..: Komentáře :..


Komentáře uživatele "malard":

  1 2 3 4 5 ... 15      Komentářů na stránku:   
FotkaZprávaDatum
754.047-9Přesně tak. Třeba zde: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/motorove-lokomotivy/742/742007.html08.06.23 - 21:08
T 669.1041 + T 669.1054 + T 669.1047 + T 669.1059Na počátku roku 2021 začala revitalizace trati Tirana - Durrës, jejíž součástí je i novostavba trati na letiště. Stavba začala demontáží železničního svršku v úseku Durrës (mimo) - Kashar. Výzisky z demontáže byly kvůli ochraně před zloději umístěny do depa Shkozet. Kvůli omezenému prostoru v depu tak musely být některé lokomotivy a vozy odstavovány přímo ve stanici Durrës, kde se staly jednoduchým terčem vandalů.

V současné době (https://youtu.be/e8697jbLBPw) je již snesen i železniční svršek ve stanici Durrës a probíhají zde stavební práce, jejichž výsledek by měl být následují: https://1iq.cz/img/jP5Xx/4wsJW.jpg. Vozidla byla přesunuta zpět do depa Shkozet, přičemž stejnojmenná železniční stanice dnes slouží jako výchozí stanice pro víkendový osobní vlak do Elbasanu. Cabview z elbasanské trati (v úseku Rrogozhinë - Durrës) je možné zhlédnout zde: https://youtu.be/BxKmIokeR8I.
19.04.23 - 7:46
T 669.1048V listopadu 2019 postihlo Albánii silné zemětřesení. To mimo jiné poškodilo železniční most u obce Mamurras, ležící na trati Vorë - Bajzë (státní hranice s Černou Horou). Albánská železniční síť tak de facto ztratila mezinárodní napojení, protože provoz vlaků směřujících z Černé Hory je umožněn pouze do stanice Laç Gjorm.

Z vnitrostátního pohledu zůstala za tímto mostem uvězněna souprava osobního vlaku s lokomotivou T 669.1060. Odstavení soupravy ve stanici Shkodër umožnilo místním vandalům její jednoduché ničení, které neminulo lokomotivu samotnou. Ta je po dlouhodobém odstavení neprovozní.

I přes nepříznivou provozní situaci byly v roce 2022 znovu zavedeny tradiční "poutní" vlaky pro cestující směřující do kostela svatého Antonína ve městě Laç. Vlaky byly vypraveny každé úterý mezi 27. březnem a 13. červnem. Pro vysoké ceny PHM v roce 2022 byl o tyto vlaky nebývalý zájem.

Do čela "poutního" vlaku (Shkodër - Laç Gjorm) se postavila lokomotiva T 669.1048, která je určena pro vozbu vlaků nákladní dopravy. Její nasazení na vlak osobní dopravy způsobila výše uvedená nepříznivá provozní situace.
18.04.23 - 8:51
DH 422V letech 2013 a 2014 dodala společnost National Railway Equipment Co (NREC) marockým železnicím 30 lokomotiv z rodiny GT26, konkrétně typu NGT26CW-3wNFORCE. Společnost NREC navázala na dlouholetou spolupráci s firmou TŽV Gredelj d.o.o. v chorvatském Záhřebu, která má bohaté zkušenosti s výrobou/modernizací EMD lokomotiv, včetně exportu do zahraničí, například do Mosambiku, Saudské Arábie a Izraele. Lokomotivy disponují výkonem 2460 kW a maximální rychlostí 100 km/h. V Maroku obdržely označení DH 400.

Podobně jako u dodávky prvních lokomotiv typu GT26 do Maroka jsou i zde 4 lokomotivy vyčleněny pro vozbu vlaků osobní dopravy. Jejich maximální rychlost je zvýšena na 140 km/h. Pro tyto stroje však nebyla vyčleněna speciální řada, jedná se tedy o stroje řady DH 400 čísel DH 416 – DH 420. I tato řada není rovněž vybavena elektrickým topením.

Na snímku projíždí lokomotiva DH 422 s vlakem Al Atlas 101 (Casa Voyageurs - Beni Ansar) mezistaničním úsekem Touabaa – Matmata, ve kterém trať kopíruje vodní nádrž Idriss I. Sestřih z Maroka je ke zhlédnutí zde: https://youtu.be/ml8LueiYpCY.
08.04.23 - 16:07
DH 372Z celkových 22 do Maroka dodaných kusů lokomotiv typu EMD GT26CW-2 byly v konfiguraci s nižším převodovým poměrem vyrobeny pouze 4 lokomotivy. Ty byly do Maroka dodány v roce 1974 a obdržely řadové označení DH 370, konkrétně čísla DH 371 – DH 374. Lokomotivy jsou schopny dosahovat maximální rychlosti 145 km/h, trvalá tažná síla je 250 kN. I přes určení pro vlaky osobní dopravy lokomotivy nedisponují elektrickým vytápěním. Oproti řadě DH 350 jsou opatřeny odlišným nátěrem.

Lokomotiva DH 372 stoupá s vlakem Al Atlas 301 (Tanger Ville - Oujda) mezi stanicemi Sidi Harazem - Ain Sbit. Sestřih z Maroka je ke zhlédnutí zde: https://youtu.be/ml8LueiYpCY.
08.04.23 - 11:52
DH 365Americká společnost Electro-Motive Division dodala do Maroka mezi lety 1974 a 1979 celkem 22 lokomotiv výrobního označení GT26CW-2. Tento typ byl dodán ve dvou konfiguracích, které se odlišovaly převodovým poměrem. Jedná se o šestinápravové lokomotivy vybavené spalovacím motorem 16-645E3C s výkonem 2429 kW.

Osmnácti lokomotivám s vyšším převodovým poměrem bylo přiděleno řadové označení DH 350, přičemž marockým drahám byly dodány ve třech sériích: čísla DH 351 – DH 361 v roce 1974, DH 362 – DH 365 v roce 1976 a DH 366 – DH 368 v roce 1979. Ačkoliv jsou stroje pro svou vyšší trvalou tažnou sílou (300 kN) a nižší maximální rychlostí (125 km/h) určeny k vozbě vlaků nákladní dopravy, toto rozdělení není příliš dodržováno. Kvůli absenci elektrického topení u všech řad motorových lokomotiv je nutné do soupravy řadit generátorový vůz, který se na snímku nachází za lokomotivou.

Lokomotiva DH 365 je zachycena s vlakem Al Atlas 20000 (Oujda - Tanger Ville) necelých 5 kilometrů od stanice Fes Bab Ftouh, která se nachází u medíny (historické části města). Sestřih z Maroka je ke zhlédnutí zde: https://youtu.be/ml8LueiYpCY.
07.04.23 - 23:42
220.029Kromě elektrifikace a modernizace bylo nutné motorový lokomotivní park také unifikovat. Dieslovou část výběrového řízení, vypsaného v roce 1993, vyhrála firma ABB Henschel AG (později ADTranz, později Bombardier) s lokomotivou typu DE2000 vycházející z produktové řady Octeon (PKP EU43, FS E412). Pod řadou A 471 bylo během roku 1997 dodáno do Řecka všech 26 strojů.

Lokomotiva je vybavena dvěma spalovacími motory MTU 12V396TC13 o celkovém výkonu 2100 kW. Tyto spalovací motory byly použity kvůli požadavku na unifikaci – nacházejí se v motorových jednotkách AEG DE IC-2000N (OSE 520). Velkolepé plány na elektrifikaci infrastruktury však do budoucna předpokládaly snížení potřeby motorových lokomotiv. Díky použití modulární koncepce je tak možné lokomotivy jednoduše přestavět na elektrické. Instalované trakční motory mohou poskytnout výkon až 5500 kW. Lokomotiva je konstruována pro rychlost 200 km/h, která je ovšem v dieselové konfiguraci snížena na 160 km/h.

Později bylo rozhodnuto o objednání dalších 10 identických strojů. Stalo se tak změnou zakázky na dodávku 10 šestinápravových lokomotiv metrového rozchodu pro síť Peloponnese. Lokomotivy byly dodány v letech 2003 a 2004 po označením 220.027 – 036.

Na snímku projíždí „Marlboro“ (jak se lokomotivám DE2000 v Řecku přezdívá) 220.029 stanicí Gallikos s vlakem 80610 (Thessaloniki – Alexandoupoli).

Druhá kolej představuje původní vedení trati. Kolej je sice napojena do stanice, na mnoha místech je ale přetnutá tratí v nové stopě. Díky přeložkám došlo ke zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h, kterou zde běžně využívá jeden pár rychlíků vedený motorovou jednotkou řady 520. Na staré traťové koleji je dnes v předmětném mezistaničním úseku odstaveno 46 osobních vozů, které sem byly převezeny ze Soluně, kde sloužily jako úkryt migrantům.
25.03.23 - 16:08
A 506 + A 504Zatímco motorizace osobní dopravy v Řecku začala hned po 2. světové válce, první nákladní lokomotivy byly dodány až v roce 1961. Jednalo se o 10 čtyřnápravových lokomotiv americké firmy ALCO (American Locomotive Company), které nesly označení A 201. Během následujících let dodalo ALCO další lokomotivy různých typů. V roce 1962 bylo dodáno 10 šestinápravových lokomotiv s označením A 301 a v roce 1966 7 šestinápravových lokomotiv A 321. Následující dodávku v roce 1973 realizovala kanadská firma MLW (Montreal Locomotive Works). Konkrétně se jednalo o 20 šestinápravových lokomotiv výrobního typu MX-627, označených v Řecku jako A 451.

Vzhledem ke sklonově náročným tratím v Řecku bylo pro vozbu těžkých nákladních vlaků potřeba výkonnějších lokomotiv. MLW tak v roce 1975 dodalo 10 šestinápravových lokomotiv výrobního typu MX-636, v Řecku označených jako A 501. Lokomotivy jsou vybaveny spalovacím motorem ALCO 16-251F o výkonu 2610 kW. Maximální rychlost je 112 km/h. Postavení nejvýkonnějších motorových lokomotiv v Řecku si udržely pouze do roku 1982, kdy bylo dodáno 10 lokomotiv řady A 551 s výkonem 2911 kW. Odstavení lokomotiv A 551 proběhlo již po 16 letech od jejich nákupu, a tak se řada A 501 v roce 1998 opět stala nejvýkonnější motorovou lokomotivou v Řecku.

Lokomotivy řady A 501 zajišťují v Řecku i po 48 letech nákladní vozbu. Z důvodu těžkých nehod byly sešrotovány dva stoje – A 502 (srážka s lokomotivou A 366 v tunelu u obce Livera dne 31. března 1987) a A 505 (vykolejení u obce Gefira dne 10. června 1989).

Na snímku vedou „Kanadezy“ (jak se lokomotivám MX-636 přezdívá) A 506 a A 504 nákladní vlak 40871 (Pardubice hl.n. – Piraeus). Druhá kolej představuje původní trat, která byla na mnoha místech přeložena.
24.03.23 - 22:58
120.019 + 120.022První elektrifikovanou tratí v Řecku se v roce 1993 stala trať Thessaloniki – Gevgelija. Řecké železnice (OSE) v té době však nedisponovaly žádným vozidlem elektrické trakce. Obnova lokomotivního parku tedy byla nutností a ještě téhož roku bylo vypsáno výběrové řízení na dodávku 26 dieselových a 6 elektrických lokomotiv. Vítězným uchazečem se v oblasti elektrické trakce stalo konsorcium firem Krauss-Maffei (dodavatel mechanické části) a Siemens (dodavatel elektrické části) s lokomotivou založenou na platformě EuroSprinter. Všech 6 lokomotiv bylo řeckým železnicím dodáno na konci roku 1997 pod označením H 561 – H 566 (H – Hlektramaxa). Tato krátká dodací lhůta (17 měsíců od podpisu smlouvy) představovala pozoruhodný úspěch, neboť požadavky OSE byly velmi náročné, mimo jiné byla například požadována maximální hmotnost 80 tun. HellasSprintery, jak jsou lokomotivy v Řecku pojmenovány, disponují celkovým výkonem 5066 kW a jsou konstruovány pro rychlost 200 km/h.

Plány na modernizaci železniční infrastruktury byly velkolepé, již rozběhnuté zdvoukolejnění hlavní trati Thessaloniki – Athens zahrnovalo také elektrifikaci. Ještě přes skončením dodávek tak byla objednávka rozšířena o dalších 24 kusů elektrických lokomotiv. Bylo dohodnuto, že výroba bude probíhat v Athénách ve spolupráci s Hellenic Shipyards. Finanční a organizační potíže však přiměly dodavatele postavit lokomotivy v domovském závodě v Mnichově a způsobily odložení dodávek až na roky 2004 a 2005 (nově označených 120.007 – 030). Za tu dobu prošla rodina EuroSprinter značným vývojem a v lokomotivce tak probíhala montáž HellasSprinterů vedle řady ES64F4, či EuroRunner. Pro OSE byl však důležitější požadavek na unifikaci všech 30 strojů a tak musel Siemens obnovit výrobu starších komponentů.

Kvůli pomalé elektrifikaci byla turnusová potřeba minimální a většina strojů tak byla odstavena. Velká změna nastala až v roce 2019, kdy došlo k dokončení elektrifikace hlavní trati. Zvýšená turnusová potřeba si ještě tentýž rok vyžádala provedení generální opravy u 9 lokomotiv. Jednalo se o stroje z první série, vyjma lokomotivy 120.004 (ex H 564), jež byla odstavena po nehodě v Paionii v roce 2000, a o stroje ze druhé série čísel 120.009, 025 a 026.

Na snímku vede lokomotiva 120.019 nákladní vlak 40873 (Pardubice hl. n. – Neo Ikonio). Přepravovaná lokomotiva (120.022) dnes již fyzicky neexistuje. Dne 28. února 2023 vedla společně s lokomotivou 120.012 nákladní vlak, který se u obce Tempi střetl s protijedoucím vlakem InterCity vedený lokomotivou 120.023. Nehoda si vyžádala 57 mrtvých a způsobila preventivní zastavení železniční dopravy v celém Řecku. Postupné obnovování provozu začalo až o 3 týdny později, konkrétně 22. března, kdy byla částečně obnovena příměstská doprava u Atén, ovšem sníženou rychlostí. Zbylé linky na obnovení provozu stále čekají.
24.03.23 - 21:41
2640.007Pro vozbu vlaků osobní dopravy jsou v Kosovu určené dvě lokomotivy řady 2620, neboť z nepříliš velkého lokomotivního parku jako jediné disponují elektrickým topením. Po odvezení ranního vlaku IC 760 (Pejë – Prishtinë) musela být „mala karavela“ (jak se lokomotivám EMD GT22HW-2 přezdívá) 2620.016 stažena do depa kvůli závadě. Nasazení druhé „osobní“ lokomotivy 2620.005 (ex JŽ 645.033, ex HŽ 2044.031, ex HK 001) však pro její dlouhodobý špatný technický stav nebylo možné. Lokomotiva je odstavena od května 2022 kvůli chybějícím akumulátorům. I před tímto datem ale bylo nasazování lokomotivy 2620.005 na osobní vlaky problematické, protože generátor elektrického topení je od roku 2020 mimo provoz kvůli závadě v řídící elektronice. Do výběrového řízení na dodávku předmětné elektroniky se nikdo nepřihlásil.

Do čela osobního vlaku TL 4201 (Prishtinë – Pejë) tak musel být nasazen „kenedi“ 2640.007. Typově se jedná o EMD G16, které byly v Jugoslávii označeny jako JŽ 661. V pěti různých podsériích bylo mezi lety 1959 až 1966 dodáno do Jugoslávie celkem 218 kusů. Lokomotiva 2640.007, původně označena jako JŽ 661-228, byla dodána v roce 1966 železničnímu podniku ŽTP Beograd, konkrétně do depa Fushë Kosovë. V rámci posilování autonomního práva Kosova došlo k rozdělení železničních podniků a lokomotiva v roce 1978 připadla správě ŽTO Priština. Po válce v Kosovu byla lokomotiva označena jako HK 003 až do roku 2012, kdy byla odeslána do dílen TŽV Gredelj v Zahřebu. Při generální opravě obdržela lokomotiva nový nátěr a klimatizaci.
28.01.23 - 11:41