Praha — Spalovací motor Caterpillar 3512C HD, elektrický přenos výkonu, výkon 1 550 kW, maximální rychlost 100 km/h a váha 72 tun – přesně takové jsou základní parametry nových modernizovaných lokomotiv řady 750.7. Národnímu dopravci je od začátku ledna 2011 dodává českotřebovská společnost CZ LOKO. Od modernizovaných strojů řady 753.7 pro ČD Cargo se liší především dosazeným spalovacím motorem, a tedy i hodnotou výkonu. Nové lokomotivy budou dodány do Prahy a následně nasazovány dle upravených oběhů především na rychlíky z Prahy do Českých Budějovic přes Beroun, kde nahradí již zastaralou řadu 749. Pro zajímavost – východní kolegové ve stejné době úspěšně dokončili realizaci prototypu nové řady 757 ZSSK, která taktéž vychází z původních lokomotiv řady 750.
S dodáním prvních dvou strojů z devatenáctikusové série dojde k nasazení na vybrané výkony v režii strojvedoucích DKV Praha. Zácvik českobudějovických strojvedoucích by měl totiž proběhnout až později. Stroje jsou dodány na základě kontraktu v hodnotě 678 milionů korun, který České dráhy podepsaly v průběhu roku 2010. Dodávka je financována leasingem od společnosti ING Lease.
V pátek 7. ledna se na pražském hlavním nádraží (nástupiště 1A) uskuteční křest lokomotivy 750.701 a její slavnostní předání objednateli. Zároveň budou představeny rychlíkové vozy řad BDs a B, které jako první prošly sériovou revitalizací interiéru. Na křest naváže tisková konference, jež se uskuteční ve Vládním salonku na 1. nástupišti. Stroj 750.701 se poprvé s cestujícími vydá na cestu tentýž den, a to na R 1248 (Praha hl.n. odjezd 11.40) a R 1253 (České Budějovice odjezd 15.07). Postupem času se pak začlení do upraveného turnusu, kde se bude střídat s lokomotivami řady 749. Ty by měly být na těchto spojích po dodání zbývajících modernizovaných strojů zcela nahrazeny.
757.001 ZSSK – důkladnější modernizace
Slovenští kolegové vzali modernizaci lokomotiv řady 750 po svém a výsledkem je daleko důkladnější projekt modernizace, než ten český. Nové stroje řady 757 ZSSK by měly mít dieselový motor Caterpillar, trakční výkon 1260 kW, úpravy podle nových norem TSI, zásadní snížení hlučnosti, nový interiér stanoviště, vytápění a klimatizaci stanoviště, nárazníky s účinnějšími deformačními prvky, pružinovou brzdu namísto vřetenové a další moderní prvky. Zásadní novinkou jsou tři mezistěny, které značně sníží úroveň hluku na stanovišti. Na bočnicích bychom marně hledali tradiční kulatá okna strojovny. Všechny pomocné pohony jsou elektrické. Nový je taktéž bezolejový kompresor Knorr. Kromě zmíněných úprav je dosazena elektronická diagnostika vozidla, dávkované pískování, příprava na dálkové řízení, vnější kamerový systém, automatický regulátor rychlosti (ARR) a také řídící kontrolér DAKO, stejný jako na lokomotivě Škoda 109E (380 ČD). V nejbližší době by měl být stroj 757.001 přepraven na ZŽO Cerhenice a podrobit se náročnému schvalovacímu procesu. První testovací jízdu prototypu z produkce ŽOS Zvolen zdokumentovali tento týden kolegové ze serveru Railtrains.sk. Stejně jako v případě ČR, i na Slovensku projekt modernizace dieselové lokomotivy pro osobní dopravu přichází po sérii rekonstrukcí příbuzných řad pro nákladní dopravu, konkrétně v podobě řady 756, modernizované v licenci CZ LOKO.
Související odkazy: Rychlíky Praha - Beroun - České Budějovice (včetně nového řazení ve variantě)
Zdroj: ŽelPage, Railtrans.sk, České dráhy
Já jsem se styděl něco o té fyzice vůči Petrovi Stříteskému napsat. Až ten poslední příspěvek, kde pojednáva o vztahu akcelerace a rychlosti mě dostal.
Budete se divit, ale není :-)
Cat je schopen dodat motor s max. otáčkami třeba 1800. Jak si to dál "zpřevodujete" (ať již mechanicky, hydraulicky či elektricky) je už motoru víceméně jedno.
Jinak chvilku přemýšlejte, jak je možné, že T698,0 měly motor s max. 750 ot/min a mohly jezdit 120 km/h, zatímco 842-ka má motor s max. 2000 ot/min a může jen 100 km/h...
který bude mít vzhledem k rychlosti lepší akceleraci, než motory konkurenčních firem
Což není otázka výrobce, ale výkonu motoru (plus vlastnosti přenosu výkonu).
I starej ČKĎáckej dvanáctihrnec v brejlovci má v 80-ce lepší akceleraci než Catr v 854 prostě proto, že má víc jak dvojnásobný výkon (a přitom brejlovec váží jen zhruba o půlku víc než 854).
Kontrolní otázka: měli jste již ve škole fyziku (nemyslím dneska, ale vůbec)?
Samozřejmě že akcelerace je na úkor rychlosti, ale to neznamená, že catterpillar není schopný vyrobit motor s Vmax 160, který bude mít vzhledem k rychlosti lepší akceleraci, než motory konkurenčních firem :) Jinak souhlasím :)
Akcelerace vozidla s motorem moc nesouvisí. Taková sólo 810 má hezkej vodpich, o sólo 843 ani nemluvě (tam jsme ji museli při rozjezdu už trochu škrtit, aby nešla přes 1 m/s2). Zrychlení 854 je menší, přestože má "lepší" motor.
854 mají 120 km/h prostě proto, že původní 852 a 853 měly taky 120. Při reko 851 na měřicí vůz se chtěla zvednout rychlost aspoň na 120 a byly s tím veliké problémy hlavně v legislativní rovině (nakonec to stejně celé šlo k ledu).
Tarten: jednak těch 1200 kW půjde při rozjezdu přetížit, ne?
A kde ten výkon vezmete? Diesel se moc přetěžovat nedá :-)
A při náhradě brejlí se třemi by se vhodnější motorové jednotky nenašly?
Navíc neeliktrifikovaných tratí na 100 km/h ubývá.
Jednak tam budou nějaké ztráty, jednak těch 1200 kW půjde při rozjezdu přetížit, ne?
Díky za doplnění mé reakce na příspěvky Petra Stříteského. Ale aby mu to nebylo líto, tak naše motorové lokomotivy skutečně jezdily (i když ne vzduchem chlazené) v arabském světě, v Iráku. A taky ve Vietnamu, na Kubě. A že jim tam vytřely zrak.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.