Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
464.042 | |
Informace o fotografii: - Úsek: Liběšice - Horní Řepčice - Datum: 6.3.1976 - Autor: 556042 - Zobrazeno: 5209x - Detailní EXIF informace » - Rating od autorů: 9 - Rating od uživatelů: 9 | |
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit | |
1 2 | Zpráv na stránku: |
Topič a tendr:
Topič pravdu má pravdoucí a nezaměnitelnou. Takto se souvztažně vyvíjelo německo-rakousko-české názvosloví.
Zajímací je, že "tender" překvapivě pochází z Angličtiny (že by od Stephensona, kolomotivního táty?) a má nejméně 30 (slovy třicet) rozličných významů. Jistě lze z překladu stvořiti třeba: "choulostivá jemná něžná křehká soutěžní nabídka zásobovací nádržky vlečné zásobovací lodě". A je to pořád jedno slovo - tender. Ale kdo hledá, dohledá i překlad "vůz na uhlí".
Topičem presentovaná terminologie je však správná a jedno jednoznačná v češtině i nemčině.
Topič pravdu má pravdoucí a nezaměnitelnou. Takto se souvztažně vyvíjelo německo-rakousko-české názvosloví.
Zajímací je, že "tender" překvapivě pochází z Angličtiny (že by od Stephensona, kolomotivního táty?) a má nejméně 30 (slovy třicet) rozličných významů. Jistě lze z překladu stvořiti třeba: "choulostivá jemná něžná křehká soutěžní nabídka zásobovací nádržky vlečné zásobovací lodě". A je to pořád jedno slovo - tender. Ale kdo hledá, dohledá i překlad "vůz na uhlí".
Topičem presentovaná terminologie je však správná a jedno jednoznačná v češtině i nemčině.
Tendr: Zásobník paliva a vody, který je buď součástí lokomotivy (které se pak říká tendrovka), nebo tvoří samostatné vozidlo (vlečný tendr).
Tendrovka: Lokomotiva, která má vlastní prostory pro palivo a vodu (uhlák zpravidla za strojvůdcovskou budkou, vodojemy/vodní vany nejčastěji po stranách kotle) a nepotřebuje tudíž vlečný (přípojný) tendr.
Tendrovka: Lokomotiva, která má vlastní prostory pro palivo a vodu (uhlák zpravidla za strojvůdcovskou budkou, vodojemy/vodní vany nejčastěji po stranách kotle) a nepotřebuje tudíž vlečný (přípojný) tendr.
20.07.2009 (10:45)
Jirko,to je parááda.Nejhezčí českolipskej bulík,jak si ho pamatuju.
Ja mam pro zmenu zafixovano, ze pokud je to samostatny vagonek, je to tendr; pokud to je soucast lokomotivy, je to nasypka. Nikdy sem nad tim nepatral, tak jsem si s timhle zjednodusenim vystacil leta sveho TTckareni.
telegraf: Samozřejmě, že má ušatá či bulík tendr. Stejně jako ho má řada 477.0 (papoušek), 354.1 (všudybylka), 423.0 (velký bejček), 433.0 (skaličák) a další lokomotivy zvané tendrovky.
Pak jsou lokomotivy s vlečným tendrem (v němčině nazývané schlepptenderlok), což jsou třeba řady 556.0 (štokr), 434.2 (čtyřkolák, dvojka), 475.1 (pětasedma, šlechtična), 534.3 (kremák) atd. Tendr je zásobník uhlí a vody. Pkud si ho lokomotiva "veze na sobě" nazývá se tednrovka, pokud si ho táhne za sebou je to lokomotiva s vlečným tendrem. Trochu složitější je to u lokomotiv soustavy Garrat, které mají tendry dva a mezi nimi je zavěšen kotel.
Pak jsou lokomotivy s vlečným tendrem (v němčině nazývané schlepptenderlok), což jsou třeba řady 556.0 (štokr), 434.2 (čtyřkolák, dvojka), 475.1 (pětasedma, šlechtična), 534.3 (kremák) atd. Tendr je zásobník uhlí a vody. Pkud si ho lokomotiva "veze na sobě" nazývá se tednrovka, pokud si ho táhne za sebou je to lokomotiva s vlečným tendrem. Trochu složitější je to u lokomotiv soustavy Garrat, které mají tendry dva a mezi nimi je zavěšen kotel.
V souvislosti s dotazem Zdeňka J mě napadla otázka, zda-li je možné dle správného názvosloví nazývat u tendrovky (tendrové lokomotivy) zásobník na uhlí tendrem? Nebo jinak: má tendrovka ušatá tendr?
Nejspíš ne, já tam vidím hytlák. Takový jako je např. na této fotce http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/742263.jpg
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP
Přidat komentář
Přihlášení
© 2001 - 2024 ŽelPage
- správci - otázky a odpovědi
Info
informacni okenko