Pardubice — Šestnáct dnů, zhruba 11 tisíc kilometrů a 700 kilometrů denně. Takovou vzdálenost a čas musel na začátku listopadu překonat první přímý vlak z čínské provincie Chu-pej do Pardubic. Souprava složená z padesáti kontejnerů s komponenty pro výpočetní techniku z hlavního města provincie, Wu-Chan, vyrazila 24. října přes Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Polsko dále Česka, kde z důvodu absence vlečky a logistického centra v blízkosti Pardubic, kam pro společnost Foxconn zásilka mířila, byl vlak trasován na překladiště u břehu Labe nedaleko od Mělníka, odkud byl náklad zpět přepraven kamiony. I přes tuto drobnou vadu na kráse souprava 9. listopadu dorazila na místo určení v porovnání s lodní přepravou o polovinu rychleji.
"Rekordní čas kontejnerového spoje se mohl zdařit jen díky mezinárodní spolupráci, inovativní logistice a moderním řešením za pomoci informačních technologií při přechodech hranic." Těmito slovy okomentoval proběhlou akci Hans Reinhard, který měl za švýcarskou společnost InterRail Holding na starosti celou trasu jízdy. Za značnou úsporou času při celních prohlídkách stojí právě použití elektronických systémů odbavení a tudíž celkové zkrácení prostojů na hranicích, které jsou pro spediční firmy klíčové. Železniční přeprava v porovnání s lodní je paradoxně dražší a tudíž její atraktivnost ovlivňuje hlavně rychlost.
Miroslav Chytil, jednatel dopravní společnosti Express Interfracht Brno, která měla vlak v posledním úseku od polských hranic pod palcem, věří, že tato historicky unikátní první cesta do Česka po železnici přiláká více zájemců o přepravu v tomto odvětví. "Už teď víme, že se podobné cesty budou napřesrok pravidelněji opakovat," uzavřel Chytil.
Zdroj: iDNES.cz
Ta jízdní doba byla totiž torchu nečekaná i pro InterRail, měli harmonogram na 23 dní, ale podpora a spolupráce v Číně i v Kazachstánu to výrazně urychlila.
Jinak asi málokdo ví, že v současnosti nejfrekventovnaější železniční přepravy mezi Evropou a Čínou (cca 6 vlaků týdně), přepravy dílů k montáži BMW, jezdí v malé míře i přes ČR (většinou ale z Německa přes Polsko).
Porovnání rychlosti a ceny s lodí záleží na mnoha okolnostech, jak už nastínil vrak. Kratší dobu umrtvení zboží na cestě ale spedice FELB (ta vypravuje v průměru 3 vlaky týdně z Číny , zpravidla do Maďarska) opravdu uvádí ve svých prezentacích jako jednu z výhod. Ale jinak přepravy mezi dálným východem a Evropou stoupají , některé nové okolnosti tomu naštěstí napomáhají. Více v příštím Železničním magazínu ;-)
Jo a dopravci u nás vždy ČDC.
Co se týče kvality práce novinářů, ihned a e15 vyloženě bez mrknutí obšlehly píár přepravce, bez kontaktu s Expresem a i s uvedením cílové stanice vlaku Pardubice, idnes si aspoň dalo práci se zjištěním informací od zúčastněného subjektu.
né nadarmo někteří Mf(i)Dnes přezdívají LžiDnes, ale nejtrefnější pojmenování je asi Modré Právo....
Vážení na Zelpage, přestaňte dělat PR a ověřujte alespovvy fakta. Toto rozhodně nebyl první vlak z Číny do ČR.
Styďte se
ODKAZ: http://logistika.ihned.cz/c1-37418600-dopravni-projekty-mezi-cinou-a-evropou -> SPOJENÍ EVROPA - ASIE -> druhý odstavec.
Ad1) kontejnerové ucelené vlaky nejsou rozhodně žádnou novinkou. DB Schenker je provozuje již řadu let (více na: http://www.schenker.cz/log-cz-cz/start/sluzby/zeleznicniprepravy/ucelenevlakyzCiny.html)
Ad2) pokud už řekneme A, bylo by vhodné dodat i B. Konkrétně tedy, vlak zvládne cestu za 14-18 dní, což je samozřejmě rychlejší než loď která pluje jen do přístavů Hamburg/Bremerhaven ze severní Číny min. 27 dní, resp. ze střední Číny min. 24 dní. Dále je potřeba nějaký čas na stažení kontejneru z přístavu do ČR a to ať přímým tahačem nebo vlakem. Takže časová úspora může být pro některé zákazníky významná, zvláště třeba pro automobilky pracující s dodávkami just-in-time. Nicméně zde je nutno zmínit ono B, tedy cenu a ta není jen o něco dražší (jak je uvedeno v článku), ale mnohdy je několikanásobná. Budeme-li se např. bavit o dopravě ze sev. Číny do CZ, je cena za námořní dopravu zhruba 3-3,5t USD za 40' kontejner, za stejnou relaci vlakem zaplatíce min. 6t USD a můžete to být klidně i 8t USD (s ohledem na jednotlivé kurzy měn). To se rozhodně nedá považovat o jen o něco dražší...
Jinak co se týká vázání peněz do zboží, jak někdo v diskuzi zmínil, k tomu slouží dokumenty. Zaplatí se jen potřebná záloha, kontejner se odešle, vystaví se Originály B/L (konosamentů), které se prezentují až v momentě doplatku za zboží, což může být např. týden před připlutím do přístavu určení (např. Hamburg/Bremerhaven/Rotterdam/Wilhelmshaven...apod.)
USA: v Seatlu a NY se vyvíjela železnice dle stejných předpisů....
V Linci a ČB se želenice vyvíjela podle jiných předpisů
ale havu vzhůru, napřímo z Lince do ČB dojet lze, problém je v tom, že jen s některými loko...
PS: Přemýšlím, zda ten váš smajlík nemá být spíš naopak. Z pohledu železničního fanouška je nemožnost vedení přímých vlaků na (v porovnání s USA nebo i Ruskem) krátkých trasách spíše smutnou záležitostí.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.