Gibraltar - Sen z 19. století se stane skutečností. Jako první přišel s myšlenkou propojení 2 kontinentů podmořským tunelem Francouz Laurent de Valledeuil v roce 1869. V polovině minulého století se začali stavební inženýři přiklánět k variantě mostu, který by byl mnohem dražší a bránil by lodní dopravě. Cílem projektu je spojit vlakem Evropu s Marokem a dalšími africkými zeměmi. Počítá se s budováním železnice ze Sevilly; vlak mezi Madridem a Tangierem v Maroku by cestu zvládl za čtyři hodiny.
Cena za tunel: 5 miliard euro?
Tunel pod Gibraltarským průlivem přijde na 5 mld.€. Pro porovnání - tunel pod kanálem La Manche stál 15 mld.€. Nově budovaný tunel by byl o 10 km kratší než ten mezi Francií a Anglií, ale ceně, za kterou by měl být postaven tunel mezi Španělskem a Marokem, nevěří téměř nikdo. Stavět by se mělo začít již příští rok.
Vlaky by měly v prvních letech existence tunelu přepravit až 8 milionů tun zboží a 9 milionů cestujících ročně, po deseti letech dokonce ještě o 2 miliony více. Otázkou však zůstává, zda-li bude mít tolik lidí zájem z Evropy do Afriky nebo v opačném směru cestovat. Plavba lodí po moři je o hodinu delší a v letních měsících se může na nalodění čekat až několik dní.
40 km dlouhý, do 20 let postavený, v hloubce 400 metrů
Taková je charakteristika dvoukomorového tunelu, kterým budou procházet dvě koleje a uprostřed vznikne servisní tunel. Tunel nepovede pod mořem tou nejkratší cestou, protože v některých úsecích by musel vést v hloubce až 900 metrů.
zdroj: Aktuálně.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
Nerikam, ze verejne projekty musi byt ziskove, ale urcite by nemely odsavat penize na takovou blbost. Eurotunnel ma 74x vyhodnejsi polohu (mezi dvemi/tremi supercentry) a stejnak to neni ono. Takze opravdu nevim, proc spojovat savanu s pousti...
V takovýchto případech je třeba uváženě volit státní pobídky. Tunel postaví stát/EU, a poté bude dán do PRONÁJMU nějaké SOUKROMÉ společnosti za ROZUMNOU cenu. Společnost bude zajišťovat provoz a údržbu (vše je o smlouvě) zajisté mnohem lépe než stát. Ale stát z toho bude mít kromě nějakých vybraných prostředků za nájem užitek především v oblasti zlepšení dopravního spojení, které bude generovat zisky v jiných oblastech ekonomiky, tudíž vybrere více na daních a začas umoří investici do takového díla. Toto si prostě soukromý investor zatížený komerčními úvěry nemůže dovolit a pokud ano, tak za cenu neúměrných cen, které mu nikdo nezaplatí, a proto brzy zkrachuje. To je bohužel případ celého Eurotunelu.
Nejblizsi bod Tuniska by k vjezdu do tunelu byl vzdalen minimalne 250km. Pote by cestujici projel tunelem a dalsich 300 km by mu trvalo, nez by opustil Andalusii...
Opravdu zasnu - kdyz jde o vlaky, tak jakykoliv megalomansky projekt neni zbytecny, hlavne ze budou jezdit vlacky. Na tunel by mohl navazat treba most pres Saharu...
Mě by se taky líbilo mít žel.světovou republiku,jen je otázka zda to není chápáno z toho fanouškového hlediska a zda se tu neunášíme emocemi.Závěr celkem tomu fandím,ale mám opodstatněnej strach,aby to nebyl Eurotunel 2.
Mimo to, nedulezita poznamka - ten tunel by spojil Maroko s jihem Spanelska. Rozhodne bych nerekl, ze by spojil Afriku s Evropou...
Za dvacet let bude v Evropě už tolik imigrantů z Afriky, že železniční spojení bude mít opodstatnění.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.