Komponenty kolejových vozidel

  
Jednotlivé řady hnacích vozidel, osobní a nákladní vozy

Komponenty kolejových vozidel

Příspěvekod Chary » 30.01.2007 - 00:58:01

Zde se můžou probírat různé prvky vozidel, jako třeba sběrače, podvozky, dieselagretáty a další.
Uživatelský avatar
Chary
správce galerie
 
Příspěvky: 760
Registrován: 15.06.2004 - 22:57:03
Bydliště: Pečky

Příspěvekod Chary » 30.01.2007 - 01:09:10

Proč jede tato lokomotiva na přední sběrač?
zkopírováno z diskuse...

Feroko píše:...někde jsem četl, že se tak jezdí kvůli možné námraze na troleji. Sběrač má menší aerodynamický odpor, míň tlačí na trolej a nárazy na případnou námrazu nemají v tomhle směru takové účinky na konstrukci sběrače jako na opačně otočený sběrač. Přední sběrač má spíše tendenci se při nárazech skrčit, kdežto ten zadní se při nárazech snaží ještě více vzpříčit. Ale nemám to potvrzené, chtělo by to zeptat se na to nějakého fíry, tak topiči mysli na nás a nezapomeň se známýho zeptat.


topič píše:Zeptám, protože na přední tam jeli i v tuhých lednových mrazech, když teploměr ukazoval přes +10st. Tak nevím. Nějaké vysvětlení jsem už dostal přes vzkazy a ověřím ho. Mě osobně se víc líbí mašina jedoucí na přední sběrač. Přijde mi nějak víc v pohybu, jakoby dynamičtější.


chary píše:Ferko: a není to právě naopak, že při použití předního sběrače je tlak na trolej větší (vzdušný ráz od čela) a sice se víc opotřebují lyžiny, ale přesto méně než vlivem jiskření (oblouk) při nedostatečném přítlaku?


freedom píše:Taky se vyjádřím k diskusi o sběrači, na zadní smeták se jezdí v 95% případů proto, že má při jízdě lepší přítlak na trolej, jak fouká vítr, tak se sběrač rozevírá, ale je zase náchylnější na případné poškození jak píše Ferko. Napadá mě ale že lokomotivy co nemají polopantografy jezdí taky na zadní a tam aerodynamický přítlak nemá takový vliv když je pantograf z obou stran stejný. Možná to nakonec bude jakýsi zvyk či nepsané pravidlo mezi fíry. Jsem zvědav jaké informace topič přinese, sám se zkusím taky pozeptat.


NIcKON píše:prý se na něj jezdilo a jezdí hlavně proto, aby při případném stržení předního zvednutého o poškozenou trolej sebou nevzal i zadní a lokomotiva byla schopná nouzově dojet. Na přední se zase často jezdí proto, aby se citlivý náklad (například auta) nepoškodil připečením odletujících oharků. Při zatápění a foukání souprav se zvedají oba, protože jeden při proudových rázech nadměrně tepelně zahřívá trolej v místě dotyku. Z Vršovic je znám případ, kdy si fíra při zatápění soupravy vypnul "na chvilku" manuálně kompresory, aby ho nerušily při zaslouženém nočním spánku na dispečerce (jedničková bobina), pak spravedlivě usnul. Tlak ve vzduchojemu mezitím klesal a klesal k určité mezi, a pak brzkou ranní tmu rozčísl nádherný ohňostroj, když pomalu klesající sběrač parádním obloukem přepálil celou řetězovku.
Uživatelský avatar
Chary
správce galerie
 
Příspěvky: 760
Registrován: 15.06.2004 - 22:57:03
Bydliště: Pečky

Příspěvekod Chary » 30.01.2007 - 01:27:05

A rovnou budu reagovat na další příspěvky:
že je přítlak lepší na zadním sběrači, jak píše Ferko, je zajímavý postřeh, avšak trošku v rozporu s oddůvodněním otočení sběračů na řadě 350 - na střídavině (tenčí vedení) hrozí při 160km/h přílišný rozkmit vlivem velkého přítlaku a následné stržení. Proto se sběrače musely otočit, aby naopak přítlak byl menší a rozkmit i riziko stržení troleje taktéž. U řady 150 toto nehrozí, stejnosměrné vedení víc snese. Řada 371 má jinou konstrukci sběrače s proměnlivým tlakem...

Nickon zmiňuje "možnost dojet na přední sběrač" - a co elektroizolační stav střechy - utržený sběrač, izolátory a vodiče, spojující živou část "nad izloátory" se zemí "pod izolátory"? Taková lokomotiva je jako neschopná odtažena do depa na opravu.
Uživatelský avatar
Chary
správce galerie
 
Příspěvky: 760
Registrován: 15.06.2004 - 22:57:03
Bydliště: Pečky

Přední nebo zadní?

Příspěvekod NIcKON » 30.01.2007 - 01:39:38

Chary: Asi v tom je zbytek nějakého údernictví, či čeho. Dojet za každou cenu, i třeba za zničení lokomotivy. To se prý tehdy stávalo docela často (to zničení). Lokomotiva i po čistém stržení může být dál schopná - ostatně čtvrteční případ šestnáctky gorily to dokládá - otázkou samozřejmě zůstává, nakolik je fíra schopen to posoudit.
NIcKON
 

Příspěvekod Martens » 30.01.2007 - 08:09:12

Přední sběrač se použije v případě, kdy za první loko je ještě jedno HDV nebo vozy, u kterých není přípustné zašpinění od grafitového otěru ( třeba s automobily jako u Cassovie) - zamezí se tak zašpinění od grafitu
Uživatelský avatar
Martens
přednosta stanice
 
Příspěvky: 253
Registrován: 29.06.2006 - 22:18:16
Bydliště: Praha

Příspěvekod freedom » 30.01.2007 - 09:32:39

Takže jsem se na to ptal kluka od dráteníků, a je to hlavně kvůli tomu jak píše NIcKON, při stržení předního smetáku by s sebou vzal i druhý. Takhle může dojet nouzově na přední. To platí obecně pro všechny el. lokomotivy. U polopantografů orientovaných jako např. u řady 151 je také zároveň na zadní smeták větší přítlačná síla vlivem "rozevírání". Zato u řady 350 se sběrače otočily kvůli lepší aerodynamice.
Uživatelský avatar
freedom
staniční dělník
 
Příspěvky: 2
Registrován: 02.01.2007 - 10:49:17

Příspěvekod Ondra » 30.01.2007 - 14:10:27

http://www.atlaslokomotiv.cz/page-sberace.html
Je tu popsáno za jakých okolností se jezdí na který smeták.
Ondra
výpravčí
 
Příspěvky: 173
Registrován: 12.08.2006 - 09:44:13
Bydliště: Vsetín

Příspěvekod padly_andel » 30.01.2007 - 18:31:16

Ondra píše:http://www.atlaslokomotiv.cz/page-sberace.html
Je tu popsáno za jakých okolností se jezdí na který smeták.



popsano hezky srozumitelně :D
Uživatelský avatar
padly_andel
výpravčí
 
Příspěvky: 115
Registrován: 09.12.2006 - 11:31:43
Bydliště: Hodonín

Příspěvekod Ferko » 31.01.2007 - 01:10:46

Ondro díky za link - je to tam opravdu pěkně podrobně rozebráno. Takže je jasné, že bastard na fotce od Topiče jede skutečně na přední kvůli možné námraze - zase jsem chytřejší ;-)

Ještě k Charryho poznámce o řadě 350 - slyšel jsem, že s otočením sběrače přibyl slovákům zase problém v tom, že se posunuly sběrací lišty směrem ke koncům loko a tím se zase jinak pohybovala trolej na liště v zatáčkách a drážní úřad pak dělal ofuky se schválením. Nehledě na to, že se jim abnormálně rozhoupávala trolej při jízdě na přední smeták, kterého ještě více rozevírá proud vzduchu od skoseného čela lokomotivy ( snad se to houpalo až o 50 cm "prej" - ale to si neumím představit, co to muselo vyvádět).

Jak psal Martens o Cassovii - v létě jsem jel na dovču do Štrby, tak jsem si nenechal ujít příležitost svézt se do Tater i s autem Laborcem - no a řazení vlaku je samozřejmě takové, že vagon s gumokoly(jak označuje CD4ever) byl na konci vlaku. Takže jsem měl v Popradu zadní sklo a zrcátka ne od grafitu, ale plný mšic a much). Řazení vlaků opačným směrem od Košic na Prahu (pozorováno ve Štrbě) je úplně stejné - auta na konci vlaku. Takže moji zamilovaní banáni to šupajdili pěkně na zadní sběrač... :lol:
Ferko
staniční dělník
 
Příspěvky: 1
Registrován: 01.01.2007 - 22:55:18
Bydliště: Praha

Příspěvekod jka2005 » 05.02.2007 - 16:27:56

Diskuze o sběračích je zajímavá, ale právě platný stav řeší předpis V2 a další nařízení GŘ. Lokomotiva jedoucí na přední sběrač je kontrolním orgánům podezřelá a přitahovat na sebe pozornost není dobré. Jízdu v dešti na přední sběrač považuji za hloupost. Otěry uhlíku, mědi a další nečistoty napadají na izolátory.
jka2005
staniční dělník
 
Příspěvky: 31
Registrován: 25.08.2006 - 22:54:33
Bydliště: Olomouc

Třífázový asynchronní motor a pískání

Příspěvekod Pavel Večeřa » 12.06.2007 - 19:28:21

Dobrý den, nevíte někdo proč asynchronní motory pískají při nízkých otáčkách (např. v 81-71M, M1, 14T, EJ 471 atd.)
Dokonce i v laboratoři fyziky za použití frekvenčního měniče mi motor pěkně pískal, když jsem se blížil 0 Hz.
A dále dotaz, proč když pískají všechny, tak u Pendolína nepískají? Souvisí to s použitím GTO měniče, nebo je v Itálii pískat nenaučili?
Je mi jedno zda půjdu do nebe či do pekla. Hlavně, že tam budou jezdit vlaky...
Uživatelský avatar
Pavel Večeřa
přednosta stanice
 
Příspěvky: 237
Registrován: 20.09.2006 - 11:03:31
Bydliště: Přerov-Předmostí // Praha-Holešovice

Re: Třífázový asynchronní motor a pískání

Příspěvekod Duke123 » 12.06.2007 - 21:30:26

Pavel Večeřa píše:Dobrý den, nevíte někdo proč asynchronní motory pískají při nízkých otáčkách (např. v 81-71M, M1, 14T, EJ 471 atd.)
Dokonce i v laboratoři fyziky za použití frekvenčního měniče mi motor pěkně pískal, když jsem se blížil 0 Hz.
A dále dotaz, proč když pískají všechny, tak u Pendolína nepískají? Souvisí to s použitím GTO měniče, nebo je v Itálii pískat nenaučili?

To jestli motor píská při nízkých otáčkách, nebo ne je dáno modulací (metodou řízení měniče). Nezávisí to na tom, jestli použiješ GTO, nebo IGBT, je to jedno.
Uživatelský avatar
Duke123
generální ředitel
 
Příspěvky: 1421
Registrován: 07.11.2005 - 20:31:27

Modulace

Příspěvekod Pavel Večeřa » 13.06.2007 - 10:40:02

Typ modulace, myslíte amplitudová a frekvenční? Pokud ano, která vyrábí to pískání?
Je mi jedno zda půjdu do nebe či do pekla. Hlavně, že tam budou jezdit vlaky...
Uživatelský avatar
Pavel Večeřa
přednosta stanice
 
Příspěvky: 237
Registrován: 20.09.2006 - 11:03:31
Bydliště: Přerov-Předmostí // Praha-Holešovice

Re: Modulace

Příspěvekod Duke123 » 14.06.2007 - 19:39:21

Pavel Večeřa píše:Typ modulace, myslíte amplitudová a frekvenční? Pokud ano, která vyrábí to pískání?

Ne, to rozhodně ne. To pískání způsobuje vektorová (hvězdicová) modulace. Nepíská komparační.
Uživatelský avatar
Duke123
generální ředitel
 
Příspěvky: 1421
Registrován: 07.11.2005 - 20:31:27

Re: modulace

Příspěvekod Pavel Večeřa » 15.06.2007 - 18:29:41

Aha, tak tady mé znalosti elektroniky končí a odpověď se zdá být hodně za jejími hranicemi. Ale i tak děkuji.
Je mi jedno zda půjdu do nebe či do pekla. Hlavně, že tam budou jezdit vlaky...
Uživatelský avatar
Pavel Večeřa
přednosta stanice
 
Příspěvky: 237
Registrován: 20.09.2006 - 11:03:31
Bydliště: Přerov-Předmostí // Praha-Holešovice

Řada 719

Příspěvekod Duke123 » 05.07.2007 - 11:57:08

Mám dotaz odhledně lokomotivy řady 719.
Údajně by v nich měl být dieselový motor Cat C15. Nemáte někdo nějakou dokumentaci tohoto motoru? Předem děkuji.
Uživatelský avatar
Duke123
generální ředitel
 
Příspěvky: 1421
Registrován: 07.11.2005 - 20:31:27

Re: Řada 719

Příspěvekod PZ » 05.07.2007 - 12:10:17

Duke123 píše:Mám dotaz odhledně lokomotivy řady 719.
Údajně by v nich měl být dieselový motor Cat C15. Nemáte někdo nějakou dokumentaci tohoto motoru? Předem děkuji.


Nevím, jak do hloubky tu dokumentaci chceš, já našel jen brožuru a stránky výrobce. :wink:
Uživatelský avatar
PZ
generální ředitel
 
Příspěvky: 649
Registrován: 05.01.2006 - 22:08:27

Re: Řada 719

Příspěvekod Duke123 » 05.07.2007 - 12:16:15

PZ píše:Nevím, jak do hloubky tu dokumentaci chceš, já našel jen brožuru a stránky výrobce. :wink:

Hmm, asi jsem už fakt pako, tam jsem se díval, a stáhnul jsem si jenom tu vlevo (s tím obrázkem), ta mě samozřejmě neuspokojila, ale tahle, ta vypadá nadějně. Diky moc, máš to u mě :wink:
Uživatelský avatar
Duke123
generální ředitel
 
Příspěvky: 1421
Registrován: 07.11.2005 - 20:31:27

Odbuzování

Příspěvekod Pavel Večeřa » 03.12.2007 - 11:27:55

Zdravím, mohl by mi někdo (laicky) vysvětlit jak funguje odbuzování stejnosměrných motorů? Pořád mi nejde do hlavy, že když snížíme hodnotu magnetického pole na statoru, tak to vyvolá větší otáčky rotoru. Já to vidím tak, že zmenšujeme "chodník" od kterého se rotor "odráží" a tudíž by měl zpomalit.
Je mi jedno zda půjdu do nebe či do pekla. Hlavně, že tam budou jezdit vlaky...
Uživatelský avatar
Pavel Večeřa
přednosta stanice
 
Příspěvky: 237
Registrován: 20.09.2006 - 11:03:31
Bydliště: Přerov-Předmostí // Praha-Holešovice

Re: Odbuzování

Příspěvekod Duke123 » 03.12.2007 - 13:52:58

Pavel Večeřa píše:Zdravím, mohl by mi někdo (laicky) vysvětlit jak funguje odbuzování stejnosměrných motorů? Pořád mi nejde do hlavy, že když snížíme hodnotu magnetického pole na statoru, tak to vyvolá větší otáčky rotoru. Já to vidím tak, že zmenšujeme "chodník" od kterého se rotor "odráží" a tudíž by měl zpomalit.

Když ztenčíš trubku, taky v ní voda teče rychleji.
To, že se motor točí rychleji při odbuzení souvisí s indukovaným napětím.
Ui=c(fi)(omega)
c - konstrukční konstanta
fi - intenzita mg. pole
omega - úhlová rychlost
Uživatelský avatar
Duke123
generální ředitel
 
Příspěvky: 1421
Registrován: 07.11.2005 - 20:31:27

Další

Zpět na Kolejová vozidla

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

cron