..: Jak moc ožije kolínské nádraží? :..
Ilustrační foto Kolín - Revitalizace železniční stanice Kolín v rámci projektu Živá nádraží byla hlavním tématem tiskové konference, kterou ve středu 11.10.2006 v prostorách zasedací místnosti železniční stanice uspořádali zástupci vedení Českých drah, společností AŽD Praha, ČD Reality a dalších zainteresovaných organizací. Město Kolín zde zastupoval místostarosta Jiří Buřič. "Město Kolín je v současné době velmi vytíženo dopravou a to nejen díky (!!!) jeho boomu, ale i tím, že je zde největší průmyslová zóna v Česku. V ní funguje strategický investor, který krom jiného nejen velmi zatěžuje silniční komunikace, ale využívá též železnici. A my bychom si samozřejmě přáli, aby železnici využíval co nejvíce. A aby též další investoři, kteří přijdou do Kolína, počítali s tím, že je zde železnice a že v současné době bude zahájena rekonstrukce hlavního tahu výstavbou koridoru," poznamenal na úvod místostarosta Jiří Buřič.

Poté přivítal chystané změny, kterými má samotné nádraží (a vůbec lokalita u nádraží jako celek) v blízké budoucnosti projít. Po vzoru vyspělých aglomerací zde pak prý cestující budou moci konečně nalézt potřebné a vyspělé zázemí. Nakonec vyjádřil podporu města projektu revitalizace železniční stanice a přislíbil vstřícný přístup úředníků i ke všem investorům, kteří se zasloužit o změnu celého okolí. Podle Petra Šťáhlavského, ředitele kanceláře náměstka pro osobní dopravu ČD, patří kolínská železniční stanice co do velikosti osobního nádraží k největším v Česku a ojedinělý je prý též rozsah nástupišť, z nichž odjíždějí vlaky do pěti směrů. Obdobně je na tom i obvod nákladového nádraží, které v současné době ožilo otevřením automobilky TPCA. Dále uvedl, že letos ČD zatím přepravily cca 118 mil. cestujících. Jaký podíl na tomto čísle má kolínská železniční stanice, si každý může lehce spočítat sám - z průzkumu totiž vyplynulo, že každý den kolínským nádražím projde 10.000 cestujících.

Ilustrační foto Protože - podle slov Pavla Ditmara z odboru majetkového podnikání - se ČD hodlají zabývat přededvším obnovou vozového parku a přepravou cestujících, rozhodly se jít cestou tzv. metody PPP, kdy podnikatelé dlouhodoběji investují do veřejných služeb. Soukromý partner od začátku zajistí investice do výstavby projektu a návratnost investice následně získáva jeho provozováním. V daném případě jde o celkovou modernizaci celého kolínského nádraží (samozřejmě vyjma traťového tělesa apod.). "Cílem je opravit nádraží tak, aby přilákalo nejen současné cestující, ale i nové zákazníky. Spolupráce se soukromými investory samozřejmě závisí na úzké spolupráci s městy. My nedokážeme a ani nemůžeme dělat si s nádražími co chceme, protože ta navazují na své okolí. A právě soukromý partner má za úkol sladit všechny požadavky - jak měst, tak drážní dopravy a cestujících," vysvětluje Pavel Ditmar.

Výběrové řízení na revitalizaci (nejen) zdejší železniční stanice vyhrála společnost AŽD Praha, které podle slov finančního ředitele Miroslava Kozáka hodlá do projektu komerčního oživení investovat minimálně 40 mil. Kč. Pokud však bude navázána spolupráce s dalšími investory, kteří se budou angažovat v proměně okolí nádraží, nebrání se AŽD navýšit investice až k hranici 100 mil. Kč. V současné době probíhá komplexní pasportizace celkem 27 objektů a všech pozemků, včetně zjišťování skutečného technického stavu elektroinstalací, topení, vody, kanalizace, stavebního posouzení střech a izolací. Zároveň se posoudí, nakolik je ten který objekt důležitý pro vlastní provoz železniční stanice a poté bude navrženo jeho alternativní využití. Rekonstrukcí tak vzniknou nejen komerční prostory, ale také prostor pro plné fungování technologíí ČD a SŽDC.

Ilustrační foto Realizace projektu bude probíhat ve třech etapách do roku 2011. Letos a v průběhu roku 2007 dojde k rozboru situace a vazeb v lokalitě osobního a nákladového nádraží. Projednání a schválení projektové dokumentace proběhne do roku 2008. V závěrečné etapě se nádraží dočká přestavby budov, případně dostavby nových prostor a komerčního a volnočasového využití budov nádraží. Cestující po revitalizaci budou na nádraží procházet obchodním centrem, kde naleznou obchůdky, restaurace a nejrůznější služby. Společnost AŽD bude železniční stanicí Kolín provozovat do roku 2046.

Samotná rekonstrukce bude pro cestující samozřejmě znamenat řadu dočasných omezení, jejichž dopady však AŽD hodlá v maximální možné míře minimalizovat. Podle generálního ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho je naprosto nemyslitelné, aby po dobu rekonstrukcí neměli cestující přístup např. na toalety. Generální ředitel dále uvedl, že na podnikatelském návrhu realizace rozvoje lokality železniční stanice Kolín se budou ve značné míře podílet odborní pracovníci kolínské pobočky společnosti, která zaměstnává 90% Kolíňáků. Navíc široké spektrum prací bude formou subdodávek prováděno dalšími, a to zejména místními firmami.

zdroj: M. Prokop - Kolínský Pres


Nick Poslat mail autorovi | 7.12.2006 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko