..: Fotogalerie - detaily fotografie 354.195 :..
 

354.195


354.195Informace o fotografii:
 - Místo focení: Červená Voda
 - Datum: 9.4.1978
 - Autor: Drahos Svestka 
 - Zobrazeno: 6452x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 10
 - Rating od uživatelů:
 10

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel (gp) 
Počet komentářů uživatele761 »fotek 0
08.04.2014 (11:10)  
Rozhodně bych nehledal nějaké složité zdůvodnění proč a jak kremák, prostě to někoho napadlo a sedlo to jako prdel na hrnec brejlovec, tak se to ujalo. Je to krátké, obsahuje to jako správná nadávka "r" a je zřejmé, že je to nadsázka jako kráva a ještě s dávkou cynismu, ieální pojmenování pro něco tak špinavýho a smradlavýho, jako parní lokomotiva.
08.04.2014 (9:59)  
Drahoš příp. jiní pamětníci: jak to bylo s řadou 555.0? U nich se také říkalo, že jejich výkon je omezen fyzickou zdatností topiče... a že z hlediska využití výkonu jim hodně pomohla přestavba na mazutové topení.
registrovaný uživatel hank 
Počet komentářů uživatele259 »fotek 0
08.04.2014 (8:20)  
Drahoš Švestka: Ta démonizace možná souvisí spíš s výkony, na které byly ty které řady lokomotiv nasazovány, s odpovídajícími provozními podmínkami vč. údržby a jakosti zbrojeného uhlí a taky se související kvalitou personálního obsazení. Přece jen na rychlících jezdila garda, zatímco na manipulácích v pohraničních horách se jistě často vyskytovali různí životní ztroskotanci různé odborné úrovně... S Mn vlakem často jelo, co mělo kola, a o uhlí by zdejší pamětníci mohli určitě sáhodlouze vyprávět spoustu bohatýrských historek sami.
08.04.2014 (0:22)  
Omluva a oprava: poválečná řada "kremák" nesla označení 534.0301-0528.
0345 byl poslední, který jezdil s kulatým komínem, který byl později použit pro muzejní 534.0301.
Neboli...chlap prostě může myslet pořádně jen na jednu věc...
07.04.2014 (23:18)  
Trocha techniky pro pamětníky. Mám za to, že kremák se...pokud se týká roštové plochy a jeho obsluhy, poněkud démonizuje. Připomínám, že plocha roštu u této řady byla 4,2 m2 a nejmodernější (poválečné) provedení, označené jako řada 534.0301-0345 dosahovalo díky modernější konstrukci kotle a válců indikovaný výkon 1330 kW. Na našich tratích však jezdily lokomotivy s ruční obsluhou topeniště s podstatně větší plochou roštu a vyšším výkonem, jejichž obsluha byla ještě mnohem náročnější. Mám na mysli přechodné období řady 498.0 po výrobě (než byly během 1.dílenských oprav vybaveny dvojitou dyšnou a mechanickým přikladačem). Plocha roštu 4,7 m2 a výkon 1630 kW. To už byly pro obsluhu opravdu galeje...navíc konstrukčně zastaralý kotel nedokázal při vyšším namáhání vyrobit tolik páry, kolik spotřeboval tříválcový parní stroj. Ale pojďme dál...absolutní primát v "neutopitelnosti" drží bezesporu řada 486.1, vyrobená továrnou ČKD v roce 1933 v počtu pouhých 3 kusů (rovněž tříválec). Mohutný kotel měl plochu roštu 5 m2 a lokomotivy dosahovaly výkonu 1515 kW. Dle pamětníků se jednalo o skutečně nejnáročněší stroje na obsluhu kotle v historii ČSD a pokud lokomotiva nebyla vyzbrojena tím nejkvalitnějším uhlím, její jinak vynikající trakční vlastosti nemohly být využity. I tak byli na tyto stroje pravidelně přidělováni 2 topiči a lokomotivy jezdily většinou letmo. Koho by toto téma zajímalo podrobněji, mohu doporučit např. vynikající článek o provozu této řady v depu Veselí nad Moravou od kolegy p. Leoše Tomančáka (Dráha č.9/2010). Takže...pokud bychom to shrnuli. Kremák zní možná hrůzostrašně...ale byly i horší mašiny...
registrovaný uživatel hank 
Počet komentářů uživatele259 »fotek 0
07.04.2014 (22:57)  
(gp), topič, NIcKON: Šumperský strojvedoucí Březina (dej mu pámbu železniční nebe...) kdysi vzpomínal, jak na kremáka dostal pořádného topiče až na x-tý pokus... Ale když už teda konečně jezdil s někým, kdo ten kotel dokázal ukočírovat i přes Ramzovou a Pomezí, tak si na něj zase stěžovali strojmistři, že na jeho mašině musejí neustále měnit propálené roštnice :-) a dokonce i popelníky...
registrovaný uživatel Honza  mail  
Počet komentářů uživatele2712 »fotek 0
07.04.2014 (22:50)  
Nádhera, taky jsem myslel že je to současná digitální fotka.
07.04.2014 (22:06)  
K Rabínovu dotazu na ciltivé materiály bych doplnil pár vzpomínek: v druhé polovině 70. let se daly v černobílém negativu ve střední citlivosti vedle obligátního Fomapanu za 8,50 Kčs sehnat výborné ORWO 20 DIN (15 Kčs), již zmíněná AGFA Isopan 100 (16 Kčs) a Ilford FP 4 (20 Kčs). Ilford bohužel z pultů koncem 70. let zmizel. Z cizích značek tu bylky ještě FUJI, maďarské Fortepany, krátce cosi jugoslávského a kvalitní sovětské Svemy, U diapozitivů to byl Fomachrom s též již zmíněnou velmi proměnlivou kvalitou), Orwochrom a Agfachrom. Ten stál 90 Kčs a vyvolávala jej pouze Fotografia v Teplicích (Fomachrom se zase musel posílat ke zpracování do Hradce Králové). V půlce 80. let se tu objevily také inverzní filmy Kodak a Scotch.
07.04.2014 (15:53)  
Verze mého táty zněla, že musel na náročnějších výkonech jezdit se dvěma topiči, které stačil dokonale unavit. Proto kremák.
07.04.2014 (15:41)  
(gp): 534.0 - kremák, údajně získal svoji přezdívku kvůli velké roštové ploše, která byla ve své době největší u lokomotiv československé konstrukce
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko