..: Generální ředitel ČD Kousal rezignuje :..
logoPraha - Generální ředitel Českých drah Petr Kousal v úterý odstoupí z funkce. Tisku to potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Kousal má už tři měsíce spory s ministrem dopravy Milanem Šimonovským o obchodní politiku podniku. Kousala dočasně nahradí jeho náměstek Josef Bazala. Šimonovskému vadí, že České dráhy se nemohou dohodnout s kraji na výši dotací pro provozování místních spojů. Kraje ČD provoz vlaků zatím nezaplatily, údajně proto, že dráhy nejsou schopné vyčíslit, kolik je provoz leckdy ztrátových místních spojů stojí.
Českým drahám dříve ztrátu z regionálních spojů hradil stát, nyní jsou to samy kraje. Od začátku roku dluží přepravci asi půl miliardy korun.
Šimonovskému se nelíbí ani to, že drahám v posledním roce klesl i objem přepravených nákladů.
Kousal byl ve funkci od začátku března 2003. K odchodu se nyní podle Šimonovského rozhodl sám, nikdo jej nenutil.
Ministr tak podpořil požadavky Odborového sdružení železničářů, které hrozí stávkou na železnici právě proto, že vedení ČD propouští více lidí, než slíbilo. Pokud vedení ČD postoj nezmění, chtějí odbory o stávce rozhodovat 11. května. Odborový svaz železničářů v čele s Jaromírem Duškem hrozí, že pokud ČD neomezí propouštění do 10. května, vypukne na ČD stávka. Dušek zastává názor, že ČD propouštějí více lidí, než je schváleno, vedení drah nesouhlasí. Se stávkou nesouhlasí ani mnozí zaměstnanci, protože vědí, že by situaci ještě zhoršila, Lidé by ještě více začali jezdit autobusy a firmy, které dráhy využívají k přepravě nákladů, by pro nespolehlivost smluvního partnera definitivně přešly ke kamiónové dopravě. Nižší počet zakázek by vedl jen k dalšímu úpadku drah a tedy i dalšímu propouštění přebytečných pracovníků. ČD si na konci 90. let stanovily, že do roku 2005 propustí 14 tisíc zaměstnanců. S tímto plánem souhlasila vláda i odboráři. Vláda pak po letech sporů přijala sociální program, který propouštěným železničářům zajišťuje až stotisícové odchodné. Na program jdou ročně stovky miliónů korun.ČD nemají uzavřenou kolektivní smlouvu, z toho důvodu by vedení mohlo rozhodnout, že počet propouštěných bude vyšší. ČD zatím s odboráři smlouvu neuzavřely, protože jednotlivé svazy zaměstnanců nejsou schopny se na jejím znění shodnout a návrh smlouvy vedení ČD předložit. Zaměstnanci tak přicházejí o množství výhod, (například týden dovolené, vyšší mzdu za přesčasy) pracovní vztahy se řídí zákoníkem práce.
Podobnou transformací jako ČD procházejí například i Deutsche Bahn, jež mají mít do roku 2010 pouze 150 tisíc zaměstnanců. Společnost prochází restrukturalizací už deset let a za tu dobu ji opustilo více než 100 tisíc lidí.
České dráhy jsou i přes tisíce propuštěných lidí v minulých letech velmi přezaměstnané, počet sedmdesát tisíc modrých uniforem pro zemi, kde žije deset miliónů obyvatel je neuvěřitelný. Například v porovnání s největší americkou železniční společností Pacific Union, která má 48 tisíc zaměstnanců. ČD za loňský rok vykázaly předběžnou ztrátu 674 miliónů korun, tržby z dopravy byly 46,2 miliardy korun. Ztráta několik let klesá, například v roce 2002 byla pět miliard korun. Loni ČD přepravily 179 miliónů cestujících.

zdroj: www.novinky.cz

VLAK81 | 3.5.2005 (12:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
siker
06.05.2005 (19:45)  
Všichni jste docela solidní ubožáci. Nebudu se šířit proč, ale naštěstí se o železnici v ČR nezajímají jen takoví kokoti jako vy.
hank
05.05.2005 (22:31)  
Jeste doplnim: DJ tu psal neco o vizi. KDO tu vizi zformuluje a na zaklade CEHO? Uz je nejvyssi cas nenechat vize verejnych sluzeb obecne formulovat politiky a uz vubec ne standardni ekonomy. A jestli nekdo bude argumentovat, ze plebs=volici nejsou odbornici a nerozumi tomu, ptam se: A kdo z politiku rozumi v plne siri tomu, o cem rozhoduje? A kdo z odbornych poradcu se odvazi postavit svuj odborny nazor proti direktive politika, kteremu radi? Ne, vazeni, ja chci jako obcan, volic a danovy poplatnik spolurozhodovat o tom, kam draha jako verejna sluzba ma jit, a to na zaklade treba 3 variant, ktere nekdo prokazatelne a overitelne spocita spocita a rekne: Jestlize chcete X, bude to stat kazdeho poplatnika Y penez. Nebo: Mame X penez a za to si muzeme dovolit to a to a to. Nebo: X penez musime rozdelit mezi A a B a C a reknete si lidi sami, kolik ceho za ty prachy chcete, ale kdyz date vsechno na A, zapomente na B a C. Atd. Takhle si to predstavuju, rika se tomu samosprava nebo prima demokracie.
hank
05.05.2005 (22:29)  
Jeste doplnim: DJ tu psal neco o vizi. KDO tu vizi zformuluje a na zaklade CEHO? Uz je nejvyssi cas nenechat vize verejnych sluzeb obecne formulovat politiky a uz vubec ne standardni ekonomy. A jestli nekdo bude argumentovat, ze plebs=volici nejsou odbornici a nerozumi tomu, ptam se: A kdo z politiku rozumi v plne siri tomu, o cem rozhoduje? A kdo z odbornych poradcu se odvazi postavit svuj odborny nazor proti direktive politika, kteremu radi? Ne, vazeni, ja chci jako obcan, volic a danovy poplatnik spolurozhodovat o tom, kam draha jako verejna sluzba ma jit, a to na zaklade treba 3 variant, ktere nekdo prokazatelne a overitelne spocita spocita a rekne: Jestlize chcete X, bude to stat kazdeho poplatnika Y penez. Nebo: Mame X penez a za to si muzeme dovolit to a to a to. Nebo: X penez musime rozdelit mezi A a B a C a reknete si lidi sami, kolik ceho za ty prachy chcete, ale kdyz date vsechno na A, zapomente na B a C. Atd. Takhle si to predstavuju, rika se tomu samosprava nebo prima demokracie.
hank
05.05.2005 (22:16)  
Ja teda nevim, ale ma byt draha prednostne ziskovy subjekt nebo radsi verejna sluzba? A co kdyby se treba nekdo zeptal obcanu a cestujicich, jak to chteji? Jestli zase nechaji drahu ridit nekoho s tzv. standardnim ekonomickym vzdelanim, ktere rika, ze „trh“ „vyresi“ vsechno, nekoho, kdo prijde treba z Telecomu a az si nakapsuje a splni politickou direktivu - a jaka to asi bude? ktera partaj ji stanovi? - a pak odejde treba do CocaColy - to jsou jen priklady, jak se toci sefici mezi firmami -, bude sice nekdo spokojeny, ze se plni zakony volneho trhu, ale verejna sluzba pujde do haje. Ja jako obcan se hlasim o pravo mluvit do toho, na co se vynalozi moje dane, a je mi uplne jedno, jestli se verejna sluzba ridi podle ekonomickych nebo certvijakych jinych zakonu. Sluzba ma slouzit k uzitku lidem a ne jen plnit nejake pofiderni ukazatele. Ekonomie ma byt sluzka a ne ze bude vladnout vsem ostatnim sferam zivota. Plati Murphyho zakon: Kdyz jde ekonomika nahoru, vsechno ostatni jde do ... vite kam. A souhlasim se vsemi, kdo logicky hledaji za vrcholovym rozhodovanim, kdo koho zkorumpoval. To neni paranoia, ale realita CR v r. 2005.
vvx
05.05.2005 (20:51)  
... jo, taky jsem z něj nebyl nadšen, zase na druhou stranu teď provozují některé tratě, které tehdy byly odpsány, jiné subjekty a řekl bych, že to dělají dobře, mohly tam být 2-metrové kopřivy...
A kdepak asi vzal Říman údaje o ztrátovosti, nedaly mu je náhodou ČD a nebyly ty tratě ztrátové díky socialistickému hospodaření pod taktovkou ČD?
RAK
05.05.2005 (19:38)  
To vvx i všichni ostatní: Pamatujete si na plánek tratí navržených na zrušení z let kolem r.1993? Autor Říman ODS !
KGB
04.05.2005 (23:11)  
Třeba Martina Romana?
vvx
04.05.2005 (20:39)  
... ono když vím, co se děje s dráhou a co se děje na druhé straně, tak nenalézám jiné termíny. Jestli jsem někoho pohoršil, tak se omlouvám.
Za svým názorem, že socani vedou dráhu do pekla si však stojím, třeba mi za čas dáte za pravdu, ale to už bude možná řada tratí beznadějně po smrti, hlavně díky socializmu udržovaném u ČD.
sestikolak
04.05.2005 (18:34)  
Toto patřilo panu vvx...
sestikolak
04.05.2005 (18:32)  
Já bych jen chtěl reagovat na ten váš politický názor o "socanech"a tak.Víte,co mu chybělo?Úroveň.Vypadá,jako by jej napsal nějaký primitiv.....
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko