..: Komentáře :..


Komentáře uživatele "Makyna":

  1 2      Komentářů na stránku:   
FotkaZprávaDatum
T 669.1061 + T 669.1044Současná situace nákladní dopravy v Albánii je kromě soukromé vozby dopravce AlbRail velmi nepříznivá. Posledním významným zákazníkem byly železárny v Elbasanu. Zde byl pravidelně dopravován šrot z přístavu Durrës a občasné přepravy železného šrotu z Evropy. Bohužel i tento zákazník již nevyužívá služeb železniční dopravy. Kvůli ničivému zemětřesení v listopadu roku 2019 musel být šrot z Evropy překládán ve stanici Laç Gjorm na nákladní automobily. Překládka však nebyla dlouhodobě efektivní a tak došlo k útlumu této přepravy. Rovněž pravidelné přepravy do přístavu Durrës byly nahrazeny nákladními automobily. HSH aktuálně v nákladní dopravě realizují přepravy cukru, jehož překládka probíhá rovněž ve stanici Laç Gjorm.

Železniční stanice Bajzë je pohraniční přechodovou stanicí s Černou Horou. Po zmiňovaném zemětřesení zde byly od zbytku albánské železniční sítě odděleny lokomotivy T 669.1044, T 669.1048, T 669.1060 a T 669.1061. Kromě předposlední jmenované jsou všechny určeny pro vozbu nákladní dopravy.
18.04.23 - 19:42
DH 421Železniční trať normálního rozchodu byla v úseku Fes – Sidi Abdallah dokončena v roce 1934, čímž nahradila původní úzkorozchodnou (600 mm) trať z roku 1921. Později však bylo kvůli stavbě vodní nádrže Idriss I nutné přeložit trať výše a to skoro v celém úseku Touabaa - Matmata.
Okolo kamenného mostu z roku 1934 projíždí lokomotiva DH 421 s vlakem Al Atlas 101 (Casa Voyageurs – Beni Ansar).
09.04.23 - 16:59
DH 428Kromě hydroelektrárny Idriss se na stejnojmenné vodní nádrži nachází ještě hydroelektrárna Allal al Fassi (na pozadí), jež byla uvedena do provozu v roce 1994. Kromě samotné výroby elektrické energie slouží tato elektrárna jako přivaděč vody do nádrže. Napájení vodou je realizováno ze vzdálené přehrady Allal al Fassi. Propojení této přehrady a kompenzační nádrže je tvořeno tunelem, který je dlouhý necelých 16 km. Následně je voda hnána potrubním přivaděčem do Francisovy turbíny o výkonu 3x 80 MW a poté je vypouštěna do nádrže Idriss I. Ročně elektrárnou proteče přibližně 300 milionů m3 vody a v průměru generuje 220 GWh elektrické energie.

S touto elektrárnou byl na snímku zvěčněn vlak Al Atlas 103 (Casa Voyageurs - Oujda) v čele s lokomotivou DH 428.
09.04.23 - 12:21
DH 428Přibližně 27 kilometrů severovýchodně od města Fez se nachází přehrada Idriss I, která byla vybudována na řece Inaouen a přítoku řeky Bou Zemlane v roce 1973. Hydroelektrárna Idriss je vybavena Kaplanovými turbínami o výkonu 2x 20 MW, přičemž ročně vyrobí 66 GWh elektřiny. Přehrada měla sloužit k zavlažování 72 300 hektarů půdy a zásobování měst Fes a Meknes pitnou vodou. Dlouhodobá vodohospodářská bilance je však kritická. V listopadu loňského roku dosáhla míra naplnění přehrady pouhých 22 %. Některá vyschlá místa přehrady začali místní zemědělci hojně využívat k pěstování plodin.

