..: Aktuality a články :..

Havarovaný jeřáb Gottwald - detail kabiny, foto: NIcKON Brtníky — K mimořádné události došlo ve čtvrtek 24. 5. 2018 během plánované výluky na trati 084 v úseku Brtníky – Panský. Při manipulaci s novou mostovkou pro nedaleké křížení se silnicí III. třídy číslo 2657 vykolejil přímo v katastru Btrníků kolejový jeřáb Gottwald GS 150.14 společnosti GJW Praha. Jeřáb se v prudkém pravém oblouku s převýšením vnější kolejnice i se zavěšeným břemenem převrátil a sjel z vysokého náspu, na jehož úpatí se částečně zaryl do měkké hlíny. První odhady škod se vyšplhaly přes 40 milionů korun (35 milionů jeřáb, 5 milionů mostovka a 200 tisíc infrastruktura), hrozivě vypadající nehoda si naštěstí vyžádala jen dvě lehká zranění (muž a žena v jeřábu). I když se dlouho spekulovalo o vyproštění, jeřáb bude na místě demontován. Zato mostní konstrukce, zavěšená během nehody na rameni jeřábu, neutrpěla vážné poškození.

M 290 001, Kopřivnice, foto: Vlad Kopřivnice — Kopřivnická automobilka Tatra Trucks v roce 2016 oznámila záměr rekonstruovat jediný zachovalý vlak Slovenská strela. Ten jí patří, teprve letos v únoru však získala ve spolupráci s krajem dotaci z regionálního operačního programu IROP. Ze 118 milionů, na něž jsou vyčísleny náklady na opravu, pokryjí dotace téměř 80 milionů. Za ně bude motorový vůz „maximálně zrevitalizován“, tzn. opraven, zrenovován včetně interiéru a uveden do provozuschopného stavu. Opravu usnadní fakt, že na rozdíl od nedávno úspěšně obnoveného Stříbrného šípu je k dispozici kompletní dokumentace. Strela je proti šípu také v mnohem lepším předrenovačním stavu. Firma, která zakázku provede, se v tuto chvíli teprve vybírá.

210.023-8, Kuřim - Čebín, foto: Adam Hasoň Brno — Údajná dlouhodobá nespokojenost cestujících s kvalitou a čistotou vlaků Českých drah, které mají s krajem uzavřenou smlouvu do konce roku 2019, stojí za rozhodnutím vedení Jihomoravského kraje pořídit si 36 vlastních souprav za celkem 6,5 miliardy korun a po ukončení smluvních vztahů s ČD s nimi obsloužit část dotyčných linek. Většinu této částky by měla uhradit Evropská unie a vlaky by měly v ideálním případě vyrazit na koleje již v roce 2020. Podle serveru Seznam Zprávy je projekt velmi blízko realizaci.

InterPanter, Bezpráví - Ústí nad Orlicí, foto: Richard Weber Praha — České dráhy nakoupily od Škody Transportation za 2,6 miliardy korun celkem 14 elektrických jednotek InterPanter pro rychlíkové spoje vyšší kvality (Rx) mezi velkými českými městy. Podle zástupců Českých drah ale jejich provoz provází nezvykle vysoké množství závad a problémů, které národního dopravce nutí k častým náhradám staršími soupravami s nižším komfortem. Vše vyvrcholilo, když se v polovině listopadu 2017 za jízdy po trati 250 mezi Brnem a Břeclaví po poruše elektrické části samovolně rozpojily dvě spřažené jednotky. I když oba díly následně bezpečně zastavily a nedošlo k ohrožení životů, znamenalo to 80minutové zdržení pro cestující a provozní komplikace. Protože dochází k nadměrnému počtu reklamací, požadují ČD po výrobci prodloužení smluvní záruky.

