..: Fotogalerie - detaily fotografie Corradia iLint :..
 

Corradia iLint


Corradia iLintInformace o fotografii:
 - Místo focení: Velký zkušební okruh VUZ
 - GPS: 50°6'57.374"N, 15°6'3.467"E  »  Mapy.cz Google mapy
 - Datum: 29.4.2017
 - Autor: 55p 
 - Pozn.: vlak na vodík
 - Zobrazeno: 2840x
 - Detailní EXIF informace »
 - Rating od autorů:   
 10
 - Rating od uživatelů:
 5

   
 
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit
 

03.05.2017 (21:11)  
Ten vodík má pro použití v dopravě jednu vadu: Do standardní tlakové láhve o obsahu 50l se vejde 0,8 kg vodíku při tlaku 20 MPa. Přepočteno na energii je to 95 MJ. 50 litrů benzínu má energetický obsah 1780 MJ a nádoba na skladování nemusí být tlaková.
03.05.2017 (21:44)  


Co jsem koukal na netu, tak píší dojezd 800 km.
03.05.2017 (10:44)  
Kde má ten vodík svůj pomyslný komín.

Existují dva způsoby, jak vyrobit vodík. Dnes ve světě dominující způsob (ca 95 % výroby) spočívá v rozkladu přírodních uhlovodíkových surovin - zemní plyn, uhlí - kde jedním z produktů je H2. Jestli se jde z plynu, nebo uhlí, záleží na místní situaci a ekonomicky to bude srovnatelné. Minoritní způsob (ca 5 % výroby) spočívá v elektrolýze vody na O2 a H2. To je dražší (energie ve formě el. proudu vychází dráž, než když se - jako v prvním případě - energie na rozklad uhlovodíků získá spálením části vstupní suroviny), výhodou je čistší produkt a možnost pracovat s malou kapacitou výrobny. Lapidárně řečeno, v prvním případě má vodík komín ve spotřebě přírodních uhlovodíků a jistých emisích CO2, v případě elektrolýzy pak záleží na tom, jak je řešena energetická spotřeba elektrolýzy.

Mě by zajímalo, jak se celý ten řetězec "výroby" vodíků, jeho přepravy, tankování a spotřeby vyplatí ve srovnání s naftou.

Výše načrtnuté způsoby výroby vodíku se dnes provozují tam, kde je vodík potřeba jako chemická surovina, vesměs nemající alternativu. Tudíž náklady na jeho výrobu zaplatí spotřebitel v ceně výrobku. Pokud se začneme bavit o vodíkové energetice, nevystačíme s "účetnickým přístupem", protože skutečně kapalným uhlovodíkům jako palivu pro mobilní aplikace jen tak něco konkurovta nemůže - cenou (a to ještě máme spotřební daň), energetickou hustotou, vybudovanou výrobní a distribuční infrastrukturou. Vodíková energetika, a už to tu zaznělo, se začala jevit jako alternativa ve chvíli, kdy jsme si řekli, že být donekonečna závislí na fosilních palivech nebude možné a OZE sami o sobě nejsou dostatečným řešením. Takže, opakuji se, smysl má zejména ta akumulační funkce H2.
Praktické využití vodíkových palivových článků v mobilitě je zvládnuté (po světě jezdí stovky městkých busů na vodík, teď se tedy rozjíždí vlak), ale má několik poměrně zásadních problémů. Zásobník vodíku - je to plyn, takže relativně "řídká" substance - na uchování energie potřebuju více objemu (tlakové láhve), než u kapaliny. Vodík se samořejmě dá zkapalnit, ale je to nepraktické - má velmi nízkou teplotu varu. Pak je alternativa uchovávat vodík ve formě chemických sloučenin - methanol, hydridy kovů - ale to se zatím neujalo - nevím přesně, proč. Tlakové láhve v reálných aplikacích stále vedou, ač jsou těžké a objemné. Dále: palivový článek musí obsahovat nějaké množství Pt a dalších drahých kovů. Samozřejmě se spousta lidí snaží jejich potřebu snížit, ale úplně bez nich to asi nepůjde. Pokud se bude vodíková ekonomika rozvíjet, poptávka po těchto kovech poroste a tím i jejich cena. Dále: vodíková infrastruktura - dnes, pro víceméně demonstrační účely, není problém někde v Chemopetrolu, kde vodík vyrábějí na veliko ze zemního plynu, postavit plnicí stanici. To samozřejmě ale není ta pointa, takže aby ta se dostavila, je třeba v oblastech vysoké koncentrace OZE (třeba to v souvislosti s iLintem zmíněné Dolní Sasko) postavit "vodíkové stanice", kde budou elektrolzéry na vodu a skladovací nadrže a plnička, třeba pro ty vlaky.
02.05.2017 (18:29)  
M 474: trolejové vedení, kromě toho, že je to dost náročná infrastruktura, tak neřeší akumulaci energie z větrníků a fotovoltaiky. To je ten největší potenciál vodíkových článků...
02.05.2017 (17:35)  
"Jejich většímu rozšíření brání neexistující infrastruktura". Nebude levnější a jednodušší vybudovat trolejové vedení, když už se s tím tak nějak začalo???
02.05.2017 (16:54)  
Mě by zajímalo, jak se celý ten řetězec "výroby" vodíků, jeho přepravy, tankování a spotřeby vyplatí ve srovnání s naftou.
Při jedné přednášce na VŠ jsme před lety řešili, jak je to s naftou/benzinem. Vždyť v řádovém objemu několika litrů se skrývá síla v podobě snadno skladovatelné kapaliny, která mě relativně rychle přepraví na mnoho desítek kilometrů daleko. Jaká jiná pohonná hmota to umí? To jsme se ještě o vodíku nebavili a pro srovnání jsme měli baterie, které i dnes jsou velké a těžké ve srovnání s tím, kam s nimi dojedu.
Vím, že je rozdíl cestovat napříč státem a jezdit po městě. Každý druh pohonu má svoje. To mě vede k druhé otázce. Kde má ten vodík svůj pomyslný komín. Elektrovozidla ho mají v Podkrušnohoří.
Myšlenka využití vodíku jako akumulátoru energie pro alternativní zdroje energie je velmi zajímavá, to mě nenapadlo.
V.
02.05.2017 (15:09)  
VencaM: to je plánovaný zkušební provoz.
Technicky a energeticky je to určitě zajímavé, ale než bude "ruka v rukávě", přijde ještě řeč na cenu a tam ty FC budou mít v konkurenci dieslového pohonu dost obtížnou pozici.

Edit: o té 14 kusové objednávce jsem vygooglil zprávy odvolávající se na Welt, ale na "oborových" zpravodajských serverech jsem nic nenašel, tak nevím.
V článku na VTM je zábavná ta představa, že vodík odpadá při jakýchsi chemických výrobách, a jen přinejhoším se teda holt musí vyrábět. Ne. Třeba při chlor-alkali elektrolýze vzniká vodík jako vedlejší produkt, ale a) rozhodně to není odpad, pro který by nebylo využití a b) řádově víc se ho vyrábí cíleně jako suroviny pro nesčíslné organické technologie. Ta pointa FC-vlaků není ve využití vodíku jako takovém, ale ve využití vodíku jako "akumulátoru" elektrické energie vyráběné sluncem/větrem. Jak známo, tyto zdroje jsou časově a výkonově nevyzpytetelné, ale můžou sloužit k elektrolýze vody na vodík a ten pak plní úlohu akumulačního (a transportního, ale to není primární symsl) media pro energii.
02.05.2017 (15:06)  
Opravdu to vypadá jako (skoro) hotová věc. Vyhledávání "vlak na vodík" mi mimo jiné vyhodilo úplně aktuální:
https://vtm.zive.cz/bleskovky/osobni-vlak-na-vodik-neni-vzdalena-budoucnost-uz-jezdi-v-cesku/sc-871-a-187274/default.aspx.
V Sasku mají mít objednaných 14 jednotek a od r. 2018 tím Němci chtějí nahrazovat stávající 4000 motoráků.
02.05.2017 (14:54)  
Já už jsem loni zachytil, že o to někdo projevil vážný zájem a je ruka v rukávě. Od prosince by to mělo jezdit kolem Brém v Německu. Nesleduji zahraniční tisk, takže nevím nakolik je to jen zkušební dočasný provoz s cestujícími.
V.
02.05.2017 (14:43)  
stoupa: objednávka zatím není, ale je to dost čerstvé a "revoluční" a se spoustou otazníků, takže na závěry je ještě brzo :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
Počet komentářů uživatele3720 »fotek 0
02.05.2017 (14:18)  
to se jenom zkousí, nebo se to bude i kupovat?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci - otázky a odpovědi


Info
informacni okenko