Popsaná situace je zřetelná i na fotografii, kdy voda běžně zaplňovala celé údolí. Lokomotiva DH 428 byla vyfotografována v čele vlaku Al Atlas 202 (Oujda – Tanger Ville) mezi stanicemi Matmata a Touabaa.
09.04.23 - 8:29
2640.007Město Pejë (srbsky Peć) se nachází v západní části Kosova. Známé je hlavně díky pravoslavnému klášteru, který je zapsán na seznam světového dědictví UNESCO. Město ve svých dějinách vystřídalo mnoho názvů. Současný název Peć je slovanského původu a označuje pec nebo zastarale jeskyni. Jedním z důvodů proč tento název dostalo, jsou četné jeskyně v Rugovské soutěsce, u které město vzniklo. Albánský název Pejë vychází z poturčeného názvu města. Odkazuje na tradici výroby hedvábí. Město leží na řece Pećka Bistrica, na jihovýchodním úpatí pohoří Prokletije, jehož část lze vidět na fotografii. Rozvoj města mnohdy blokovaly boje, ale i přesto bylo industrializováno. Ve druhé polovině 20. století zde vznikla továrna na kožené výrobky, cukrovar anebo místní pivovar Peja, který se řadí mezi hlavní pivovary na území Kosova. Napětí mezi Srby a Albánci i nadále stupňovalo, zatímco v 19. století žil na území podobný počet muslimů (Albánců) a pravoslavných křesťanů (Srbů), od roku 1960 podíl Srbů klesal. Důsledkem bylo hlavně vystěhovalectví pravoslavného obyvatelstva, kosovská válka a v roce 2004 pak národnostní nepokoje.

V koncové stanici Pejë je zachycena lokomotiva 2640.007, která po příjezdu s vlakem TL 4201 (Prishtinë – Pejë) soupravu objela a vyčkává na čas odjezdu vlaku TL 4200 (Pejë – Prishtinë).

V Kosovu jsou aktuálně provozovány dva páry vlaků a to v úseku Prishtinë - Pejë, dále pak soupravové vlaky ze stanice Prishtinë do depa ve Fushë Kosovë a zpět. Hlavní příčinou provozu vlaků jen na jedné relaci je modernizace úseků Mitrovicë – Fushë Kosovë a Fushë Kosovë – Hani i Elezit. Stavbu druhého úseku zajišťuje italská společnost Generale Construzioni Ferroviarie, k dokončení modernizace by mělo dojít na jaře roku 2023.

Do podzimu roku 2021 byly v provozu vlaky nákladní dopravy převážející feroniklovou rudu z dolu Medvec do zpracovatelského závodu NewCo Ferronikeli v Drenasu. Kvůli vysokým cenám energií však muselo být zpracování značně omezeno. Výpadek příjmů z nákladní dopravy je pro kosovské železnice značný problém, který negativně ovlivnil výsledek hospodaření. Dle aktuálních zpráv ze zpracovatelského závodu by postupně mělo docházet k obnovování produkce a s tím i k obnovení nákladní dopravy v Kosovu.
28.01.23 - 16:43
2620.016Okolo skalního útvaru Guri i Plakës (Kámen staré ženy) projíždí odpolední vlak IC 761 (Prishtinë – Pejë). Útvar byl rozdělen francouzskou společností Batanjolla při stavbě trati Fushë Kosovë – Pejë mezi lety 1933 až 1935.

Právě k tomuto místu se pojí mnoho legend. Nejznámější je příběh o staré ženě, která se dvěma synovci přežila invazi Slovanů. Tento příběh je předáván z generace na generaci, vypráví se v něm, že Slované vnikli do malé vesnice v okolí Guri i Plakës. Při bojích bylo zabito 80 obyvatelů. Stará žena se dvěma synovci smrti unikla. Na druhý den vzala ze zničené vesnice dobytek a schovala se právě v tomto skalním útvaru, kde své synovce vychovávala. Podle legendy byla od východu na okraji kamene jeskyně, do které stařenka později spadla a přišla o život. Tuto pověru má potvrzovat také nález masového hrobu při stavbě trati, kam měla stařenka pohřbít své členy rodiny.
28.01.23 - 8:15
749.121-0Moony: podle mě je to čelo dost nekvalitně zesvětlované.16.02.19 - 23:16
193.815-8Díky Davide! :)29.06.18 - 20:00
754.022-2Vzhledem k tomu, že tam nejsou tolik výrazné stíny, se mi subjektivně líbí víc. :)17.02.18 - 9:00
754.022-2Copak je to za hezkou dívčinu? :D :D15.02.18 - 11:31