Dolní Sasko — Německé dráhy (DB) oznámily, že od 1. ledna 2018 zavedou zákaz konzumace alkoholu na vybraných trasách místní dopravy v Dolním Sasku a v Brémách. Opatření se dotkne sítě S-bahn v Hanoveru, regionálních expresů (RE) mezi městy Hanover, Bremerhaven, Brémy, Osnabrück a oblastí Norddeich plus sítě Harz-Weser mezi Dolním Saskem a Durynskem. Na zmíněných trasách tedy bude zakázáno otvírat láhve s alkoholem za účelem pití, převážení zavřených lahví například z nákupu se zákaz samozřemě netýká.

Pozvánka na otevření depozitáře NTM, foto: Národní technické muzeum Chomutov — O víkendu se opět veřejně otevře depozitář Národního technického muzea v Chomutově. Areál v rotundě u depa Českých drah nabídne pohled na téměř sto vzácných kolejových vozidel nejrůznějších trakcí, rozchodů i určení. Mezi hlavní atrakce patří donedávna provozní albatros 498.106, držící dodnes platný rychlostní rekord československých parních lokomotiv, či část kolekce salónních vozů. Nechybí poslední vyrobená pětasedma 475.1142 či vůbec první lokomotiva vyrobená pro ČSD po druhé světové válce – 534.0301. Součástí sbírky jsou i starší elektrické lokomotivy na 1500 V, dříve obsluhující pražský uzel. K vidění budou i vozidla donedávna brázdící naše koleje a nově zařazená do sbírek NTM. Spatříte i rotační parní sněhomet či ozubnicovou lokomotivu 404.003.

5.8.2016 - 14:49 - Pozvánka: Přijeďte na 10. Historik Mobil!

VT 137.322 cs, Jonsdorf, Německo, foto: Chary Bertsdorf — Již podesáté se v Žitavských horách koná celovíkendový festival historických vozidel, železničních i silničních. Akce s centrem v uzlové stanici žitavské úzkorozchodky Bertsdorf jako každý rok nabízí zábavu pro celou rodinu. Jízdy hned v několika historických vlakových soupravách a autobusech, souběžně konané automobilové závody do vrchu (již 93. ročník), tradiční výstavu veteránů a historické hasičské techniky v Jonsdorfu, vstup do muzeí (v Oybinu a Bertsdorfu, vystoupení retrokapel, včetně tradičního pojízdného dixielandu v otevřeném vagonu, burzu, labužnické stánky a lunapark. Plné vstupné na jeden den činí 8 eur, na celý víkend 12 eur, a zahrnuje vstup na akci i závody do vrchu, parkovné, přesuny autobusem mezi jednotlivým stanovišti, vstup do muzea v Bertsdorfu a jednu jízdu vlakem (v případě levnější varianty pro jeden libovolný úsek mezi Oybinem, Bertsdorfem a Jonsdorfem, u dražší pak pro dva navazující). Lákadlem letošního desátého ročníku bude premiéra znovupostaveného vlaku IK z dob počátků provozu dráhy, tedy z konce 19. století. Další informace najdete v podrobných propozicích.

Zdroj: SOEG Zittau

9.2.2016 - 9:50 - U bavorského Bad Aiblingu došlo k tragické srážce dvou vlaků

(Aktualizováno 11.30) Bad Aibling — V Horním Bavorsku v okresu Rosenheim se v úterý 9. 2. 2016 kolem 6.45 ráno čelně srazily dvě elektrické jednotky Stadler Flirt, provozované společností Bayerische Oberlandbahn (Meridian), na jednokolejné trati 958 Mangfalltalbahn Holzkirchen – Rosenheim. Místo střetu se nachází v nepřehledném úseku Kolbermoor – Bad Aibling, 50 km jihovýchodně od Mnichova. Obě soupravy při nehodě vykolejily, některé vozy se převrátily. Aktuální zprávy hovoří o deseti mrtvých (včetně obou strojvedoucích i průvodčích), 10 těžce a 70 lehce zraněných. Německý ministr dopravy uvedl, že hasiči dorazili na místo nehody do 3 minut od nahlášení. Na místě zasahovalo cca 500 členů jednotek IZS a 15 vrtulníků. Podle českého konzulátu ve vlacích zřejmě necestovali čeští občané. Trať je na neurčitou dobu uzavřena, webové stránky společnosti Meridian kvůli tragické události místo obvyklého obsahu ukazují jen základní informace o nehodě. Příčina nehody se vyšetřuje, zřejmě šlo o selhání lidského faktoru. Kolem poledne skončilo vyprošťování obětí, nyní probíhá odstraňování trosek obou vlaků v těžce přístupném terénu u vodního kanálu Mangfall.

Zdroj: Policejní prezidium Oberbayern Süd, Idnes.cz

logo ŽelPagePraha — Hladina iontů v našich tělech se po silvestrovské zátěži pomalu vrací k normálu, předsevzetí už byla vyřčena, takže vám, našim pravidelným i nahodilým čtenářům, přispěvatelům, návštěvníkům, kibicům, fotografům i vášnivým diskutérům děkujeme za zaslaná přání a přejeme vše dobré nejen po zbytek Nového roku, ale i po všech ostatních 365 dní (ano, letošek je opět přestupný). Zachovejte nám přízeň a my vám za to budeme i nadále přinášet nejen novinky ze světa železnic, ale i vyhraněné názory, komentáře, zasvěcené články, anotace, nostalgické vzpomínky, on-line reportáže z plánovaných i mimořádných událostí a veškerý servis.

556.042 na ‚wapkách‘ z Velvety, Kytlice 1979, foto: Jiří Vachovec Nový Bor — Stejně jako dalších 10 tisíc čtenářů jsem si i já na ŽelPage přečetl připomenutí 40. výročí polozapomenuté nehody na trati 8a, spojené s upoutávkou na vydání příležitostné publikace od pánů Tomáše Provazníka a Michala Kozuka. A protože mě téma zaujalo a navíc je dotyčný kraj takřka mým druhým domovem, stavil jsem se u pana Šepse v Novém Boru a knížku si koupil. S tím, že bude několik večerů co číst. Byl to velký omyl…

Lokomotiva IV K se čtyřmi vagóny v Ojvíně, rok 1906, foto: SOEGŽitava — Před deseti lety to s ní vypadalo bledě - počet ročně přepravených cestujících klesl pod kritickou hranici 100 000 (v lepších dobách se vozilo pětkrát více) a o postupném útlumu už bylo de facto rozhodnuto. Pak ale přišlo nové vedení, společnost Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft (SOEG) se dohodla se Svobodným státem Sasko, že Žitavská úzkorozchodná dráha patří k národnímu bohatství a díky subvencím ve výši 1,3 milionu eur ročně se nadechla ke světlejším zítřkům. Počty cestujících znovu rostou, za rok 2014 už jich bylo přes 180 tisíc (nejlepší výsledek od převzetí trati do správy SOEG), přibývají vozidla, vzniklo nové kryté zázemí pro deponii cennějších z nich, služby se zkvalitňují a nově se můžete v úzkém vagónku třeba i oženit. Požehnané 125. výročí zahájení provozu tak nejkratší z dosud provozovaných saských úzkokolejek letos oslaví v plné síle.

Poškození čelního vozu jednotky 680.003, foto: Hitrádio ORION Praha — První krok k úspěšnému obnovení původního počtu elektrických jednotek pendolino byl učiněn. Podle sdělení vrchního přednosty DKV Praha Miroslava Kupce došla expertní komise, složená mj. ze zástupců Českých drah, pojišťovny a výrobce vlaku, společnosti Alstom, k závěru, že jednotka 680.003 je opravitelná. Poškození, ke kterému došlo při tragické nehodě u Studénky minulý týden totiž není tak rozsáhlé, jak se někteří odborníci obávali. Potvrzen byl rovněž předběžný odhad škody na vlaku ve výši 150 milionů korun.

Vykolejení příměstské soupravy CityElefant na pražském Masarykově nádraží, 14. 7. 2015, foto: Drážní inspekce Praha — V úterý 14. 7. 2015 ve 23:13 nedobrzdila elektrická jednotka 471.040, řazená na vlaku Os 8616, při příjezdu na 3. kolej pražského Masarykova nádraží a projela návěst Stůj i zarážedlo na konci kusé koleje. Motorový vůz dojel setrvačností až na nástupiště a vykolejil oběma podvozky. Při nehodě byli zraněni tři lidé, dva lehce, jeden muž byl se zraněním nohou odvezen k ošetření do nemocnice. Ihned po nehodě bylo nádraží uzavřeno až do dopoledních hodin následujícího dne. Kolem deváté hodiny začalo přijímat vlaky v nezávislé trakci na 6. a 7. kolej, provoz se vrátil k normálu v 15 hodin. Přeběžný odhad škody činí 4,2 milionu, z toho 4 miliony na vlakové soupravě, zbytek na infrastruktuře. Podle prvních závěrů nezafungovalo automatické cílové dobrzďování soupravy, zatím se ale neví, proč.

stoupa v ICE Hamburk - Berlín ještě v plné síle, foto: stoupa Berlín — Čas běží jako vítr, nicméně někdy jej předstihne osud. Své o tom ví náš dlouholetý redakční kolega, kamarád, spolupracovník a zpravodaj „zpoza kopečků“ Libor Zapletal, řečený stoupa, kterého pracovní cesty zavály do Berlína, kde žije dosud. Jenže než si začal užívat zaslouženého důchodu, do něhož nemá daleko, dostihla ho mozková příhoda, která mu s bezohledností sobě vlastní zasáhla do života. Povedlo se jí to až na druhý pokus, avšak našeho kolegu připravila o možnost normálně fungovat a zanechala jej na holičkách uprostřed cizí země. A protože je ŽelPage, potažmo internet jeho momentálně asi nejdůležitějším spojením se světem, o to víc jej zasáhlo, že byl prakticky ze dne na den ponechán téměř bez prostředků.

Kolín-Sendražice, foto: Vojtěch Beran Býchory — Už podesáté podpoří automobilka TPCA ze středočeských Ovčár vybrané nekomerční, veřejně prospěšné projekty na Kolínsku čtyřmilionovým příspěvkem z grantového programu TPCA pro Kolínsko. Letošní novinkou je zapojení veřejnosti do rozhodování, kam peníze nakonec poplynou, prostřednictvím internetového hlasování. Zajímavé je pro nás tím, že do finální devatenáctky projektů, vybrané odbornou komisí z 89 dorazivších žádostí, se probojoval i Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky, který míní případný grant použít na zvelebení konečné zastávky v Býchorech a její dovybavení hřištěm, toaletami a okrasnou zelení.

1 2 3 4 5 6 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2018 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:47
zapadá v 19:01

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Nejkratší reportáž z nejdelšího tunelu
V pátek 21. 9. ve 13 hodin navštíví premiér Andrej Babiš společně s ministrem dopravy Danem Ťokem stavbu nejdelšího železničního tunelu v České republice. Za přítomnosti generálního ředitele SŽDC Jiřího ...

Poslední příspěvek Tokajský expres vás odvezie nielen za vínom
Pozývame vás na už tradičnú nostalgickú jazdu do východoslovenského Čerhova za tohtoročným Tokajským vinobraním. Odchádzame v sobotu 29. septembra o 9:30 z hlavnej železničnej stanice v Košiciach. Cestovné ...

Poslední příspěvek Ukrajinské elektrické lokomotivy
Jeden ingot jako druhý, chtělo by se říci při spatření ukrajinských elektrických lokomotiv, charakteristických svým mohutným vzhledem a bočnicemi s prolisy. I u Ukrajinských železnic (Ukrzaliznycja) však ...