..: Trať Bruntál - Malá Morávka zrušena nebude :..

Motorový vůz M 286.1032 na trati z Bruntálu do Malé Morávky, foto: Miloš Malá Morávka — V posledních měsících se objevovalo stále více zpráv o blížícím se konci několika regionálních tratí, u nichž Ministerstvo dopravy zahájilo správní řízení ve věci jejich zrušení. S příchodem nového ministra Pavla Dobeše však věci nabraly nový směr – jak uvedl mluvčí resortu Martin Novák, všechna správní řízení byla pozastavena a momentálně se hledají jiné možnosti řešení. Jako jediná tak na černém seznamu drah v letošním roce zůstala trať 312, vedoucí z Bruntálu do Malé Morávky, jež byla zrušena hned v lednu. Ani tento verdikt už ale neplatí – díky snaze obcí a železničních sdružení se podařilo rozhodnutí zvrátit, a 17km úsek na severní Moravě tak i nadále zůstává na železniční mapě Česka.

Na konci srpna, téměř půl roku po faktickém úředním zrušení dráhy, vydal ministr Dobeš rozhodnutí, kterým zrušil předchozí výnos svého úřadu. Vyhověl tak osmi rozkladům, které Ministerstvo dopravy krátce po zrušení železnice obdrželo. Jako první podal proti zrušení tratě námitku Klub přátel lokálek (KPL), po němž následovaly místní samosprávy a malí provozovatelé nostalgických jízd. Rozkladová komise, která rozhodnutí zkoumala, zjistila v procesu formální chyby a shledala uplatněné postupy jako protizákonné. Právě na nedostatky v uspíšeném správním řízení přitom zájmové organizace již delší dobu upozorňovaly. Během řízení navíc projevily o dráhu zájem obce, které ji chtějí převzít do svého vlastnictví ve spolupráci s dopravcem KŽC Doprava.

Celý kolotoč jednání však ještě zdaleka nekončí. Rozhodování se teď vrací na stůl Odboru drah Ministerstva dopravy, který však proces pravděpodobně přeruší a přenechá Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta bude jednat se zájemci o převod této dráhy do jejich majetku.

Zdroj: Ministerstvo dopravy - Úřední deska, Klub přátel lokálek, KŽC


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 2.9.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
09.09.2011 (22:58)  
Busman: Já to četl pozorně a chtěl jsem jen zdůraznit, že pokud prostě na nějaké trati není koho přepravovat, tak fakt nemá cenu řešit náklady. Při obsazenosti 3 cestující by se možná zaplatila nějaká šlapací drezína. Není potřeba naftu ani strojvedoucího a peníze za jízdné by možná stačili na poplatek za použití tratě.....

Marek Tomek: Do Vidnavy jel někdy i jeden cestující a nebylo vzácností, že některé spoje byly obsazeny jen personálem ČD....
registrovaný uživatel Busman 
07.09.2011 (17:19)  
Martin99: Doporučil bych Vám si můj komentář přečíst znovu. Myslím že mě ti Vaši "a spol." nemají zrovna rádi;-)
07.09.2011 (17:01)  
Potřeba cestujících... zase šílený argument... potřeba je NEUSTÁLE, tedy minimálně KAŽDOU HODINU, ve špičkách 1) posilovat soupravy a nebo 2) přidávat vložáky. Buďte rádi za krajského optimalizátora, pokud tam sedí skuteční odborníci, kteří mohou věci posunout k lepšímu.

A cestující si zvyknou, přizpůsobí se, obvykle se přizpůsobí školy, zaměstnavatele, pokud je atraktivní nabídka po hodině či 30 minutách s návaznostmi dle principu ITG.
registrovaný uživatel Sim 
07.09.2011 (16:50)  
Marek Tomek > jenze ono to jaksi neni ve spouste pripadu tim, ze by lidi nechteli jezdit vlakem, ale proto, ze koleje vedou jinam, nez lidi bydli nebo potrebujou jezdit.

Samosebou v dobe vzniku lokalek byli cestujici radi i za jizdu oklikou (pokud na ni meli), ale je take vhodne si pripomenout, ze to bylo v dobe, kdy venkov neznal asfalt a pokud se nekde jezdilo po zpevnene ceste, byly to kocici hlavy. Ve srovnani s tim je i dneska vetsina lokalek pohodlnym svezenim ... ale doba je proste jinde.
07.09.2011 (15:01)  
Marek Tomek: Pokud neznáš trať, kde jezdí 3 lidi, někdy víc, ale většinou míň, svez se po trati 024 (Ústí n/O.-Letohrad-Lichkov-Dolní Lipka-Štíty) úsek Moravský Karlov Štíty. Ten se kvůli tomu bude 1.1.2012 rušit.
registrovaný uživatel Marek Tomek  mail  
07.09.2011 (12:43)  
Martin99: Neznám lokálku, kde by jeli tři lidé. To zaprvé. A zadruhé, pokud náhodou chybí cestující, není to dáno třeba tím, že se lidem v maximální možné míře cestování veřejnou dopravou znepříjemnuje? DPH z cestovného, nutit lidi jezdit v časech, které korelují s taktem krajského optimalizátora, nikoliv s potřebou cestujícího ...
06.09.2011 (21:44)  
Busman a spol: Nevím, co tady pořád počítáte. Pokud ve vlaku pojedou v průměru 3 lidi, tak si můžete spočítat kolik se utrží na jízdném. A spočítejte si, kolik to je no řekněmi při 8 párech vlaků denně, pak měsíčně a ročně, a co za tu cenu pořídíte. Nestačí to ani na plat personálu. A kde jsou motoráky a náklady na trať. A pokud by byl jen víkendový provoz....

Hesla jako: Lokálku nedáme! jsou sice pěkná, ale co s tou lokálkou dál, když po ní prostě lidi nejezdí?
registrovaný uživatel -sl- 
06.09.2011 (13:57)  
Tomek:

naznačovaný přístup zavání blokací v disponování majetkem soukromých osob, bráněním v rozvoji turistického ruchu a souvisejícího podnikání, využití dotací z EU atp. ...

to vše kvůli zachování chátrajících ruin, které nebude mít zájem a díky vlastnickým vztahům i možnost nikdo provozovat???

proč mi to připomíná Ústí nad Orlicí a další případy (mimo dráhu - např. stavba dálnic...), kdy si jeden člověk natruc vzpomene, že má k majetku souseda psychický pseudovztah, pročež prosazuje, aby soused fakt nemohl udělat to, co uzná za vhodné jak ekonomicky tak prakticky, nebo aby to měl alespoň zatraceně drahé? míříte snad stejně jako podobní do politiky?

jak budete reagovat Vy osobně, když Váš soused ze stejných důvodů odmítne Váš nápad v disponování s Vaším majetkem a bude Vám v něm právní cestou bránit?

provozováním jediné z těch lokálek (s dobrým PR kolem) máte možnost pro daňové poplatníky tohohle státu i pro ostatní lokálky v republice udělat podstatně víc..
registrovaný uživatel Marek Tomek  mail  
06.09.2011 (12:05)  
-sl-: pochopte, prosím, že poslední tři cyklostezky, které se staví na tělese dráhy jsou: Nezamyslice - Morkovice, Kyjov - Mutěnice a Nový Jičín - Hostašovice. Prostě šmytec. Jsme tu my, a i kdyby kterákoliv trat byla v majetku kohokoliv - tak cyklostezku prostě nedovolím.
registrovaný uživatel -sl- 
05.09.2011 (12:34)  
Robert-Antonio:

záleží na tom jak jsi šikovnej.. pokud se Ti podaří trať prodat kraji, který na ní bude chtít zřídit za evropské peníze cyklostezku, domnívám se, že na tom půjde i vydělat, a že s tímhle záměrem do toho někdo i může v delším horizontu jít..

problémem neudržovaných lokálek nejsou fixní náklady, ač nákladem může být část platu udržujících zaměstnanců ap., ale oprava jakéhokoliv objektu nutného k provozování trati, pokud se vysype.. dokud je trať ve vlastnictví státu, bude povinností státu do daného objektu nasypat peníze, aby trať byla sjízdná.. a to je zatraceně špatně, protože tam se nepočítá pár korun za nulovou údržbu, ale sem tam milion za nový propustek a podobně.. o tyhle peníze jde..

to, co je označováno za snahu o rušení, je v podstatě pouze o tom, že je potřeba dostat ztrátové/nepoužitelné lokálky z rozpočtu státního do rozpočtů krajů nebo soukromníků (bez nároku na příspěvek ze SFDI), a zároveň, že je třeba zabezpečit, aby ten majetek v jejich rukou neohrožoval (včetně hazardování s budoucností muzejní železnice provozováním dráhy v havarijním stavu nebo rejžováním dokud to půjde) a nebyl zbožím ke kšeftování..

snahu KPL (btw. je podobnost názvu a loga náhodná?) vnímám jako snahu o zachování pod SŽDC, aby byl vlastníkem, který bude hradit udržení dráhy, stát, protože jde o veřejný majetek.. to je přístup, který vede podle mého názoru do pekel železnici v ČR jako celek..

(Slep)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko