Libouchec - Vlaky na trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova mají ustoupit přeložce silnice I/13. Čtyři doposud projednávané varianty obchvatu obce Libouchec, vzhledem k trasování chráněnou krajinnou oblastí, nebyly schváleny. A tak vznikl pátý návrh, který počítá se zrušením tratě číslo 132 a její úplnou likvidací.
První snahy o výstavbu obchvatu Libouchce začaly téměř před deseti lety. "Měli jsme i varianty s osmikilometrovým tunelem, ale to nebylo jak finančně, tak i bezpečnostně přijatelné," řekl starosta Libouchce Jiří Štěrba. Jak dokládá přiložená interaktivní mapa, obec se nachází na rozhraní chráněných krajinných oblastí České středohoří a Labské pískovce, kterým se plánovaný obchvat nemůže vyhnout. Nejnovější varianta počítající se zrušením místní tratě má proto velké šance na schválení.
Na železniční trati, která vede z Oldřichova u Duchcova přes Telnici a Libouchec do Děčína, je v současnosti provozováno 6 párů vlaků. Provoz byl v minulosti značně omezen. Milan Franc z odboru dopravy Krajského úřadu míní, že frekvence cestujících na trati rok od roku pozvolna klesá. "Provoz není využíván pro hromadnou dopravu. Denně se ve vlacích vozí jen několik lidí. A to podle mne není hromadná přeprava," obhájil záměr rušení tratě. "Jde o ekologicky a také ekonomicky nejschůdnější variantu," dodal Milan Franc. Zatímco linkové autobusy projíždí přímo centry obcí, vlak má nádraží daleko od obcí. Ústecký kraj ročně dotuje ztrátu z provozu na této trati 15 miliony Kč. Zrušení tratě kraj zamýšlí v horizontu šesti až deseti let.
Vlaky se často ruší jen podle ekonomické situace
Od prvních okamžiků návrhu výstavby obchvatu a rušení tratě ví své i starosta Telnice Jaroslav Doubrava. "Jsem zásadně proti rušení vlaků. Železniční trať je svým způsobem technickým dědictvím. V některých případech se nelze ohlížet jen na ekonomickou stránku situace," uvedl. Domnívá se, že význam železnice po zavedení mýtného opět stoupne a dopravci budou chtít ve větší míře přepravovat náklady pro železnici. "V době, kdy v této lokalitě vznikají nové průmyslové lokality, si myslím, že železnice bude výhodou," dodal. Trať má i významný turistický potenciál, například stanice Jílové u Děčína se nabízí k výletu na nedaleký Děčínský Sněžník. Západní část trati mezi Telnicí a Krupkou prochází poblíž východní části Krušných hor.
O rušení tratě, vzhledem k počátkům jednání, zatím neví ani České dráhy. Jejich mluvčí sdělil, že nejde o vhodné řešení. "Starostové a kraj by měli hledat jiné alternativy. Svým záměrem by region připravili o formu ekologické dopravy," řekl Aleš Ondrůj. Ústecký kraj zatím ujišťuje, že jde pouze o variantní řešení. Milan Franc z odboru dopravy nastínil, že by bylo možné zbytek tratě využít jako cyklostezku anebo částečně v úseku z Oldřichova do Telnice železniční provoz ponechat. V prosinci 2002 byl v souvislosti s výstavbou dálnice D8 z Ústí nad Labem směrem do Německa uveden do provozu nový železniční most.
zdroj: Ústecký deník, SÚDOP, Mapa oblasti, Jízdní řád ČD, Občanské sdružení Horní Oldřichov
Postupně si na to lidé zvyknou a bude to.
Mimochodem jaké zájmy má p.(s.)Milan Franc ODS (dříve KSČ, nadporučík VB)je otázkou.
Pravděpodobně mu na srdci leží rozvoj obce a obecné blaho :)))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.