..: Fotogalerie - detaily fotografie 475.1142 :..
 

475.1142


475.1142Informace o fotografii:
 - Místo focení: Brno-Chrlice (Chrlice)
 - Datum: 4.7.1978
 - Autor: Drahos Svestka 
 - Pozn.: Os 4015 Brno-Přerov
připraven k odjezdu.Za
pozornost možná stojí
délka soupravy.-..
 - Zobrazeno: 6169x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 7
 - Rating od uživatelů:
 9

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel limape  mail  
Počet komentářů uživatele2 »fotek 0
14.01.2011 (21:14)  
Nejezdila náhodou šl.1142 také v depu Chomutov?
28.09.2009 (18:27)  
Další zlatý fond.
03.08.2009 (18:03)  
Fotka výborně vystihuje atmosféru své doby, díky za ni (i za další od pana Švestky). Rád bych poznamenal k diskutované délce a obsazenosti souprav. Byla jiná doba.
1. Především jezdilo mnohem méně vlaků osobní dopravy než dnes. Například: na konci 80. let jezdily na hlavních tratích z Brna osobní vlaky zhruba po 3 hodinách, jen v ranní a odpolední špičce to bylo míň. Rychlíků jezdilo taky mnohem méně (např. Brno - Bohumín asi 4 páry denně, Brno - České Budějovice 2 páry denně, Brno Plzeň 1 pár denně (přes Tábor) atd.).
2. Jízdné bylo v té době směšně nízké. Nezměnilo se od roku 1953, a to i tehdy byla inflace, i když se jí tak neříkalo. Průměrné mzdy a ceny vzrostly od roku 1953 do roku 1989 zhruba pětinásobně, jízdné se však nepohnulo (kromě rozšíření pásem a zaokrouhlení). Tzv. dělnické jízdné bylo ještě nesrovnatelně nižší proti už tak nízkému jízdnému základnímu. Není divu, že jezdilo tolik cestujících!
3. Přeplněné vlaky, ve kterých se stálo, navíc, hlavně zvenku často nepředstavitelně špinavé (i když ne posprejované), jezdící v dlouhých intervalech a nijak závratně rychle proti i tehdy rozmáhající se silniční dopravě (především autobusové) vyháněly z železnice stále více cestujících. Tratě přeplněné nákladní dopravou stejně nemohly více vlaků osobní dopravy pojmout ani ji nešlo zrychlit. Počet přepravených osob klesá již od roku 1960(!). Kdyby tento způsob organizace železniční dopravy zůstal dodnes, jezdili by už jen skalní fandové.
4. Jestliže dnes jezdí krátké soupravy, avšak v přijatelných, v posledních letech taktových intervalech, je to asi jediný způsob, jak udržet osobní dopravu na železnici. Nepřál bych si takový rozklad jako v Polsku nebo na Slovensku.
5. Dlouhé soupravy plné cestujících jsou minulostí. Nízká kvalita za nízkou cenu hlavně v 70. a 80. letech, obměna vozového parku vozy už tehdy nedostatečně komfortními byla základem dnešních potíží železnice, i když se na první pohled zdá, že to byly pro dráhu idylické roky. Má-li vůbec osobní doprava na kolejích zůstat, musí nabídnout kromě přijatelných intervalů v žádaných denních dobách (což dnes celkem je) ještě také komfort odpovídající začátku 21. století. Budou-li páteří dálkové dopravy vozy řady B, začnou cestující zase utíkat do autobusů, kde mimochodem v těchto letech probíhá velká obměna vozového parku a klimatizované vozy se začínají objevovat i v regionální dopravě. A to vůbec nemluvě o autech.
03.08.2009 (22:02)  


Sorry kolego,ale není to všechno úplně košer(kromě bodu 2).Mějme na paměti,že toto je nejsledovanější železniční web,takže nemá smysl překrucovat fakta.Pohledem do JŘ např.pro GVD 1986-87 zjistíme např.na trati,odkud pochází tato fotka,že rychlíků v relaci Brno-Bohumín byly skutečně 4 páry,jak je uvedeno,ale Os vlaky jezdily cca ve 2 hod.intervalech,ve špičkách po hodině,(víc tratě vytížené nákladní dopravou skutečně nabídnout nemohly),na rozdíl ode dneška zajistily obslužnost celé trati(nikoliv pouze do Křenovic).A čistota souprav?Dost jsem se jimi najezdil,termín "nepředstavitelně špinavé"je nesmysl(možná dálkové noční rychlíky odněkud ze Slovenska(je to dnes lepší??)Nakonec ta fotka nelže,ať to každý posoudí sám,jestli je to pravda.A stáří vozů?Papíráky a Ringhoffery už tenkrát dávno nejezdily,a tyhle vozy,co je za sebou táhne ta zelená krasavice,byly staré ani ne 10let,co by za to dnes dráha dala,kdyby měla tak "starý"vozový park.
03.08.2009 (13:49)  
Bai 21 18 XXX Rába 1967-1974.
03.08.2009 (10:57)  
Drahoši, paráda, ještě si matně vybavuji Chrlice, než je zadrátovali.
Lampy jsou pořád stejné, u té krajní jsme kolikrát opravovali hadráka nebo jiné stroje:-)
Proti dnešku na fotografii chybí samozřejmě zadrátování, lávka pro pěší, na brněnském zhlaví jsou už cca 13 let návěstidla typu AŽD a stanice vypadá trochu zachovaleji (běhěm elektrifikace byly vyměněny dopravní koleje vpravo od hlavní (nevím čísla) a v nedávné době, kdy se dělala nová kolej z Chrlic do Sokolnic (bezestyková?), tak i první dopravní má komplet nový svršek (pružné uchycení). Traťovka nyní mezi stanicemi 100km/h.
Jinak pokud si vybavuju, tak jezdívalo sedm velkoprostorových vozů (už nevím typ)+ jeden služební (polovina kupé pro matky s dětmi). Hodně se to změnilo v době elektrizace (1995-1996), kdy spousta cestujících jela raději linkovým autobusem, než by se spoléhala na dost hroznou NAD.
Drahoši, díky moc za tuto fotografii, lampa vlevo je jen úplně malinkým detailem proti dnes už historické ceně této fotografie.
03.08.2009 (7:45)  
Moc dobře vím, že p. Švestka nezklame a jak koukám tak opět nezklamal, parádní fotka, co se týče historie nám perfektně ukazuje, co je to opravdu jezdit vlakem a pro mne takovéto kousky znamenají jen to, že už nic takového nezažiju...období páry... na historické jízdy už nemám náladu, protože mi to rozhodně nepřipomene takovéto časy. Dnešní tzv. "nostalgické jízdy" jsou jen připomenutí, že něco takového jezdilo, ale ve skutečnosti to stojí za prd...(už kvůli šotoušům, turistům, zvědavcům) - radši se kouknu na Železnýho dědka nebo třeba na Ostře sledované vlaky.
Jen tak dál pane Švestka, díky a obdivuju Vaší tvorbu s ohledem na období focení...
03.08.2009 (17:43)  


Samozřejmě máš pravdu,to už se vrátit nedá,a kdo to zažil,má na co vzpomínat.Ale i dnes jsou ještě na na železnici vozidla,která stojí za pozornost-řekl bych že traťové motorové lokomotivy pro osobní dopravu to pomalu mají spočítáno(bohužel),a sem tam se dá najít i parádní nostalgická jízda-taková,co je určena pro platící učastníky,s vyloučením širší veřejnosti.Já vím,je to slabá útěcha,ale obávám se že časem už nebude ani tohle.
02.08.2009 (21:47)  
Brno – Přerov jezdily na Os šestivozové soupravy domovské stanice Brno hl.n., Vozové depo Brno vesměs velkoprostory Bai (Bt, Bh) + Da (D), eventuálně Fa (F).
Břeclav – Přerov – Bohumín sedmivozové velkoprostory + Da (D) - dom. stanice Přerov, VD Přerov / dom. stanice Bohumín (kdysi ještě Nový Bohumín), pátek, sobota, neděle některé vlaky posílené o 3 vozy (+ průvodčí navíc) + něktrých vlaků Fa (F); jeden pár vlaků vozil z Přerova do Otrokovic poštovní vozy (jeden nebo dva) do Gottwaldova, dlouhá léta jezdily tři přímé vozy Gottwaldov – Praha – Gotttwaldov na osobáku Otrokovic do Přerova a naopak, pak WL Praha – Gottwaldov – Praha, případně dvě patra + Da (D).
Obdobně sedmivozové soupravy se služebním na Os Praha – Přerov – Praha (dom. stanice Praha střed, VD Praha) eventuálně Pardubice – Olomouc / Přerov.
Praha – České Budějovice (dom. stanice Praha hl.n, VD Praha)/ Plzeň (dom. stanice Plzeň G.n., VD Praha)šestivozové soupravy + služební se dvěma průvodčími, zhruba od roku 1975 kdy byl velký nedostatek průvodčích se soupravy zredukovaly na jednoho konduktéra a souprava zkrátila na o jeden vůz. Z / do Plzně jedna nebo dvě "Zetky" směrované do Domažlic.
Praha střed – Děčín šestivozové soupravy, Praha – Chomutov čtyřvozové + služební.
Technická norma hmotnosti bývala u většiny vlaků zpravidla R 350 tun, u vlaků s posilovými vozy R 450 tun a delšími jízdními dobami. U parní i motorové trakce tam byl přece jen ve srovnání s elektrickou rozdíl.
02.08.2009 (23:13)  


To je sice pravda,ale jízdní doby některých Os vlaků s párou do Přerova byly něco málo přes 2 hodiny,což není vůbec špatné(každá souprava měla minimálně 5,ale většinou 6 a více vozů).To co se vozí dnes,je úplná sranda.
02.08.2009 (19:06)  
pro Petra Dungla. Takové soupravy byly standart a když vezmeme tratě 260,300,340 z Brna kde za socialismu na trati byla vetší města (BK,Skal.N.Sv,SY,VY,Koj,Přer,Slav, Buč,Kyjov,Ves.n.M) kde byl průmysl-továrny, školy, tak soupravy byly stále vytížené na maximum.Pracovalo se výhradně od 6.00, Školy na 7-7,30 hod.Pak se souprava vracela a vše se naváželo na odpolední směny na 14.00 hod. Následoval rozvoz z ranních směn. Tak to šlo dokola až do 22.00 hod. A to na všech tratích byly noční osobní vlaky, po celé délce, normální záležitost. Vlastní auta se do zaměstnání používala minimálně.
Ale zase, kde doprava nebyla tak vytížena, tak jezdila třeba jen M262 a měla 2 Balm.
02.08.2009 (16:33)  
Pane Drahoši :) jako vždy neskutečně parádní fotka, která je o nějakých 10 let starší, než já :) 5* PS: Kam se hrabou dnešní OS, s třemi velkoprostory za lokomotivou :)
02.08.2009 (16:22)  
A takové dlouhé soupravy tam byly nasazovány na všech, nebo jen na vybraných vlacích? A mělo to nějaké provozní opodstatnění, např. návoz pro nějaký jiný vlak, nebo to bylo čistě kvůli vysoké frekvenci cestujících?
02.08.2009 (23:10)  


Ujišťuji tě,že ten vlak byl do Vyškova nařezaný k prasknutí.Pak už ta frekvence byla menší.Všichni tenkrát jezdili vlakem.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko