Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
770.001-6 | |
Informace o fotografii: - Místo focení: Lužec nad Vltavou - GPS: 50°19'16.572"N, 14°24'17.853"E » - Datum: 9.2.1992 - Autor: BBvK - Pozn.: sken z negativu, Smíšený Mn 96971, ten den bohužel bez manipulace - Zobrazeno: 7889x - Detailní EXIF informace » - Rating od autorů: 10 - Rating od uživatelů: 9 | |
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit | |
21.10.2010 (15:25)
Nickon: a já jsem zvědavý, jestli rekonstrukce vůbec bude...:)
Jinak jsem se dopustil jednoho breptu, jak tak na to koukám - nikoli WEB, nýbrž VEB - zkratka přídomku Volkseigene Betrieb. Něco jako dovětek "n.p." (národní podnik) u československých firem. Už jsem z té webové doby poněkud zwebovanej...
Jinak jsem se dopustil jednoho breptu, jak tak na to koukám - nikoli WEB, nýbrž VEB - zkratka přídomku Volkseigene Betrieb. Něco jako dovětek "n.p." (národní podnik) u československých firem. Už jsem z té webové doby poněkud zwebovanej...
Martine, těmi Aee jsi asi myslel Amee ve stavu po dodání, viď? Já zase doplním, že se žlutým pruhem přijely už z fabriky i prototypy 842.001 a 002 - v hodně neobvyklé verzi s celožlutými čely; zřejmě to mělo souvislost s tím, že právě jen prototypy je měly, narozdíl od sériovek, laminátová a složitě tvarovaná v "anglickém" stylu. Jsem zvědav, jestli jim po rekonstrukci zůstanou.
20.10.2010 (11:06)
To "r" znamená jen to, že vůz má zvedací plošinu (respektive je to jediný rozdíl mezi Bdmee a Bdmeer), jinak jde o identické vozy...
A špatně jsem se vyjádřil - měl jsem namysli právě tu ucelenou řadu vozů "mee", samozřejmě že tebou jmenované vozy neměla pruh, ale GP200 ano... ;o)
A špatně jsem se vyjádřil - měl jsem namysli právě tu ucelenou řadu vozů "mee", samozřejmě že tebou jmenované vozy neměla pruh, ale GP200 ano... ;o)
20.10.2010 (8:55)
Jen doplním, že žlutý pruh měla celá série rychlíkových vozů s podvozky GP200 pro ČSD, tedy nejen Bmee, ale také Bdmee a u nás nadobro zapomenuté Aee... Jediné vozy s GP200, které nebyly opatřeny žlutým pruhem, byly Bymee, vyvedeny v tehdejší oblíbené barvě "Zeleň stěží viditelná".
19.10.2010 (21:18)
...a když jsme u toho vzpomínání, jak jsem si pročítal tuhle (přínosnou!) debatu, tak se mi vybavila jedna luxusní vzpomínka z dětství. Podle různých rodinných reálií to datuju na podzim 88 nebo jaro 89. Jeli jsme s babičkou ze zahrádky, k čemuž bylo potřeba využít služeb M152.0 a tratě 097. Poměrně živě si vybavuju, jak byli lidé na nádraží v Úpořinách překvapení, když se přiřítil od Lovosic šukafon v tomhle nátěru, tedy s "širokou čárou ponoru". A začali okamžitě rozvíjet teorii, že asi bude "nějakej rychlíkovej". A já se samozřejmě těšil, že uvitř bude něco lepšího, než ty pryčny...:)
Asi to souviselo s tím, že široký žlutý pruh se už o pár let dřív (pokud mě paměť opět nešálí) objevil u převratného výrobku WEB Waggonbau Bautzen - československé řadě Bmee. No a lidé si automaticky spojili, že žlutý pruh=něco extra.:)
Asi to souviselo s tím, že široký žlutý pruh se už o pár let dřív (pokud mě paměť opět nešálí) objevil u převratného výrobku WEB Waggonbau Bautzen - československé řadě Bmee. No a lidé si automaticky spojili, že žlutý pruh=něco extra.:)
Tak jste mne diskuzí donutili hrábnout do archivu, protože jsem si nebyl jistý. Hlavně jsem se domníval, že byla sjednocená červená na střídavkách a motorech, ale nebyla, viz níže ;-)
Unifikem jsem samozřejmě myslel nátěr s pruhem širokým 600 mm. To, co bylo před tím byly spíše snahy o unifikovaný nátěr.
A teď již konkrétněji. Tento nátěr vychází z ON 28 0084, platné od 1.9.1986 a na ní navazujícím výnosem FMD, kde je vše specifikováno. Rok 1988 pak byl určen na trvalé zavedení nátěru do praxe.
A k jednotlivým řadám. Pro stejnosměrné byla určena zeleň střední (5300), pro střídavé červeň rumělková světlá(8140), pro dvojsystémové modř návěstní (4550), pro motory pak červeň višňová (8300).
Střechy a pojezd u všech vozidel byly natírány hnědošedou (2179) a pruh byl vyveden žlutí chromovou střední (6200 nebo 6201). Ještě byla použita barva černá (1999) na nárazníky a hliníková (9110) na součásti tepelně namáhané.
Tolik teorie, praxe samozřejmě byla jiná, ale to je život :-)
Unifikem jsem samozřejmě myslel nátěr s pruhem širokým 600 mm. To, co bylo před tím byly spíše snahy o unifikovaný nátěr.
A teď již konkrétněji. Tento nátěr vychází z ON 28 0084, platné od 1.9.1986 a na ní navazujícím výnosem FMD, kde je vše specifikováno. Rok 1988 pak byl určen na trvalé zavedení nátěru do praxe.
A k jednotlivým řadám. Pro stejnosměrné byla určena zeleň střední (5300), pro střídavé červeň rumělková světlá(8140), pro dvojsystémové modř návěstní (4550), pro motory pak červeň višňová (8300).
Střechy a pojezd u všech vozidel byly natírány hnědošedou (2179) a pruh byl vyveden žlutí chromovou střední (6200 nebo 6201). Ještě byla použita barva černá (1999) na nárazníky a hliníková (9110) na součásti tepelně namáhané.
Tolik teorie, praxe samozřejmě byla jiná, ale to je život :-)
Poznámka "pamětníka" :-) k unifiku: první dvě zkušební celomáčené lokomotivy byly T 478.3089 a 3090 už z výroby v roce 1973. Masově se jednobarevné lokomotivy začaly prosazovat od přelomu let 1974/75.
JTB: možná otázka co bylo resp. je levnější. Jestli natírat loko každé 3 roky barvou typu "vodovky" a nebo jednou za 10let kvalitním PURem. Volba padla na druhou variantu,leč při nedostatečné očistě vypadají dnešní vozidla jak koule špíny.
JTB: V druhé polovině 70.let se všechny motorové lokomotivy, nejenom brejle, přetíraly na červeno (nebo tak chodily rovnou z výroby: bangle, pilštyci, brejle). Odstín se nazýval červeň višňová.
19.10.2010 (11:19)
K té debatě o vzniku unifiku: máte vlastně pravdu oba, jak MZ, tak autor. Snaha o unifikaci byla patrná už od konce 70. let a tehdy se projevovala nejbrutálněji - lokomotivy byly natírány od rámu až po střechu jednou jedinou barvou; stejnosměrky (vagonovou?) zelení, brejláci vínovou červenou; ostatně, skoro přesně tak vypadá dnes vzývaná 750.285.
Pak se přišlo na to, že obzvlášť stejnosměrky jsou v zeleni dokonale maskované, a tak se začalo s aplikací různých proužků. Nejdřív se unifikace zvolnila a na mašiny se doplňoval úzký oranžový pruh (pokud se nepletu, léta páně 1983), načež se v roce 1988 současně s přečíslováním mašin přešlo opět na totální unifikaci, jen s rozlišením trakcí a 600 mm pruhem. A opravdu, v tomhle roce se už totalitní hospodářství rozkládalo; taky to byl pěkný puch.
Při zpětném pohledu to byl vlastně poměrně překotný vývoj, když to srovnáme s najbrtizací; ale je to asi dané tím, že tehdejší nátěrové hmoty stály pakatel a taky vydržely nesrovnatelně méně, než dnešní polyuretan. Ostatně, stačí se podívat, jak vypadají mašiny, natřené PURem kolem roku 2000 (při dobré údržbě jako nové) a naopak jak vypadá třeba 753.187, jejíž nátěr za 23 let zcela zmizel, místy i se základovkou...:)
Pak se přišlo na to, že obzvlášť stejnosměrky jsou v zeleni dokonale maskované, a tak se začalo s aplikací různých proužků. Nejdřív se unifikace zvolnila a na mašiny se doplňoval úzký oranžový pruh (pokud se nepletu, léta páně 1983), načež se v roce 1988 současně s přečíslováním mašin přešlo opět na totální unifikaci, jen s rozlišením trakcí a 600 mm pruhem. A opravdu, v tomhle roce se už totalitní hospodářství rozkládalo; taky to byl pěkný puch.
Při zpětném pohledu to byl vlastně poměrně překotný vývoj, když to srovnáme s najbrtizací; ale je to asi dané tím, že tehdejší nátěrové hmoty stály pakatel a taky vydržely nesrovnatelně méně, než dnešní polyuretan. Ostatně, stačí se podívat, jak vypadají mašiny, natřené PURem kolem roku 2000 (při dobré údržbě jako nové) a naopak jak vypadá třeba 753.187, jejíž nátěr za 23 let zcela zmizel, místy i se základovkou...:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- akreditovaný fotograf nebo člen ŽP, - správce galerie nebo admin ŽP
Přidat komentář
Přihlášení
© 2001 - 2024 ŽelPage
- správci - otázky a odpovědi
Info
informacni okenko