Praha — Konkurenční boj dopravců mezi Prahou a Ostravou nabírá na obrátkách. V těchto dnech navíc do dění poprvé zasáhl soud – Městský soud v Praze vydal předběžné opatření na základě podnětu Českých drah, které si stěžují na nekalé jednání LEO Expressu. Ten poskytuje svým cestujícím slevu z jízdného po předložení zákaznické In–karty ČD. Na první úspěch chtějí České dráhy do konce července navázat řádnou žalobou, na jejímž základě soud vydá definitivní verdikt. Žalobu by mohla odvrátit dohoda obou stran a náhrada škody. Podobný postup může být teoreticky uplatněn i v případě dopravce RegioJet, který svojí podobnou akci ale brání tím, že slevy poskytuje na základě slevy Rail+ a vazba na aplikaci na In-kartě nikdy v tarifu uvedena nebyla. Tvrzení tiskového mluvčího, uvedené nejen v oficiální tiskové zprávě, že akce platí pro všechny držitele „platné In-karty s jakoukoli zákaznickou aplikací“, označil dopravce na sociální síti za nechtěný omyl.
Další krok ČD je tak v tomto případě zřejmě ještě otázkou právního jednání. Soudní dohru může mít ale i jiná současná akce zlatočerného dopravce, která je promptní reakcí na slevové vouchery „Cestujte Pendolinem“ nabízené Českými drahami ve snaze navýšit obsazenost spojů SuperCity. Ten, kdo nasbírá nejvíce poukazů, může vyhrát kredit v hodnotě 20 000 korun na cestování spoji LE a za každý z nich navíc cestující dostane dezert zdarma. Radim Jančura k akci Českých drah s poukázkami na slevu prohlásil: „Je to trapná prasárna a nejlevnější forma marketingu. U autobusů se nám nikdy nestalo, že by si konkurence stoupla před náš autobus a rozdávala letáky, k tomu se nesníží ani ti nejhorší dopravci.“ Tiskový mluvčí Českých drah Radek Joklík ovšem připomenul akci „Příště s námi“, kdy slevové poukazy rozdával při zahájení vlastního provozu právě RegioJet, a to přímo před pokladními přepážkami ČD. O tom, zda různé akce českých dopravců jsou či nejsou za hranicí zákona, tak bude muset nejspíš vždy rozhodovat až soud.
Zdroje: E15.cz
Jestli ono to nebude tím, že soud principielně nikdy nesmí rozhodovat v něčí prospěch, ať už je to Klaus, Babiš, Janoušek, ševci, voliči nejlepší strany X, světová organizace cyklistů, svaz bezdomovců nebo zákaznictva nějaké firmy či v nějakém oboru. Vždycky musí rozhodovat bez sympatií k nějaké zájmové skupině, zato ve prospěch práva.
Pokud se někomu zdá, že přijaté právo někoho málo upřednostňuje, je správné se zasazovat o změnu toho práva ale nesnažit se tlačit na soud.
;-)
Dodatek č.1 (GVD2011) obsahuje celkovou úhradu 215.821.000+3.777.334.000=3.993.155.000 Kč
Dodatek č.3 (GVD2012) obsahuje celkovou úhradu 227.836.000+3.701.767.000=3.929.603.000 Kč
Rozdíl 63.552.000 Kč
A pozor na dodatek č.2, kdy byly k 12. 6. 2011 vyňaty vlaky Ex1 a částka byla ponížena z 3.777.334.000 na 3.777.303.000, tzn. o 31 tisíc Kč. :)
EDIT EX POST
A udělal jsem si jednu velmi hrubou kalkulaci.
- Mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. jede 9 párů denně, 365 dní v roce, trasa měří 356 km. V ceně roku 2011 by si měly dráhy nárokovat:
2 * 9 * 356 * 365 = 2.338.920 vlkm * 113,52 Kč/vlkm = 265.514.198 Kč (úsek Ostrava hl.n. - Žilina není konkurenční, tak ho tady nezapočítávám).
Zjistil jsem:
2010/2011 - ČD dostaly 113,52 Kč/vlkm
2011/2012 - ČD dostaly 120,50 Kč/vlkm
Tedy navýšení o 6,15%. Částečně lze to navýšení odůvodnit inflací, ale určitě ne celé - tak vysoká inflace nebyla. Zbytek bych připsal právě skutečnosti, že MD přestalo platit Ex1 a na ty ztrátovější linky pak tedy muselo přispět vyšší částkou.
Já jsem skeptický ke každé informaci, jejíž zdroj je popsán slovy "uvedl Jančura". Tato informace je navíc přes 2,5 roku stará, od jejího zveřejnění se objevila další fakta (např. výkazy nákladů jednotlivých linek).
Na téma financování dopravy Pha-Ova se snažím hledat informace kde se dá, na stránkách MD, železničních webech včetně jejich diskuzí, na zpravodajských serverech (ty ale samozřejmě beru s rezervou). Přesto se mi stále nedaří dopracovat se k nějakému ucelenému obrazu a stále se ptám: jak to vlastně je?
Byl bych redaktorům Želpage vděčný, kdyby využili svých kontaktů na dopravce a úředníky (pokud tedy takové kontakty mají) a sestavili ucelený přehled na téma finančních toků před a po vstupu konkurence na ostravskou trať.
A omlouvám se všem, které snad obtěžovaly mé OT příspěvky nesouvisející s tématem tohoto článku.
EDIT:
K příspěvku Josefa Petráka:
Odkud pochází ta informace, že platba nebyla snížena o 7 mil., ale o mnohem více? Vycházíte opravdu jen z toho, že náklady na jednotlivé linky se vykazují zpětně, nebo máte i jiný zdroj?
Doplatek do prvni tridy byl "takhle" resen ... po prijezdu domu jsem si overil, ze jsem mel doplacet vic, protoze na to, do ceho jsem doplacel, jsem oficialne nemel mit narok.
Nebyla to z prstu vycucana suma, byl to rozdil dvou kolonek v ceniku ... ale ne tech spravnych.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.