..: Fotogalerie - detaily fotografie 556.036 :..
 

556.036


556.036Informace o fotografii:
 - Úsek: Jindřichov na Moravě - Nové Losiny
 - GPS: 50°6'38.454"N, 17°0'0.334"E  »  Mapy.cz Google mapy
 - Datum: 19.10.2014
 - Autor: Pavel Šturm  Poslat email autorovi
 - Pozn.: á la 556.042
 - Zobrazeno: 5324x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 10
 - Rating od uživatelů:
 9

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

  1 2      Zpráv na stránku:   
23.10.2014 (22:12)  
a já to říct musím: když jsem včera uviděl tyhle snímky "556.042", tak jsem o nějakých pětatřicet let omládl. Po pětatřiceti letech jsem zase stál u konce osmé koleje v Lípě, zima jak cyp, čekali jsme až dojede od Liberce (po staré trati přes Město) rychlík 696, a na desáté koleji stál liberecký osobák 6101 s fujarou a na jeho konci přímo před námi byla zavěšená opravdová 556.042 a chlapi kolem ní běhali s hadrem a olejničkou .... Co bych za takovou chvilku dneska dal...
A ještě něco: hluboko, přehluboko smekám před těmi, kdo nápad s "556.042" dostali a hlavně DOVEDLI DO KONCE. To je prostě neuvěřitelné. Díky moc!
23.10.2014 (20:37)  
Ještě k fotce, mně se tato, i když bez "azura" jak diskutováno níže, líbí z celé série nejvíc. :)
23.10.2014 (18:34)  
FK: Jednoduše řečeno, podstatné je, že to takhle za parního provozu jezdilo, jak zmínil Drahoš, byly čety, které měly svůj stroj a o ten se starali, je to opačně jak dnes. Dost do toho promlouvala lidová tvořivost. Pochopil bych zde, kdyby se Vám nelíbilo namalované schéma koncepčně, což je problém období kdy vznikl a byla zde čerpána inspirace, nebo i třeba odchylka od reality, která se nám v některých ohledech z určitých důvodů nemohla povést přes noc na nádražní koleji v Šumperku. Ale pokud zde je spojení s určitým strojem. Pro někoho tento stroj nic neznamená, pro mě ano, byl to jeden z nejudržovanějších štokrů na liberecku se zajímavým barevným provedením a vydržel i jako vrak do konce 90-tých, než byl sešrotován v Hradci Králové. Mimochodem některé díly (dyšna apod.) je možné spatřit v Jaroměři v muzeu, stále z mašiny aspoň něco zůstalo pro budoucí generaci. Každopádně je to jiné než kdyby bylo na dýmnici namalováno velké bílé "V", které s touto epochou nemá žádnou spojitost. I přesto se podobné věci dějí, především pro filmaře. Ještě bych čekal, že budete kritizovat přeznačení mašiny. každopádně lokomotiva 556.036 má jinak povýrobní stav, je dost černá a proběhlo s ní již několik fotovlaků a už na tuto podobu vznikla spousta záběrů, i proto bylo domluveno toto zpestření. Mad noodle tady nakousl další téma, jestli sedí barevné rozlišení i na ostatních lokomotivách, kdybychom šli lehce do hloubky, můžeme pak řešit i další doplňky, jestli je správný smalt na lokomotivu z první republiky či zase opačně, červené doplňky, které byly až později no a další nesoulady, které zasahují i do technického rázu - umístění turbíny u boudy místo u komínu, mechanický přikladač, typ dyšny, aj.
23.10.2014 (17:31)  
Rabín: Na to bychom tu potřebovali jiné odborníky. Já mám kompletní záznamy jen z dep Brno-dolní, Maloměřice a Jihlava. Tam 556.042 nefiguruje.
Ale když jsme u těch libereckých štokrů. Snad mi tu nebude mít nikdo za zlé, když upozorním na jednu věc, která se týká tohoto tématu. Někdy koncem roku by měla vyjít rozsáhlá reportáž "Štokry pod Ještědem", zpracovaná odborníkem na slovo vzatým, kolegou panem ing. Radko Frimlem. Pravděpodobně jako speciál Dráhy nebo Světa železnice. (Ještě není jisté, kde). Skutečně vynikající a vyčerpávající odborné pojednání o provozu této lok. řady v depu Liberec, od příchodu prvního štokra v roce 1966 až po ukončení parního provozu. Grafikony, oběhy, turnusy, to vše doplněno množstvím autentických fotografií.
23.10.2014 (16:33)  
Já hlavně předpokládám, že vrútecký štokr byl vyzdoben ve stylu 042 jen a pouze pro tuto akci, takže nevím, nad čím se tady pan Farkač čílí. Že se třeba nerozčiluje, že třeba 477.043 má modrá dýmniční vrata, ačkoliv tak tenhle konkrétní stroj nikdy nejezdil (alespoň dle mých informací, kdyžtak mne opravte)...
23.10.2014 (15:20)  
Farkač Karel: Já vidím u historických lokomotiv jen dvě možnosti. 1) Buď aby vypadala tak vyjela z bran továrny, anebo 2) ve vzhledu, kdy dojezdily, lépe řečeno těsně před svým provozním koncem.
ad 1) k tomu je vhodné poznamenat, že u většiny parních i jiných lokomotiv je toto jediný spolehlivě dokumentovaný stav
ad 2) to je také (ale už jen relativně) spolehlivě dokumentovaný stav, ale asi jen u žalostně málo lokomotivních řad (aspoň co se týče páry) - především jen u těch, které dojezdily řekněme od poloviny 60. let a později (samozřejmě, jsou zářné výjimky...)
Co bylo mezi těmito oběma stavy, je leckdy velkou neznámou - uvědomme si, jak žalostně málo je fotek z prvních provozních let takových řad, jako 475.1, 477.0, 556.0...
Kdo třeba ví, jak vypadala ta 556.042 někdy kolem roku 1960 a kde vlastně jezdila? Obávám se, že skoro nikdo (když, tak mne opravte...).
23.10.2014 (13:25)  
Já typuju že tim může myslet DHV Lužná a Národní technické muzeum. V případě tohoto šktokra obdobné instituce na slovensku např. Vrútky. V širšim kontextu této diskuze by seto dalo vztáhnout i na různý spolky/soukromníky co pečují o hisrorii našich drah.
23.10.2014 (12:23)  
Farkač Karel: "organizace zabývající se dokumentací by měly mít přesně stanovená pravidla a ty striktně dodržovat"
Jaká organizace je myšlena?
23.10.2014 (12:12)  
Pane Farkači, nic ve zlým..ale trochu si protiřečíte, když pravíte, že historická mašina má vypadat buďto ve stavu po výrobě, nebo v jakém dojezdila.
Já sice nechápu, proč by nemohla vypadat třeba jako v jiném časovém mezidobí (např.60.léta), pokud se to někomu líbí. Ale budiž. Podstatné je, že dotyčný štokr 556.042 v posledních letech provozu (konkrétně 1978-80) opravdu takhle vypadal. Jen k tomu účelu posloužil jiný stroj...ale to přece v případě soukromé placené šotojízdy nevadí...ba naopak. Mě osobně to přijde jako dobrý nápad. To byste musel být zhrzen např.i mnoha filmovými režiséry (a nejen našimi), kteří k natáčení filmů různě přečíslovávali a upravovali parní lokomotivy, které v těch filmech účinkovaly.
To s tím sovětským lunaparkem jste taky přehnal. Tenkrát prostě strojní čety o svoje turnusové mašiny takto pečovali (někdy ty barevné kombinace byly přehnané, souhlasím.) Ale tak to prostě bylo. Určitě lepší přístup než v tom dnešním chaotickém a rozkládajícím se bordelu.
Fotka samozřejmě super, jako všechny, co tu jsou z této jízdy.
23.10.2014 (12:05)  
pan Topič:
Neremcám, jen vyjadřuji svůj názor, že se mi taková "úprava" hrubě nelíbí.
Akce jsem se neúčastnil, proto jsem přispět nemohl.
Sledoval jsem ale jízdu 556.036 Praha-Beroun-Křivoklát-Lužná a na ní byla lokomotiva v normálním vzhledu.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko