..: Před 6 lety ukončila provoz pošta na kolejích :..
postaPraha - V neděli 29.5.2005 uplynulo 6 let od ukončení provozu modrých poštovních vozů se žlutým logem na síti Českých drah. Poprvé přijela pošta na kolejích do Čech 7.4.1851 z Vídně do Prahy. Postupně jezdily poštovní vozy do Bohumína, Furth im Walde, Gmündu, Chebu, Brna či Nymburku. V roce 1960 rozhodla vláda o přestavbě železničního uzlu a vybudování nové poštovní budovy. Poštovně-přepravní budova byla vybudována v Praze Malešicích a do provozu byla uvedena 1.4.1992. Jedná se o největší investici České pošty, s. p. v její historii. Do tohoto areálu vede 8 kolejí, další 4 se využívají přímo na malešickém nádraží.

Na začátku 90.let 20.stol. jezdily poštovní rychlíky z Prahy do Ostravy, Žiliny, Brna, Bratislavy a Nových Zámků a mívaly 12 - 14 vozů. Po rozpadu republiky přešla velká část přepravy pošty na silnice. Poslední jízda vlakové pošty se v Čechách uskutečnila 29.5.1999 po 148 letech její existence. Důvodem zrušení byly stávky na železnici a zejména cena, kterou vyžadovaly České dráhy po České poště. Podle oficiálního řazení vlaků v roce 1998/1999, kdy se schylovalo k ukončení jejich provozu, byly poštovní vozy řazeny na vlacích R 202/203 Chopin, R 270/271 Mojmír, R 279 Devín, IC/R 310 Csárdás, R 374/375 Pannonia a R 421 Excelsior. Poštovní vozy byly řazeny výhradně na začátku či na konci vlaku.


CSPSV | 29.5.2005 (12:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Marek Tomek  mail  
17.07.2011 (19:52)  
Přátelé, doporučuji www.vlakova-posta.cz
Dnes sice Česká pošta využívá služeb ČD, ale nelze hovořit o vlakových poštách. Je to pouhá přeprava zásilek. Třeba jako uhlí pro OKD.
Vlaková pošta byla osazena pracovníky ČP, měla statut poštovního úřadu a v průběhu přepravy třídila listovní, ale i jiné zásilky
registrovaný uživatel Mcbain
29.05.2005 (19:41)  
Hank - je (bylo) to tak jak říkáte, a právě tato vlaková pošta byla v roce 1999 zrušena. "Modré vozy se žlutým logem" nebo dokonce poštovní zásilky z našich kolejí nezmizely.
registrovaný uživatel hank
29.05.2005 (19:09)  
Kluci, vy fakt nic nepamatujete... :-) Vlaková pošta byly vozy obsazené poštovními (nikoli drážními!) zaměstnanci, ve kterých se cestou zásilky třídily. Dnes se nahází do vozu Gbkkqs nebo podobného hromada balíků a pytlů pro jednu relaci, zatímco tehdy se mezi odjezdem a příjezdem do určených stanic (většinou šlo o uzlové stanice, kde se překládalo buď do aut nebo do jiných vlaků - ty už nemusely mít nutně poštovní vozy, tomu se říkalo nějak jako poštovní zásilky s doprovodem zaměstanců dráhy a vozilo se to třeba i v M 131.1, většinou šlo o noviny) zásilky pro tu nácestnou stanici teprve vytřídily a připravily k vykládce. Pamatuju třeba z 80. let kurs Oloouc - Zábřeh - Jeseník s odjezdem ze Zábřeha ráno asi ve 3:40 (tahala to sólo M 262.0), který přijel do Jeseníka kolem 6. hodiny, poštovní Rybák vyložili, pak stál celý den v Jeseníku ve šturcu, odpoledne ho zas naložili a po 17. hodině zase frčel zpět. Cestou se stálo a vykládalo/nakládalo určitě přinejmenším v Zábřeze a Hanušovicích. Pošta tehdy rozlišovala závěry a uzávěry, což byly pytle s dopisy a balíky (přesný význam těch pojmů si už fakt nepamatuju, ale dodnes to najdete na pláncích vozů v označení výpravna záverů a výpravna uzávěrů - jedna má třídicí přihrádky a police na listovní zásilky, druhá je volná plocha a police na pytle a balíky). V poštovních vozech byla i lůžková část pro doprovod. Ale nejsem znalec, jen už bohužel dost pamatuju, tak snad mé případné chyby opraví někdo, kdo měl/má k poště blíž.
registrovaný uživatel hank
29.05.2005 (19:08)  
Kluci, vy fakt nic nepamatujete... :-) Vlaková pošta byly vozy obsazené poštovními (nikoli drážními!) zaměstnanci, ve kterých se cestou zásilky třídily. Dnes se nahází do vozu Gbkkqs nebo podobného hromada balíků a pytlů pro jednu relaci, zatímco tehdy se mezi odjezdem a příjezdem do určených stanic (většinou šlo o uzlové stanice, kde se překládalo buď do aut nebo do jiných vlaků - ty už nemusely mít nutně poštovní vozy, tomu se říkalo nějak jako poštovní zásilky s doprovodem zaměstanců dráhy a vozilo se to třeba i v M 131.1, většinou šlo o noviny) zásilky pro tu nácestnou stanici teprve vytřídily a připravily k vykládce. Pamatuju třeba z 80. let kurs Oloouc - Zábřeh - Jeseník s odjezdem ze Zábřeha ráno asi ve 3:40 (tahala to sólo M 262.0), který přijel do Jeseníka kolem 6. hodiny, poštovní Rybák vyložili, pak stál celý den v Jeseníku ve šturcu, odpoledne ho zas naložili a po 17. hodině zase frčel zpět. Cestou se stálo a vykládalo/nakládalo určitě přinejmenším v Zábřeze a Hanušovicích. Pošta tehdy rozlišovala závěry a uzávěry, což byly pytle s dopisy a balíky (přesný význam těch pojmů si už fakt nepamatuju, ale dodnes to najdete na pláncích vozů v označení výpravna záverů a výpravna uzávěrů - jedna má třídicí přihrádky a police na listovní zásilky, druhá je volná plocha a police na pytle a balíky). V poštovních vozech byla i lůžková část pro doprovod. Ale nejsem znalec, jen už bohužel dost pamatuju, tak snad mé případné chyby opraví někdo, kdo měl/má k poště blíž.
29.05.2005 (15:43)  
Pardon, oprava k titulku: pokud se jedná o ucelené slovní spojení "pošta na kolejích", tak ten titulek je použitelný. Jsem si přehodil slova.
29.05.2005 (15:39)  
"ukončení provozu modrých poštovních vozů se žlutým logem na síti Českých drah" ... modré poštovní vozy se žlutým logem na síti Českých drah jezdí stále, takže se jedná minimálně o nešťasnou formulaci.

Titulek: "Před 6 lety ukončila provoz pošta na kolejích" je už ale fakt blbost. Pokud se tedy nenacházím na stránkách Blesku, což doufám že ne.
registrovaný uživatel Mcbain
29.05.2005 (15:39)  
Modre vozy s poštovními zásilkami samozřejmě jezdí. Zjistěte si, co je to vlaková pošta.
registrovaný uživatel -ps-
29.05.2005 (15:11)  
V článku je uvedeno: ...poslední jízda vlakové pošty..., dále pak ...modré poštovní vozy... - a to už opravdu 6 let neexistuje. Takže kraviny nešíříme, obsah článku je správný, což sám potvrzujete vaším komentářem.
registrovaný uživatel Mcbain
29.05.2005 (15:01)  
Pošta samozřejmě po železnici stále jezdí, akorát byla zrušana vlaková pošta. Nešiřte tady kraviny.
registrovaný uživatel InterCity
29.05.2005 (14:29)  
Pardon - InterCity
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko