VRT - vysokorychlostní tratě

  
Vše kolem tratí, projektů, drážních budov a zařízení

VRT - vysokorychlostní tratě

Příspěvekod 340.055 » 04.02.2006 - 23:18:45

VRT - vysokorychlostní tratě
Uživatelský avatar
340.055
administrátor
 
Příspěvky: 2527
Registrován: 13.06.2004 - 17:51:14

VRT v ČR

Příspěvekod Lenny » 05.02.2006 - 00:56:08

V ČR je plánována výstavba sítě VRT. Počítá se z rychlostí 300 km/h. Tratě by měly být elektrifikovány střidavým napětím 25 kV. Pro dojezd do železničních uzlů bude použito stávajících tratí, týká se to Brna, Plzně, Prahy a Ostavy. Pro navrhování VRT platí přísnější normy než pro klasické tratě. Prostorové uspořádání vychází ze základního průjezdního průřezu Z-GC s výškou trakčního nástavce h = 7,0 m. Osová vzdálenost kolejí je 4,7 m, celková šířka pláně železničního spodku 13,7 m. Na VRT se počítá se zastávkami v Praze, Brně, Plzni a Ostravě. Na klasickou železnici budou napojeny pomocí kolejových spojek. Jinak jsou na trati plánovány výhybny a dopravny po 30 km.

Pro ČR jsou plánovány tyto tratě:
Praha - Norimberk, která by měla být realizována jako první. Některé její části už byly projektovány a to Praha - Beroun a dojezd do Plzně. Trať je zanesena v územních plánech. U Levína, Bavoryně, Nové Hospody a Líní jsou navrženy kolejové propojení.

Praha - Berlín je dlouhá 84 - 94,076 km dle variant
pro úsek z Prahy jsou navrženy dvě varianty vedení. První vede z Vysočan přes Kbely k Lovosicím a druhá vede z Holešovic přes Suchdol.
U Mlčechvost je plánována výhybna, která umožní napojení na klasickou trať. U Lovosic je další výhybna. V prostoru Cahařovic se uvažuje se zastávkou a je zde také navržena výhybna.

Praha - Brno
v úseku Praha Libeň - Běchovice se počítá s rozšířením tratě o další kolej na čtyřkolejnou. Od Běchovic až po Brno jsou navrženy dvě varianty vedení. První varianta K se odklání od tratě Praha - Kolín a vede podél dálnice D11, poté se od dálnice odklaní a pokračuje podél silnice I/38 prochází přes CHKO Ždárské vrchy a do ŽU Brno je napojena ze severu. Počítá se s těmito propojeními Hlízov, Uhelná Příbram a Ořechov.
Druhá varianta HB se od tratě Praha - Kolín odklání a pokračuje podél silnice I/12, následně podél silnice I/38. U Okrouhlic je napojení na tratě HB - Jihlava a HB- Brno. Dál pokračuje podél dálnice D1. Napojení do ŽU Brno je z jihu.

Brno - Vídeň
V Modřicích se VRT odklání od tratě Brno-Břeclav a pokračuje pravostranným obloukem. Od Popic vede VRT v souběhu s tratí Brno - Břeclav. U Rakvic je navrženo kolejové propojení. Z výhybny Podívín se odpojuje větev na Slovensko.

Brno - Ostrava - Katovice
Vychazí z Vlárské drahy, ze které se u Šlapanic odpojuje a pokračuje kolem Slavkovského bojiště, mezi Slavkovem a Rousínovem je navržen tunel o délce 6,01 km. Dál pokračuje podél dálnice D1. U Vyškova je plánován další tunel o délce 4,5 km. Od vyškova vede VRT směrem na Přerov. U Brodku se uvažuje o zřízení zastávky Střední Morava a kolejové propojení s tratí Olomouc - Přerov. U Lipníku se počítá s dalším kolejovym propojením. VRT vede dál podél dálnice D47. Před Ostravou se přymyká ke stávající trati. Průjezd Ostravou je VRT vedena v prostoru stávajícího kolejiště z jeho úpravami. Bude zřízena nákladová kolej v osové vzdálenosti 6,0 m pro převedení zátěže z vleček a těchto kolejových skupin do přerovské relace. V každém případě bude možné využít propojení v Ostravě hl.n.. Z Bohumína se pro tento účel využije levé kolejové spojky. Je uvažováno se zřízením zastávky v Ostravě a to buď v žst. Ostrava – Svinov nebo Ostrava hl. n. – Přívoz.
Ostrava – Svinov
Zastávka v Ostravě-Svinov ruší část nákladových kolejí liché skupiny a počítá se dvěma nástupišti u předjízdných kolejí. Hlavní koleje budou tranzitní. V Ostravě hl.n. by se vybudoval tunel pod úrovní kolejiště.
Ostrava – Mariánské Hory
Je řešeno bez náročnějších úprav – budování stavebních objektů, dojde především ke kolejovým opravám. Ruší se koleje č. 403 až 407, kolej č. 409 bude použita jako nákladová.
Ostrava hl.n. – Přívoz
varianta bez zastávky – v případě zastávky ve Svinově se v km 151,9 až 152,82
vybuduje tunel pod zhlavím a zřídí se pouze 2 koleje VRT a nákladová. Kolejová
propojení uhelného kolejiště a provozního ošetření souprav s hlavní tratí ČD skupinami odstavných kolejí, musí být zachována. Zruší se koleje č. 403 až 407, kolej č. 409 se využije jako nákladová (průtah zátěže vleček na Přerov). Redukce uhelného kolejiště je možná. Na hl.n. pak bude zachována jen kolej č. 3 u stávajícího nástupiště. Liché koleje 5, 7, 9 a 11 budou využity pro VRT.
varianta se zastávkou – v případě zastávky v Ostravě-Přívoze se vybudují 2 průjezdné koleje a 2 předjízdné koleje pro tranzitní vlaky bez rozsáhlých stavebních úprav. Směrově bude využito stávajících kolejí s obnovením kolejových propojení. Nástupiště bude z prostorových důvodů jedno mezi hlavními kolejemi délky 400 m.
Ostrava Hrušov
Předpokládá se odsunutí koleje č. 2 do nové polohy s novou mostní konstrukcí přes Ostravici. VRT bude probíhat ve stávající koleji č. 1 a 3, rovněž s novým mostem a taktéž nákladová kolej.
Bohumín Vrbice
V seřaďovacím nádraží Vrbice, trasa VRT proběhne podél koleje č. 1, v km 159,318 je nutno vykřížit levou spojku z Bohumína, která je vedena v úrovni a se seřaďovací skupinou propojena kolejově v úrovni. V této fázi se navrhuje mírné zvednutí levé spojky (cca o 3,5 m) a částečné zahloubení VRT do povrchového tunelu 4,5 m pod úrovní terénu. V případě rozšíření odstavného kolejiště na liché skupině se povede podpovrchový tunel v celém úseku a levá spojka se ponechá v původní poloze.
Bohumín
V Bohumíně dojde k nejrozsáhlejším kolejovým úpravám a redukci stávajících kolejí. Pro VRT se využije prostor kolejí 403 – 407. V Bohumíně je navržen průjezd VRT s tunelem délky 620 m pod stávajícím kolejištěm v prostoru osobního nádraží. Musí zůstat propojení osobního nádraží se skupinou odstavných kolejí č. 409 až 437 a jejich propojení ke stávajícímu ošetření vozových souprav a OPJ. Nadále je nutno ponechat výtažnou kolej pro obsluhu vleček. Dále budou pro VRT zrušeny koleje č. 203 až 209.
Poté se VRT od tratě 320 odklání a vede přes Petrovice do Polska.

Na Vysočině jsou problémy s vedením tratě, obce proti ní protestují. Probíhají už zde dva roky jednání. Výstavba VRT je plánována po roce 2015. Snad se toho dočkáme. 8)
Naposledy upravil Lenny dne 05.02.2006 - 20:24:01, celkově upraveno 1
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod M » 05.02.2006 - 01:44:25

Mel bych k tomu textu par otazek ohledne Brna a “okoli”...
Nemela by v te prvni variente k Praha-Brno byt I/35 (nebo proste jina nez I/38)? Jinak tam takhle neni moc rozdil oproti variante druhe.
Vzhledem k tomu, ze nevim co je pravostranny oblouk (kdyz pominu, ze tomu rikam zatacka, tak mam problem v tom, ze co z jednoho smeru vypada jako doprava, tak z druheho je to doleva Nicmene lze to chapat tak, ze stavajici trat 250 by VRT “objizdela” na jihozapadni strane? Pokud ano, tak jake jsou duvody nevest VRT kolem D2? Je to nejkratsi varianta a vyznamne prirodni prekazky tam nejsou. Vest VRT mezi Brnem a Breclavi po jeste delsi trase nez je stavajici 250 by mne udivovalo.
A potom jeste jedna vec – k cemu by na trase Brno-Praha bylo napojeni na trat 250 (u Okrouhlic) – jaky to ma (by to melo) duvod?
Kdo to vi, at odpovi a ja mu dekuji...
M
 

Příspěvekod MirekM » 05.02.2006 - 16:05:32

Doplním Lennyho: Na adrese stránkách ČD si můžete pročíst oficiální texty a prohlédnout obrázky (hlavně kvůli nim sem ten odkaz dávám :wink:).
Uživatelský avatar
MirekM
generální ředitel
 
Příspěvky: 1099
Registrován: 15.06.2004 - 18:35:02
Bydliště: N. Město n. Met./Praha

Re: VRT v ČR

Příspěvekod phpttjournal » 05.02.2006 - 17:05:37

Lenny píše:
Brno - Ostrava - Katovice
Vychazí z Vlárské drahy, ze které se u Šlapanic odpojuje a pokračuje kolem Slavkovského bojiště, mezi Slavkovem a Rousínovem je navržen tunel o délce 601 km. Dál pokračuje podél dálnice D1. U Vyškova je plánován další tunel o délce 4,5 km. Od vyškova vede VRT směrem na Přerov. U Brodku se uvažuje o zřízení zastávky Střední Morava a kolejové propojení s tratí Olomouc - Přerov. U Lipníku se počítá s dalším kolejovym propojením. VRT vede dál podél dálnice D47. Před Ostravou se přymyká ke stávající trati. Průjezd Ostravou je VRT vedena v prostoru stávajícího kolejiště z jeho úpravami. Bude zřízena nákladová kolej v osové vzdálenosti 6,0 m pro převedení zátěže z vleček a těchto kolejových skupin do přerovské relace. V každém případě bude možné využít propojení v Ostravě hl.n.. Z Bohumína se pro tento účel využije levé kolejové spojky. Je uvažováno se zřízením zastávky v Ostravě a to buď v žst. Ostrava – Svinov nebo Ostrava hl. n. – Přívoz.
.
To jsi se snad upsal 601 km dlouhý tunel ne?Snad 60,1 km. :?
Uživatelský avatar
phpttjournal
výpravčí
 
Příspěvky: 154
Registrován: 01.11.2005 - 00:02:40
Bydliště: Brno

Re: VRT v ČR

Příspěvekod Poborskiii » 05.02.2006 - 17:12:51

phpttjournal píše:
Lenny píše:
Brno - Ostrava - Katovice
Vychazí z Vlárské drahy, ze které se u Šlapanic odpojuje a pokračuje kolem Slavkovského bojiště, mezi Slavkovem a Rousínovem je navržen tunel o délce 601 km. Dál pokračuje podél dálnice D1. U Vyškova je plánován další tunel o délce 4,5 km. Od vyškova vede VRT směrem na Přerov. U Brodku se uvažuje o zřízení zastávky Střední Morava a kolejové propojení s tratí Olomouc - Přerov. U Lipníku se počítá s dalším kolejovym propojením. VRT vede dál podél dálnice D47. Před Ostravou se přymyká ke stávající trati. Průjezd Ostravou je VRT vedena v prostoru stávajícího kolejiště z jeho úpravami. Bude zřízena nákladová kolej v osové vzdálenosti 6,0 m pro převedení zátěže z vleček a těchto kolejových skupin do přerovské relace. V každém případě bude možné využít propojení v Ostravě hl.n.. Z Bohumína se pro tento účel využije levé kolejové spojky. Je uvažováno se zřízením zastávky v Ostravě a to buď v žst. Ostrava – Svinov nebo Ostrava hl. n. – Přívoz.
.
To jsi se snad upsal 601 km dlouhý tunel ne?Snad 60,1 km. :?

No jestli tunel, tak to spíš 6,01 km :roll: a možná ještě lépe 601 m.
Poborskiii
výpravčí
 
Příspěvky: 164
Registrován: 15.06.2004 - 20:07:16
Bydliště: Mraveniště u Lesa (MuL)

Příspěvekod Lenny » 05.02.2006 - 20:43:06

M píše:Mel bych k tomu textu par otazek ohledne Brna a “okoli”...
Nemela by v te prvni variente k Praha-Brno byt I/35 (nebo proste jina nez I/38)? Jinak tam takhle neni moc rozdil oproti variante druhe.
Vzhledem k tomu, ze nevim co je pravostranny oblouk (kdyz pominu, ze tomu rikam zatacka, tak mam problem v tom, ze co z jednoho smeru vypada jako doprava, tak z druheho je to doleva Nicmene lze to chapat tak, ze stavajici trat 250 by VRT “objizdela” na jihozapadni strane? Pokud ano, tak jake jsou duvody nevest VRT kolem D2? Je to nejkratsi varianta a vyznamne prirodni prekazky tam nejsou. Vest VRT mezi Brnem a Breclavi po jeste delsi trase nez je stavajici 250 by mne udivovalo.
A potom jeste jedna vec – k cemu by na trase Brno-Praha bylo napojeni na trat 250 (u Okrouhlic) – jaky to ma (by to melo) duvod?
Kdo to vi, at odpovi a ja mu dekuji...


Z Modřice vede směrem na Sobotovice, Ledce a u Pozdřany se přibližuje trati 250. Toto oddálení je z důvodů nevhodných směrových podmínek v úseku Modřice - Pouzdřany.

Proč nevede podél D2? Protože se tam jednoduše nevejde při svých naročných směrových poměrech. Navíc pod kopcem Výhon u Židlochovic by se musel razit dlouhý tunel.
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod Lenny » 05.02.2006 - 20:45:57

Ten tunel je dlouhý 6,01 km, jednalo se o překlep.
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod Lenny » 05.02.2006 - 21:02:52

M píše:A potom jeste jedna vec – k cemu by na trase Brno-Praha bylo napojeni na trat 250 (u Okrouhlic) – jaky to ma (by to melo) duvod?
Kdo to vi, at odpovi a ja mu dekuji...


Důvodem je například etapizace výstavby, nebo si myslíte, že se bude Praha - Brno stavět najednou? Nebo aby mohly být některé vlaky vedeny na Jihlavu.
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod M » 06.02.2006 - 15:34:50

Lenny píše:
M píše:A potom jeste jedna vec – k cemu by na trase Brno-Praha bylo napojeni na trat 250 (u Okrouhlic) – jaky to ma (by to melo) duvod?
Kdo to vi, at odpovi a ja mu dekuji...


Důvodem je například etapizace výstavby, nebo si myslíte, že se bude Praha - Brno stavět najednou? Nebo aby mohly být některé vlaky vedeny na Jihlavu.

Mluvime tady o VRT? Ktere nektere vlaky? Jakoze kazdy drtuhy VR vlak Berlin-Wien bude koncit v Jihlave??
Nebo ze nez se to dokonci, tak budou po VRT jezdit osobaky Brno-Jihlava?
Pri vsi ucte mne ta odpoved teda moc neuspokojila...
M
 

Příspěvekod AndrewM » 06.02.2006 - 16:13:53

M píše:
Lenny píše:
M píše:A potom jeste jedna vec – k cemu by na trase Brno-Praha bylo napojeni na trat 250 (u Okrouhlic) – jaky to ma (by to melo) duvod?
Kdo to vi, at odpovi a ja mu dekuji...


Důvodem je například etapizace výstavby, nebo si myslíte, že se bude Praha - Brno stavět najednou? Nebo aby mohly být některé vlaky vedeny na Jihlavu.

Mluvime tady o VRT? Ktere nektere vlaky? Jakoze kazdy drtuhy VR vlak Berlin-Wien bude koncit v Jihlave??
Nebo ze nez se to dokonci, tak budou po VRT jezdit osobaky Brno-Jihlava?
Pri vsi ucte mne ta odpoved teda moc neuspokojila...


Proboha, vsechno jsou plany a hooodne vzdalena budoucnost. Tezko se tedy ted budeme bavit o tom jak ktere vlaky budou po VRT jezdit (budou-li vubec), rada z nas se toho mozna ani nedozije. Nicmene z logiky veci lze odvodit, ze a) etapizace vystavby, b) dvousetkilometrova trasa bez jakekoliv moznosti uniku (napr. nehoda) je pomerne rizikova, c) Jihlava jako krajske mesto ma urcite potencial pro rychle spojeni s hlavnim mestem nemluve o stavu trati 230, kde se tezko bude vyrazne zrychlovat (bavime se tedy nejen o Jihlave, ale i Zdaru, Brodu ad., kam by pak pri dostatecne kapacite mohly zajizdet vlaky pri rychlosti 160-200 km/h po znacnou cast cesty = konkurence dalnicnimu spojeni). Spojeni klasicke a VRT trati je navic planovano s vyse zminenych duvody na vice mistech , nikoliv jen zde. VRT nelze uzivit pouze z toho, ze pres republiku profrci pet-deset paru rychlovlaky, to by byla ponekud zcestna investice. Pokud jsou dostatecne kapacity, neni duvod VRT nevyuzit i pro dalkovou vnitrostratni osobni (a za 20 let treba i nakladni) dopravu.
AndrewM
 

Příspěvekod JPNK » 06.02.2006 - 21:22:21

Jěště poznámka Jihlava + HB + Ždár mají již dnes cca 100 000 obyvatel a to není zrovna málo.
Uživatelský avatar
JPNK
člen ŽelPage
 
Příspěvky: 1279
Registrován: 23.10.2004 - 18:25:26
Bydliště: Nymburk

Příspěvekod Lenny » 06.02.2006 - 22:30:03

AndrewM píše:Proboha, vsechno jsou plany a hooodne vzdalena budoucnost. Tezko se tedy ted budeme bavit o tom jak ktere vlaky budou po VRT jezdit (budou-li vubec), rada z nas se toho mozna ani nedozije. Nicmene z logiky veci lze odvodit, ze a) etapizace vystavby, b) dvousetkilometrova trasa bez jakekoliv moznosti uniku (napr. nehoda) je pomerne rizikova, c) Jihlava jako krajske mesto ma urcite potencial pro rychle spojeni s hlavnim mestem nemluve o stavu trati 230, kde se tezko bude vyrazne zrychlovat (bavime se tedy nejen o Jihlave, ale i Zdaru, Brodu ad., kam by pak pri dostatecne kapacite mohly zajizdet vlaky pri rychlosti 160-200 km/h po znacnou cast cesty = konkurence dalnicnimu spojeni). Spojeni klasicke a VRT trati je navic planovano s vyse zminenych duvody na vice mistech , nikoliv jen zde. VRT nelze uzivit pouze z toho, ze pres republiku profrci pet-deset paru rychlovlaky, to by byla ponekud zcestna investice. Pokud jsou dostatecne kapacity, neni duvod VRT nevyuzit i pro dalkovou vnitrostratni osobni (a za 20 let treba i nakladni) dopravu.


Přesné vysvětlení.

MirekM píše:Doplním Lennyho: Na adrese stránkách ČD si můžete pročíst oficiální texty a prohlédnout obrázky (hlavně kvůli nim sem ten odkaz dávám ).


Doplním na stránkých ČD jsou zobrazeny varianta V u trasy Praha - Berlín a varianta HB u trasy Praha - Brno.
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod M » 06.02.2006 - 23:40:16

OK, vsak ja se nehadam:-)

Az na to, ze Jihlavsko pro spojeni s Prahou po zeleznici potencial absolutne nema. Je to pomerne chudy kraj, takze vlaky, ktere by tam jezdily by tezko nekoho oslovily (ostatne se to nedeje ani v Ostrave) a bylo to videt i na EC. A nemyslim si, ze se to zmeni ani v tom strednedobem horizontu...
M
 

Příspěvekod Lenny » 06.02.2006 - 23:44:10

Existují snahy Pardubického kraje, aby vedla VRT na Ostravu přes Pardubický kraj. Pardubice nechtějí, aby se jim tak důležité spojení vyhlo. Trať by se u Moravičan napojovala na 270 a dál by vedla vedle/po ní.
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod Lenny » 07.02.2006 - 23:51:57

Přednáška z Czech Railways o VRT v ČR, zajímavé

http://www.railvolution.net/czechrailda ... vrt_11.pdf
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod AndrewM » 08.02.2006 - 00:07:11

M píše:OK, vsak ja se nehadam:-)

Az na to, ze Jihlavsko pro spojeni s Prahou po zeleznici potencial absolutne nema. Je to pomerne chudy kraj, takze vlaky, ktere by tam jezdily by tezko nekoho oslovily (ostatne se to nedeje ani v Ostrave) a bylo to videt i na EC. A nemyslim si, ze se to zmeni ani v tom strednedobem horizontu...


Bavime se byt jen o vlacich v kategorii R, bavime se o horizontu vice desitek let a to bude mozne ocekavat i na meziregionalni vozbe rychlost loko a vozu alespon na 160 km. Ale uvidime pokud driv nezestarnem :-)
AndrewM
 

Příspěvekod samlep » 08.02.2006 - 16:08:10

Lenny píše:Existují snahy Pardubického kraje, aby vedla VRT na Ostravu přes Pardubický kraj. Pardubice nechtějí, aby se jim tak důležité spojení vyhlo. Trať by se u Moravičan napojovala na 270 a dál by vedla vedle/po ní.

Aby to nebyo jak koridory, kde ČD úspěšně snízily rychlost o 40 Km/h.
380 - Nejhezčí lokomotiva ČD. :)
Uživatelský avatar
samlep
člen ŽelPage
 
Příspěvky: 2021
Registrován: 09.08.2005 - 17:37:45
Bydliště: Bohumín

Příspěvekod Lenny » 08.02.2006 - 19:43:55

samlep píše:
Lenny píše:Existují snahy Pardubického kraje, aby vedla VRT na Ostravu přes Pardubický kraj. Pardubice nechtějí, aby se jim tak důležité spojení vyhlo. Trať by se u Moravičan napojovala na 270 a dál by vedla vedle/po ní.

Aby to nebyo jak koridory, kde ČD úspěšně snízily rychlost o 40 Km/h.


Teď nevím, jak to myslíte?
Lenny
Lenny
vrchní přednosta stanice
 
Příspěvky: 315
Registrován: 17.01.2006 - 12:18:35
Bydliště: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Příspěvekod Duke123 » 08.02.2006 - 19:47:09

Asi tak, že nikde nejsou 200km/h úseky, i když třeba Břeclav - Brno, nebo Břeclav - Přerov, nebo Praha - Pardubice jsou prakticky rovné tratě. A původně to tak mělo být, ne?
Uživatelský avatar
Duke123
generální ředitel
 
Příspěvky: 1421
Registrován: 07.11.2005 - 20:31:27

Další

Zpět na Infrastruktura

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron