozidel pro "státem objednané vlaky" ani korunu, kraje nedají na nákup vozidel "pro krajem objednané vlaky" ani korunu.
Investice do modernizace kolejového vozidla jsou nižší než nákup. Za lok 150/151 (ex E 499.2) zaplatily někdejší ČSD 4,5 milionu Kčs / vozidlo, za lok 163 se platilo cca 5,5 milionu, za lok 363 cca 7 milionů. Poslední série lok 363 v roce 1992 stála již cca 19 milionů, u lok ř. 380 se odhaduje částka mezi 120 a 150 miliony.
Např. německé Desiro stojí 3,3 milionu EURO, takže si porovnejte výši odpisů, která se promítá do ceny za jeden kilometr.
Pokud by ovšem stát "zpoplatnil" použití železniční dopravní cesty stejnou částkou, jakou jsou zatížena silniční vozidla (= silniční daň), potom by ČD získaly na obnovu parku kolejových vozidel ročně částku přes 4 miliardy korun …
ale čte se to hezky...a i díky doplnění ČD4evera mám i veselejší náladu
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.