Ústí nad Labem — K jedenácti stávajícím českým integrovaným dopravním systémům, v nichž jsou kromě autobusů či prostředků městské hromadné dopravy integrovány též vlaky, se v pátek 1. ledna připojil dvanáctý. Nově je totiž možné na jednu společnou jízdenku cestovat vlaky, autobusy a městskou dopravou ve vybraných městech po celém Ústeckém kraji. Zdejší systém s názvem Doprava Ústeckého kraje (DÚK) přitom není žádnou horkou novinkou, již rok funguje v autobusové dopravě v celém kraji, vlaky však byly do systému zapojeny právě až s příchodem letošního roku.
Obyčejnou nebo integrovanou? Cestující dostanou na výběr
Srovnání cen
Níže je uvedeno srovnání jízdného dle tarifu DÚK a ČD (obyčejné jízdné, IN 25) na vybraných relacích v Ústeckém kraji:
Trasa | DÚK | ČD | ||
---|---|---|---|---|
H | EP | obyč. | IN25 | |
Chomutov – Jirkov | 19 | 17,1 | 17 | 13 |
Ústí nad Labem – Teplice | 31 | 27,9 | 32 | 24 |
Litoměřice – Louny | 50 | 45 | 66 | 50 |
Kadaň – Děčín | 130 | 117 | 159 | 119 |
Veškeré ceny jsou uvedeny v Kč.
Cestovat na ústeckou integrovanou jízdenku je možné ve všech osobních a spěšných vlacích Českých drah, a také v rychlících. Integrovány však nejsou vlaky kategorií EuroCity a EuroNight mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Integrované jízdenky si cestující mohou zakoupit u pokladen i u průvodčích, vydávány a uznávány jsou ale pouze papírové jízdenky, nikoliv elektronické jízdenky nahrané na čipových kartách.
Tarif Dopravy Ústeckého kraje je zónově-relační a zároveň časový. Území kraje je rozděleno do jednotlivých zón, mezi nimiž se cestující může pohybovat po povolených trasách, tedy cestou nejkratší či nejvýhodnější, a zároveň musí jízdu absolvovat za určený čas.
Cestující ve vlacích nově získají na výběr mezi tarifem integrovaným a železničním, podobně jako je tomu už i v jiných krajích. Ceny se přitom mnohdy i zásadně liší, cestující proto musí uvážit, zda se mu vyplatí koupit integrovanou jízdenku, s níž může následně pokračovat autobusem, nebo jízdenku Českých drah, na niž může uplatnit například zákaznickou slevu. Obecně se dá říci, že cena jízdného je u kratších tras levnější při použití kilometrického tarifu TR 10, u delších tras se naopak vyplatí doklad integrovaný.
Tarif DÚK nabízí také týdenní a měsíční jízdenky a poskytuje standardní slevy pro děti, žáky, studenty či držitele průkazu ZTP. Výhodnou nabídkou pro více cest v rámci jednoho dne může být celodenní celokrajská síťová jízdenka za 130 Kč, platná až do 4 hodin ráno následujícího dne. Celodenní jízdenka Českých drah, platná pouze ve vlacích, přitom vyjde na 209 korun.
Do Varnsdorfu zatím bez integrace
Kromě Českých drah, které na území kraje provozují většinu spojů, objednává krajský úřad dopravu též u železničního dopravce Vogtlandbahn, a to na trase Rybniště – Varnsdorf a Varnsdorf – Varnsdorf-pivovar Kocour. V těchto spojích, známých pod značkou Trilex, se ovšem integrované jízdenky prozatím neuznávají. „Kdy se Vogtlandbahn do systému připojí, zatím není jasné,“ uvedl mluvčí společnosti Uwe Miertschischk s tím, že je klíčové nastavit systém přerozdělování tržeb mezi jednotlivými dopravci. Vlaky Vogtlandbahnu jsou přitom již integrovány v saských dopravních systémech VVO a ZVON, a také v integrovaném systému Libereckého kraje IDOL.
Součástí systému by se naproti tomu měly stát také sezonní turistické spoje. Ty v Ústeckém kraji provozuje především společnost KŽC Doprava.
Celokrajský integrovaný dopravní systém byl v Ústeckém kraji spuštěn v roce 2015, jeho hlavní nevýhodou je zatím nezaintegrování většiny systémů MHD. Na jízdenku DÚK je možné cestovat v autobusech a trolejbusech pouze v Teplicích, a částečně v Ústí nad Labem. V dalších velkých městech kraje, včetně Mostu, Chomutova nebo Děčína lze prozatím použít pouze síťovou jízdenku Labe-Elbe. Ta vloni v prosinci mírně podražila a rovněž přestala platit ve vlacích EC a EN.
Zdroj: Ústecký kraj
S platností od 1.2.2016 bude na všech železničních tratích PID zavedena platnost všech druhů jízdenek pro jednotlivou jízdu PID (vyjma dvoupásmové jízdenky na 15 min. za 12/6 Kč). Možnost cestovat na jednotlivé jízdenky PID bude omezena pouze tím, že v některých stanicích a zastávkách nebude zatím umístěn označovač jízdenek PID. V těchto stanicích a zastávkách lze nastoupit do vlaku pouze s jednotlivou jízdenkou PID již označenou v jiném dopravním prostředku PID (obvykle v autobuse) nebo je nutné zakoupit jízdenku dle tarifu železničního dopravce.
Tyto stanice a zastávky budou postupně osazeny označovači jízdenek PID nebo zde bude umožněno označení v označovači ve vozidle nebo náhradní označení vlakovou četou.
Od 1.2.2016 bude zároveň zařazena do systému PID také železniční zastávka Velký Borek (tarifní pásmo 4). Zároveň tím vzniká další linka systému Esko: S33 (Mělník – Velký Borek – Mšeno).
http://www.ropid.cz/data/Galleries/59/72/d1253_3_A4_Linky_S_2016-02.png
Jízdenky:
DÚK vdf-usti 89Kč
DÚK rybniště-usti 79Kč (spolu s tlx-rybniště 101Kč)
ČD rybniště-usti 80Kč (spolu s tlx-rybniště 102Kč)
TLX vdf-rybniště 22Kč
DÚK celodenní 130Kč
ČD včasná rbk-ústí 85Kč (spolu s tlx-rybniště 107Kč)
ČD ústí-poustevna 75Kč
DÚK ústí-žleb 48Kč + ČD žleb-poustevna 42Kč = 90Kč
Ještě by se mohlo udělat něco pro přejíždění hranic kraje, aby pravidelní cestující nemusel používat 2 druhy jízdenek. A taky aby v jedné relaci nemusel platit 2x za stejnou cestu.
Pro mě zatím velká spokojenost až na tu debilitu Dolní Poustevna - Děčín (podotýkám, že je to bráno jako peážní spoj ČD podle běžnýho tarifu) a Děčín-Ústí (kde to neplatí na EC/EN. které jsou taktéž v režii ČD). S přimhouřením oka bych chápal, že to zatím neplatí na cizí dobravce, ale na vlaky v režii ČD by to platit mělo...
A navíc jsem teď zjistil, že to neplatí na trať 089 s dopravcem Trilex (Vogtlandbahn). To nechápu... Kraj si u soukromníka objedná veřejnou dopravdu a pak u něj neplatí integrovaný tarif. Nakopat kraj do zadku je málo...
starý linkový vzor (711):
http://kevis.kr-ustecky.cz/index.php?action=zaznam&format=download&akce=download&id_tabulka=302&SYS_Klic=2442&id_polozka=6193
vzor IDS JMK (434):
http://kevis.kr-ustecky.cz/index.php?action=zaznam&format=download&akce=download&id_tabulka=302&SYS_Klic=2159&id_polozka=6193
zastávkový JŘ (751):
http://kevis.kr-ustecky.cz/index.php?action=zaznam&format=download&akce=download&id_tabulka=302&SYS_Klic=2352&id_polozka=6193
Může mně jen někdo vysvětlit, proč nejsou být všechny JŘ jednotné? Toto je jak v Kocourkově. Ty zastávkové JŘ jsou naprostý úlet, na regionální linky to absolutně není vhodné. Jednak je třeba udělat asi 20x víc vzorů a cestující stejně potom musí přičítat časy, aby se dostali k dalším zastávkám. Nehledě na množství poznámek o závlecích či proudlouženích.
Za mě jednoznačné plus za vzor IDS JMK. Přehlednější JŘ neznám. (Jen by mohli smazat ten prázdný sloupec vlevo před zastávkami, v IDS JMK se tam vyznačují úseky, tady to postrádá smysl).
Jiná věc je, když člověk přesně ví, jakou jízdenku chce (a chce ji správně), ale prodávající mu to nevěří a nechce mu ji prodat. Což šotouše naštve, ale spousta běžných cestujících je možná spíš ráda, že je někdo hlídá, jestli si kupují tu správnou jízdenku...
Ostuda pak je, když při kontrole jízdenek člověk předloží správnou platnou jízdenku, ale kontrolující osobě se ta jízdenka nezdá (často třeba proto že předpokládá že člověk jede jen tou jednou linkou, zatímco ten se chystá někde nějak fikaně přestupovat, a proto má "divnou" jízdenku). To naštve asi každého.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.