..: Zubačka mezi Tanvaldem a Kořenovem má nejistý osud :..

Ilustrační foto Harrachov - Část trati 036 v úseku mezi Tanvaldem a Harrachovem byla již v roce 1992 vyhlášena ministerstvem kultury kulturní památkou. Jedná se o nejstrmější trať v republice, která má v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem mezi kolejnicemi speciální ozubnici. Ta se však v posledních letech nevyužívá (kromě speciálních historických vlaků) a navíc se SŽDC o trať příliš nestará a proto rychle chátrá. "Snažíme se najít řešení, aby ozubnice zůstala zachována,“ říká Jiří Lauerman z firmy Investorsko inženýrská, která má v Libereckém kraji na starosti projekt Regiotram Nisa. Jeho součástí má být i zubačka.

Zubačka slouží lidem na severu Čech již od roku 1902. Z Kořenova pokračovala trať do Jelenie Góry, tehdejšího Hirschbergu. Trať tak tehdy spojila rakousko-uherské a pruské železnice. Koleje se tu zachovaly dodnes; provoz pravidelných vlaků ale dnes končí na české straně v Harrachově a na polské ve Sklarzske Porebě, odkud jezdí vlaky dál do Jelenie Góry. V době největší slávy byla trať až do Kořenova elektrifikovaná a jezdil na ní expres Krakonoš až do polské Vratislavi. Provoz přes hranice byl ukončen po 2. světové válce a po roce 1989 se uskutečnilo jen několik jízd pro železniční nadšence. Ozubnicové lokomotivy jezdily na trati až do roku 1988. Od roku 1992 je trať technickou památkou.

Testy ukázaly, že moderní soupravy tu mohou mít problémy. Například Regionova měla s vyjetím tratě značné potíže kvůli prokluzování při strmém stoupání. Mezi Tanvaldem a Kořenovem překonává trať dohromady 235 metrů rozdílu na 7 kilometrech. Největší sklon je 58 promile. Nechybí tunely nebo 26 m dlouhý obloukový most přes Jizeru.

zdroj: iDNES.cz


240.025 | 13.11.2006 (20:29)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
14.11.2006 (20:00)  
O jakém článku na http://www.aktualne.cz je řeč? Pokud kliknu na odkaz pod tímto článkem, dostanu se na adresu http://cestovani.idnes.cz/zubacka-nejisty-osud-vzacne-technicke-pamatky-fqc-/igcechy.asp?c=A061027_144640_igcechy_tom a ta určitě není na serveru aktuálně!
14.11.2006 (18:15)  
Jestli tomu rozumím, tak se nejedná o zrušení trati,ale jen ozubené koleje?Dyžtak mě opravte.Regionova není nové vozidlo,je to 30 let starej rekonstruovanej křáp.Na druhou stranu,ale díky za ni.Na ty naše havarijní tratě stačí a cestující pojedou jako ve voze.Chudák Desiro,Flirt atd.Stejně bych koupil DM 12 od Vagonky.Ano zajímavá diskuze na aktuálně.Chce to projekt do hor jedině vlakem,kdo se má na tu plechovou kavalérii koukat!Hyzdící naše krásný hory.
14.11.2006 (17:54)  
Mno,co vím,mají tam jezdit od "nového" 843,zvané rohlíky.Asi to bude pěkná zábava.Na té trati byly zakázané kotoučové brzdy(proč asi) a náhle byly povoleny.Testy proběhly současně,snad v červnu(ideální podmínky) a dopadly s dobrým výsledkem.Ale mají se konat další a to snad nyní v listopadu.Co vím,ještě se dosud neuskutečnily.Výsledky testu na listí nebudu předjímat,ale myslím,že nepojedou.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
14.11.2006 (17:43)  
Já si kliknul na zdroj aktuálně.cz a jsou tam správné fotky a komentáře
registrovaný uživatel zdenda 
14.11.2006 (13:27)  
ČD4ever je zarytý obhájce Českých drah nebo silný ironik a provokatér???
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
14.11.2006 (7:59)  
860 003: Právě, že děláme na těch projektech s vlakotramvajema. Viz. Nové projekty ČD: http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=28358
Tak se tam snad něco začne dít. Jiná věc je ta, jestli se nezruší ta zubačka a budou tam právě jezdit ty vlakotramvaje :(.
registrovaný uživatel Munro 
14.11.2006 (0:07)  
17.11. pojede Zubacka+V.Hektor do Harrachova. Dopoldne nahoru, po obede dolu. Kdo ma zajem jet volejte 499/622613 fa.Puš s.r.o. Je poslednich par volnych mist.
13.11.2006 (21:51)  
Dvě zásadní připomínky:
U článku je napsaný jako zdroj server Aktuálně.cz, po kliknutí se však dostanu na iDNES s článek o zubačce.
Jako ilustrační foto je nějaká Karkulka - proč tam není nějaká Rakušanka? V galerii je přeci dost fotek řady T426.0!
13.11.2006 (21:22)  
Jóóó K D Y B Y se podařilo na konci 70tých let vyrobit dostatečný počet vozů 860 dříve M475 0 tak nejen po této trati mohlo jezdit docela moderní vozidlo. Za každý nevyrobený vůz M475 0 byly vyrobeny náhradou 2 vozy M152 0. A podle toho to v sítí ČD vypadá. Ragionova je hnus 35 let stará technologie s ohavným čelem.
13.11.2006 (21:15)  
Laborec425 pracuješ právě na tom rušení?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko