..: Arriva vlaky vyjela na trať mezi Prahou a Kralupy :..

Vlak Arrivy na Masarykově nádraží, foto: Aleš PetrovskýPraha — Předposlední záříjové pondělí na pražském Masarykově nádraží bylo již na první pohled neobvyklé. Kromě běžných příměstských a regionálních vlaků Českých drah se totiž na páté koleji objevovala v Česku doposud nepříliš známá starší motorová jednotka společnosti Arriva vlaky, nového dopravce, který právě od 23. září zahájil pilotní provoz svých osobních vlaků u nás. Start byl sice o poznání méně okázalý, než původně naznačovaly loňské tabulky jízdních řádů, i tak ale přináší Arriva vlaky do regionální dopravy v okolí Prahy několik pro cestující příjemných novinek, kterých se zatím u majoritního dopravce nedočkají. První dny provozu byly pro zelené vlaky Arrivy spíše zkouškou, jak vlastně provoz bude vypadat, a cestujících příliš nebylo, i tak se ale odstartování projektu společnosti obešlo bez zásadních komplikací.

Vozidla

Jednotka disponuje vcelku kreativním vnějším nátěrem., foto: ARRIVA vlaky Arriva vlaky přichází na svoji první pravidelnou linku se staršími motorovými jednotkami (v České republice označovanými jako řada 845/945), které před nasazením do provozu u nás prošly rekonstrukcí interiéru a laku v šumperské firmě Pars nova. Jednotka se skládá z motorového a řídicího vozu a celá je laděna do zelených barev s různými motivy a popisy. Zajímavý je též interiér, který je velmi příjemný a je na něm vidět, že renovace se kromě sedaček dotkla i obložení, podlah a dalších prvků. Na první pohled zaujmou také vcelku pohodlná sedadla Regio+ z dílny moravské firmy Borcad cz, která se však výrazně liší od modelů používaných u Českých drah, a to například podhlavníkem s „ušima“ nebo vyšší měkkostí a částečnou polohovatelností.

Nepříjemným překvapením pro vyšší nebo statnější cestující jsou však malé rozteče mezi sedačkami jak v leteckém uspořádání, tak v případě „čtyřek“. Pozitivní jsou naopak sklápěcí stolky na sedačkách a pro fanoušky železnice jistě zejména volný výhled na stanoviště strojvůdce a na trať. Naopak je nutno zmínit i další nevýhody, jakými je absence klimatizace, která je nahrazena větracím systémem a menším počtem vyklápěcích oken, proto je otázkou, jaká bude tepelná pohoda v těchto vozidlech v letním období. Některé cestující zarazily také chybějící zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Oproti původním plánům nakonec ve vlaku není k dispozici oddíl první třídy, část vlaku s širší roztečí sedadel je určena například pro cestující se sníženou schopností pohybu a orientace. U příměstské dopravy je pak také značnou nevýhodou fakt, že vlak není nízkopodlažní. Ačkoliv je výška mezi nástupištěm a vlakem nižší, než například u běžných osobních vozů, stále je nutno překonat dva schody, což kromě zpomalení výměny cestujících způsobuje i nevhodnost vlaku pro osoby na vozíku nebo hůře pohyblivé občany.

Interiér oddílu 2. třídy, foto: ARRIVA vlaky Oddíl původně určený pro první třídu, foto: ARRIVA vlaky V interiéru potkáte sedačky s dílny firmy BORCAD, foto: ARRIVA vlaky Prostor pro kola či kočárky, foto: ARRIVA vlaky Na stěnách potkáte zčásti samolepky v korporátním vzhledu ČD. Že by v Parsu zbyly?, foto: ARRIVA vlaky

Tarif

V otázce tarifu nabízí původně anglický dopravce velmi příjemný základní tarif, který je přibližně na úrovni zákaznického jízdného ČD se slevovou aplikací IN 25. Problémem jsou ale chybějící dohody s objednateli integrované dopravy, což se odráží v nezačlenění do tarifu Pražské integrované dopravy, což je pro dopravce velkým problémem. I tak ale nabízí Arriva slevy pro držitele Opencard, a to bez ohledu na nahraný kupón. Zajímavé jsou také slevy pro důchodce, které jsou na původně běžné 50% výši, podobně jako u dalších soukromých dopravců jako jsou GW Train Regio nebo JHMD. Kromě jednotlivých jízdenek u dopravce platí také zpáteční sleva a v nabídce jsou i jízdenky týdenní. Stejně jako ostatní dopravci i Arriva akceptuje běžné žákovské a studentské průkazy pro dojíždění do škol. A kolik tedy stojí v praxi jízdenka z Prahy do Kralup? Obyčejný tarif přináší cenu 34 korun, s Opencard se dostane dospělý na 25 korun. Příplatek za psa je na stejné úrovni jako u ČD (15 Kč/vlak), naopak kolo přepravíte u Arrivy za 20 korun, což je mírně levnější. I přes problémy se začleněním do PID se tak může pro některé skupiny lidí stát nový přepravce zajímavou alternativou, od které odrazuje snad jen prozatím dvouhodinový interval mezi jednotlivými vlaky, které budou jezdit jen v pracovní dny.

Přechod mezi částmi jednotky, foto: ARRIVA vlaky Rozteč mezi sedačkami není příliš velká, foto: ARRIVA vlakyStanoviště strojvůdce, foto: ARRIVA vlaky Užitečné jsou rozkládací stolky, foto: ARRIVA vlaky Zajímavé pojetí má design stěn na WC, foto: ARRIVA vlaky Nebude v létě s větráním problém?, foto: ARRIVA vlaky

Služby

I když se jedná o regionální nebo dokonce příměstskou dopravu, tak má dopravce vcelku překvapivý rozsah doplňkových služeb. Vlaková četa prochází soupravu s minibarem, kde si kromě teplých a studených nápojů můžete koupit produkty značky Fornetti, denní tisk, jízdenky na MHD, ale také například různé propagační předměty dopravce včetně inovativních doplňků, jako je například deštník. Při větším počtu cestujících je ale otázkou, jak bude vlakový doprovod prodej jízdních dokladů i sortimentu ve vlaku stíhat a zdali by nebyla na příměstském vlaku vhodnější instalace například prodejního automatu. Na vlacích Arrivy je vidět také příjemná inspirace ze západní Evropy v podobě letáků s jízdním řádem a informacích o službách, které jsou dostupné po celém vlaku, což je v regionální dopravě v Česku zatím ojedinělé, v Německu ale zcela běžné u všech dopravců i na lokálních tratích. V pražské příměstské dopravě je novinkou i možnost Wi-Fi připojení na palubě, stejně jako rozsah zastavování vlaků. Ty míří svým konceptem mezi dosavadní zastávkové a rychlíkové spoje: nové vlaky zastavují v Praze a poté až ve vzdálenějších stanicích a zastávkách jako Řež a Libčice nad Vltavou.

A co dál?

Prezentační jízda Arrivy. Kde její vlaky potkáme příště?, foto: ARRIVA vlakyJe jisté, že tento "ochutnávkový projekt", jak zahájení provozu popisuje sama Arriva, nemá ambice vykazovat dopravci zisk nebo alespoň vyrovnání nákladů. Zjevně se jedná zejména o základ, na kterém chce společnost stavět dál a získat tak i reference například pro budoucí výběrová řízení. Jak uvedl ředitel Arrivy Jaroslav Richter, tak současná úroveň provozu je naprostým základem a minimální úrovní, pod kterou firma nepůjde a naopak ji chce zvyšovat. Do budoucna dopravce plánuje získání dalších podobných motorových jednotek z Německa, kde však bude při vstupu do dotované objednávané dopravy záležet na podmínkách objednatelů. Oproti prvotním obavám se v prvních dnech na přesnosti vlaků Arrivy zatím neprojevila výluková činnost v oblasti Holešovic a Bubenče a žádná vyšší zpoždění oproti předpokladům nevznikala.

Zdroje: Arriva vlaky, ŽelPage


Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 25.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.09.2013 (14:44)  
Pro JiP:

Tuhle jsme tu "drbali" Sebnitz" (Sasko). Tam zbourali nepotřebná skladiště, nákladiště, je parkoviště, je navazující Bus, jsou stojany na kola - a najde se to (velmi často) i v Bavorsku. Ono je to to totiž pro lidi .. :-)
registrovaný uživatel JiP 
27.09.2013 (13:39)  
To Stoupa: s temi parkovisti mate naprostou pravdu. Bohuzel vetsina zastavek na tratich kolem Prahy je pouzitelna v podstate pouze pro mistni, protoze kdokoliv jiny napr. z vedlejsi obce se na tu zastavku musi nejak dopravit a uz je jedno cim, jestli je to kolo nebou auto. A bohuzel ani pro jedno neni u drtive vetsiny zastavek patricny prostor. Staci se podivat kdyz se jede treba z Breclavi do Vidne, v kazde druhe na prvni pohled "pr..." je mnohdy i nekolikapatrove parkoviste. Bohuzel navazujici bus neni v mnoha pripadech reseni, protoze neni pripoj ke kazdemu vlaku, cimz se dosti omezuje mnozstvi pouzitelnych spoju, navic ne vzdy na sebe vlak a bus idealne navazuje a uz vubec na sebe pri zpozdeni necekaji. Takze nakonec stejne dost lidi musi jet autem. Druha vec je, ze prestoze mnohde snaha byla, tak "dyzajn" bohuzel zvitezil nad ucelnosti a funkcnosti. Zarnou ukazkou jsou napr.-nevim jak to nazvat "cyklokoje" na terminalu v Ceske Trebove. Kapacita par kol, koje presto zabraly hafo mista, abyste zavesili kolo na hak, musite mit docela namakano a navic to cele muselo stat majlant. Kdyby tam dali obycejne klasicke stojany, kol se tam vejde radove vice a nad to kameru s pripojenim na mistni policejni sluzebnu. Stalo by to zlomek zlomek penez, bylo by to funkcni...ale to se dostavam nejak jinam
registrovaný uživatel arj 
27.09.2013 (12:11)  
stoupa: budování parkovišť po auta i kola u stanic/zastávek s jistou mírou dohledu/dozoru.

Správná myšlenka, akorát chybí prostor pro realizaci - v tomto případě prostor pro smysluplné umístění těch parkovišť. Jediná vhodná plocha v Říčanech* (i Uhříněvsi) funguje jako smyčka pro busy, v Kolovratech místo není vůbec a v Měcholupech už asi nemá efekt.
Takže ve směru od Kostelce/Jevan/Mukařova (dost bohaté obce) má občan k rozhodnutí zda busem PID (stejně ucpaná silnice, navíc stanicování) + vlakem PID nebo rovnou až do Prahy autem.

*A ještě bych doplnil naši zpáteční cestu: Chtěli jsme se v Říčanech zastavit něco nakoupit + na oběd - parkování na náměstí za 5 Kč/prvních 30 minut resp. 30 Kč/celá hodina. Takže velice "user friendly town".
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.09.2013 (11:42)  
Pro :arj:

To sedí, je to dáno nekomplexností náhledu/pohledu. Např. budování parkovišť po auta i kola u stanic/zastávek s jistou mírou dohledu/dozoru. Ona dochozí/dojezdová vzdálenost taky hraje roli při rozhodování se, čim pojedu.
registrovaný uživatel arj 
27.09.2013 (10:39)  
stoupa: předpokládám např. Vršovice - Strašnice - Hostivař
spalda: tratě, které mají časovou výhodu jsou dostatečně obsazené a tím pádem více vytížené

Před pár dny kolem 9 ráno (vlaky do Prahy v int. 10-20 min.)jsem jel po silnici I/2 ven z Prahy. Proti mně ve směru do Prahy souvislá kolona od křižovatky s průmyslovým polookruhem (nákupní centra u Štěrbohol) přes celé Dolní Měcholupy až ke křižovatce s ulicí/železn. nadjezdem K Měcholupům (u "žluté pumpy"). Část kolony tvořily náklaďáky (vč. kontejnerů z Uhříněvse), část luxusní auta, ale vysoko nadpoloviční podíl byla auta "pro obyčejné lidi".

Takže jsem přišel o iluze (které jsem stejně neměl, ale vyvolávaly je ve mně PR prohlášení ROPIDu a ČD) - ten vlak sice pomáhá, ale počet IGKolistů je stejně obrovský
27.09.2013 (9:39)  
stoupa: však taky tratě, které mají časovou výhodu jsou dostatečně obsazené a tím pádem více vytížené. Tyhle linky ale není potřeba z 90% dotovat, protože se více méně zaplatí.
27.09.2013 (9:37)  
Karel Kovářík - zkuste třeba relaci Praha - Lipník nebo naopak.
27.09.2013 (9:23)  
spalda: Ano, to je taky mozne reseni. Ale to vas zas utlucou sotousi a komunisti. Proto je situace takova, ze je nejlepsi nic nedelat a nikoho si tim nenastvat.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
27.09.2013 (9:14)  
Pro Spalda:

Možná je to pocitová záležitost - dozajista i spojená s jednotným tarifem an "katastru" obce. Nejen v Praze a nejen v dopravní špičce má dráha časovou výhodu oproti MHD, natož autu, ovlivňovaných silničním provozem. No a z této premisy lze vytvářet mnoho modelů.

Pro zajímavost - v Berlině jedu autem do kanceláře (4 km) v neděli a v noci 8 minut, jinak až 30 až 60. U-Bahn. S-Bahn (vč. dochozí vzdálenosti, včetně nákupu snídaně) max 25 minut. A to si dle nálady a momentální časové polohy můžu na Stadtbahn zvolit i RB/RE a ještě tak cca 3 minuty ušetřit.

Beru -li za "střed" v Praze Hlavák, pak předpokládám např. Vršovice - Strašnice - Hostivař, nebo (Krč, nová) - Braník - Modřany, Vysočany atd. Potenciál tras a zákazníků tu jistě je. Je-li nabídka, lidé si to řeknou.

Ano, dopravci i v Německu mají "spory", jak spočítat, jak rozpočítat tržby. Neb většinou se takto jezdí na časové jízdenky.
27.09.2013 (8:12)  
bartik09: u tratí, kde se díky malé efektivitě provozu vybere z jízdného jenom 10% nákladů, je opravdu na zvážení, jestli tam vlakem dál jezdit. To už vás vyjde levněji těch pár cestujících rozvážet taxíkem. Valk se vyplatí na páteřních tratích, kde se dostatečně využije jeho kapacita. Jinde je levnější autobus.

O populistických nesmyslech před volbama se snad ani nemá smysl bavit.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko